Kritik af DR musik
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 12-12-01 19:55

Her er en nøjagtig afskrift fra:
AnnonceBladet, nr. 50 - Onsdag den 12. december - Øverst side 3

KRITIK AF DANMARKS RADIO

Kære medlyttere til Danmarks Radio. Mit navn er Tom Holmen Christensen. Jeg
arbejder på nathold på Skive Slagteri, Danish Crown og har adgang til DR`s
programmer. Det, der er mit og med sikkerhed også andres problem, er at der
spilles for meget "ungt" musik. Det er hele tiden popmusik, der flyder
igennem æteren. Der skal selvfølgelig også være plads til ungt musik, men
det skal ikke fylde hele sendefladen. Jeg har flere gange kontaktet DR`s
ledelse med det formål at få programfladen ændret, men jeg taler for døve
ører. Formålet med denne hjemmeside er nu at komme i kontakt med andre
musiknydere, der mener det samme som jeg.
Så hør dog efter DR! Det hele skulle gerne resultere i, at vi får
programlederne til at forstå, at vi mener det meget seriøst. Alene er det
umuligt at blive taget alvorligt. Vær ikke genert, skriv eller ring, og
besøg internetadressen www. sitecenter.dk/kritik_dr

Med venlig hilsen Tom Holmen Christensen, Breum, 7870 Roslev, tlf. 97576606

Fra : Troels

Dato : 12-12-01 20:50

> Her er en nøjagtig afskrift fra:

Endda i hele to eksemplarer

/Troels

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 13-12-01 00:11

Ja, diskussionen om DR's sendeflade har været oppe flere gange, men jeg tror
ikke helt, jeg forstår den. Har folk tænkt sig, at DR skal til at spille alt
muligt musik på én gang? Jeg er vel ikke den eneste som kan forestille sig,
hvorledes P3 ganske langsomt ville blive kørt i sænk af en sådan "slap"
politik", hvor DJs kan gøre, hvad der passer dem. Det lader sig ikke gøre at
lave radio, som alle kan li' - så simpelt mener jeg i virkeligheden det er.
Så kort og godt mener jeg, at kritikken er aldeles skudt forbi og uden
omtanke for, hvordan medierne nu engang fungerer i år 2001. Vi skal vel ikke
gøre DR til en medlemsradio? I så fald ville reklameværdien, altså reklamen
ved at et orkestret får airplay, samtidig være gående mod nul, og så bliver
danske musikere jo også sure - minus eksponering! Jeg synes det er en sjov
diskussion

Fra : nikolaj borg

Dato : 13-12-01 00:33

"Ulrik Lauritzen" <allrecords@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
bliver
> danske musikere jo også sure - minus eksponering! Jeg synes det er en sjov

Min personlige kritik af P3's udvikling går på, at man har bevæget sig væk
fra at have kompetente DJ's med stort kendskab til "deres genre", som turde
lidt mere end de nuværende. Mange af de folk, der snakker på radioen, lyder
ikke til at have det fjerneste kendskab til den musik, de spiller. De sidder
der bare fordi de kan lyde smarte og fyre noget mund-gejl af. Jeg mener på
ingen måde, at hensigten med P3 er at give alle, hvad de vil have. I mine
øjne stiler den nuværende politik netop på at gøre P3 så tyndbenet som
overhovedet muligt. Det, jeg ville foretrække, var en radio, der turde noget
mere, turde være lidt mere eksperimenterende og gøre lidt mere for de dele
af musikken, som der ikke rekvalmeres for på TV. Det nuværende P3 virker
mere som en station, der prøver at abe efter The Voice, og det er en skam,
for P3 kan så meget mere end det.

Iøvrigt synes jeg da, at det er synd for de midaldrende, at natradioen ikke
er for dem, men så synes jeg snarere, at de skal ønske sig at P4 får deres
egen natradio, frem for at ændre på P3's.

/Nikolaj

Fra : Karsten Jensen

Dato : 14-12-01 19:03

On Thu, 13 Dec 2001 00:32:52 +0100, "nikolaj borg"
<nSiPkAoMl@jborg.dk> wrote:

>Min personlige kritik af P3's udvikling går på, at man har bevæget sig væk
>fra at have kompetente DJ's med stort kendskab til "deres genre", som turde
>lidt mere end de nuværende.

