/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Kavitation m.m.
Fra : Hanne og Hans


Dato : 12-12-01 17:19

Er der nogen i gruppen der har nogen erfaringer med fænomenet. I foråret
satte jeg en ny motor i båden. Problemet er bare at når den kommer op på
2800 omdr.
begynder den at udvikle røg og kan ikke komme længere op i omdr. på trods af
at den skal kunne gå 3600 omdr.
Hvilket den godt kan, hvis den ikke er i gear.
Min egen