Personligt savner jeg også lidt flere programmer og studieværter der
kender noget til musik - og programmer hvor musikken er i højsædet. De
nye programtiltag DR har lavet kan jeg nu ellers godt lide - jeg synes
der bliver lavet mange gode programmer i dag, men jeg savner som sagt
flere væter der har mere indgående kendskab til musik end eksempelvis
dem på formiddagsfladen og den sene eftermiddagsflade. Dog ikke sagt
at vi skal tilbage til den gamle stil hvor der var for mange af dem.
Men lidt flere ville være ok.

> Mange af de folk, der snakker på radioen, lyder
>ikke til at have det fjerneste kendskab til den musik, de spiller.

Nogle af dem gør i hvertfald, men det er også ok i visse former for
programmer.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 13-12-01 01:48

In an article of 13 Dec 2001 Ulrik Lauritzen wrote:

> [...]
> lave radio, som alle kan li' - så simpelt mener jeg i virkeligheden det er.

Det er jeg fuldstændig enig med dig i. Men som jeg ser problemet, så er DR,
i hvert fald P3, i navnlig det seneste års tid rettet sig mere og mere ind
på en ensartet musikflade over hele døgnet. Tidligere var der langt større
variation i programudbudet på P3. I dag er det stort set sådan, at jeg blot
trækker på skuldrene og siger "nå" til ethvert program på P3, hvorimod der
der tidligere var rigtig gode og interessante program, som jeg syntes
rigtig godt om; andre programmer brød jeg mig derimod ikke om; og så var
der selvfølgelig stadig programmer, hvor jeg blot trak på skuldrene og
sagde "nå". Det hele er blevet langt mere ensrettet.

Om det så er godt eller skidt, kan man jo diskutere. Jeg synes selv, at jeg
helt klart har mistet noget.

Minder mig iøvrigt om: hvor er børneradio blevet af? Jeg kan ikke mindes
at have hørt det i lang tid...

--
Uffe Holst

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 13-12-01 11:16

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk>
>Minder mig iøvrigt om: hvor er børneradio blevet af? Jeg kan ikke mindes
>at have hørt det i lang tid...

Lige for øjeblikket - i julemåneden - er eftermiddagsprogrammerne
slået sammen til ét, og Børneradio-folkene er vist med til at lave det.
Det hedder Alberts Jul.

Efter nytår skulle Børneradio iflg. DR's nyhedsbrev komme til at
ligge kl. 18-19. Eftermiddagene kommer så til at se ud som følger:
12-14 Med Kenneth K. 14-16 Katapult. 16-18 Enten Pia Rønn
eller Peter Palshøj.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Uffe Holst

Dato : 13-12-01 12:43

In an article of 13 Dec 2001 Peter Brandt Nielsen wrote:

> [...]
> ligge kl. 18-19. Eftermiddagene kommer så til at se ud som følger:
> 12-14 Med Kenneth K. 14-16 Katapult. 16-18 Enten Pia Rønn

Er de da helt skudt i hovedet inde hos DR? Hvorfor pokker lægger man
Børneradio på præcist det tidspunkt, hvor alle familier spiser, og
hvor børnene typisk går til den ene eller anden anden fritidsaktivitet?

--
Uffe Holst

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 13-12-01 13:44

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk>

>Er de da helt skudt i hovedet inde hos DR? Hvorfor pokker lægger man
>Børneradio på præcist det tidspunkt, hvor alle familier spiser, og
>hvor børnene typisk går til den ene eller anden anden fritidsaktivitet?

DR kalder det i nyhedsbrevet "hygge-sig-på-værelset-timen".
Måske spiser radiodirektøren sent...

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : nikolaj borg

Dato : 13-12-01 16:57

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> wrote in message
> DR kalder det i nyhedsbrevet "hygge-sig-på-værelset-timen".
> Måske spiser radiodirektøren sent...

Ja, ægte akademikere spiser jo på fransk manér, dvs. efter 20 eller noget i
den stil. Det samme gælder vel for karriere-familier og folk der arbejder i
storbyen, men bruger lang tid på at pendle ud til villaerne uden for byen.
Gad vide hvilken af ovenstående grupper radiodirektøren tilhører .

/Nikolaj
- der mindes at familien derhjemme spiste mellem 18 og 19

Fra : ole damgaard

Dato : 13-12-01 17:26

> [...]
> storbyen, men bruger lang tid på at pendle ud til villaerne uden for byen.
> Gad vide hvilken af ovenstående grupper radiodirektøren tilhører .

Kære Nikolaj
blot lidt insidersladder, hvis det kunne interessere dig. Radiodirektør Leif
Lønsman bor i en lejlighed på Nørrebro om vinteren og i en kolonihave i
Brønshøj om sommeren. Han har ikke kørekort og går/cykler til og fra
arbejde. Og han er i øvrigt ikke akademiker.

Fra : nikolaj borg

Dato : 13-12-01 17:31

"ole damgaard" <odg1@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> Brønshøj om sommeren. Han har ikke kørekort og går/cykler til og fra
> arbejde. Og han er i øvrigt ikke akademiker.

Hæhæ, mange tak

/Nikolaj

Fra : Troels

Dato : 13-12-01 22:10

> [...]
> Brønshøj om sommeren. Han har ikke kørekort og går/cykler til og fra
> arbejde. Og han er i øvrigt ikke akademiker.

Nu går der sgu se og hør i den

/Troels

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 13-12-01 13:12

Jeg er absolut enig i at man i senere aften- og nattetimer kunne placere
mere "avantgarde" programmer såsom "Beat", som vist er forflyttet til en
anden kanal. Et program som "De profesionelle" spiller da af og til lidt
andet musik end Strax, men som du også så rigtig pointerer, er det jo ikke
med stort kendskab til musik. Musikken er fyld fremfor centralt.

Fra : nikolaj borg

Dato : 13-12-01 13:42

> Jeg er absolut enig i at man i senere aften- og nattetimer kunne placere
> mere "avantgarde" programmer såsom "Beat", som vist er forflyttet til en
> anden kanal.

Beat, Verdensmusik, Black 'n' White og et par stykker til er blevet nedlagt.
Der er et program på P1 mellem 23 og 24, som efter sigende skulle afløse dem
alle sammen. Jeg har ikke hørt programmet, så jeg skal ikke kunne sige, om
det lykkes.

> Et program som "De profesionelle" spiller da af og til lidt
> andet musik end Strax, men som du også så rigtig pointerer, er det jo ikke
> med stort kendskab til musik. Musikken er fyld fremfor centralt.

Jeps, det eneste program, der tager alternativ musik seriøst er IMØ Det
elektriske barometer. Derudover er der Det Store Mix m.m., som mere eller
mindre er det eneste tilbageværende ekspert-program. Desværre dækker de ikke
just mine foretrukne genrer, men alene det faktum, at værterne ved, hvad de
taler om, gør det IMØ lytteværdigt. Jeg havde lidt det samme forhold til
Folk Nu.

/Nikolaj

Fra : Uffe Holst

Dato : 13-12-01 23:11

In an article of 13 Dec 2001 nikolaj borg wrote:

> [...]
> taler om, gør det IMØ lytteværdigt. Jeg havde lidt det samme forhold til

Åh... savner, savner, savner, hvordan kunne de dog nedlægge Folk Nu!?!?!

Men det er rigtigt. Blot det at studieværterne ved noget om den musik, de
spiller, og lave et godt varieret og sammensat program, hvilket mange af
de tidligere studieværter har kunnet, gjorde mange af P3s programmer meget
lytteværdige.

--
Uffe Holst

Fra : Ukendt

Dato : 13-12-01 16:32

Før i tiden kunne jeg godt sidde en hel aften kun og høre radio mens jeg
lavede noget andet imens. Nu høre jeg kun radio frem og tilbage for arbejde
+ fra 21 til 22, gidder simpelthen ikke høre Kenneth K kan de andre "smart
ass'es" med deres lokal radio bræk. Men GUD hvor jeg savner programmer som
rockland, beat og andre programmer der dykker længere ned end offspring.

Fra : Divider

Dato : 13-12-01 17:37

peet_dk <answer_in_the_group ||||| svar_i_gruppen> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c18cb38$0$47260$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
arbejde
> + fra 21 til 22, gidder simpelthen ikke høre Kenneth K kan de andre "smart

Jeg kom til at tænke på,hvis nogle mennesker snakkede
til andre på den måde,ville de snakke ned til dem.
Tror de vi er idioter?!
P3 er for mig en oplysningsradio,hvor filosofien er,
at bringe nyheder vedrørende rytmisk musik,
og samtidig vise mangfoldigheden indenfor samme.
Lad lokalradioerne spille det Tom Holmen vil høre,
og lad så p3 blive det det var engang.

Og kom ikke og sig at det nuværende p3 er nytænkning,
for det er et gammelt koncept,og vi gider ikke høre på dem.
Og hold iøvrigt op med kun at spille singler!!

Men GUD hvor jeg savner programmer som
> rockland, beat og andre programmer der dykker længere ned end offspring.
>
> "Det larmer jo,det er ikke rigtig musik"
"De kan ikke spille"*S*
Jeg har hørt den smøre så tit.

Fra : Rosenblad

Dato : 13-12-01 20:54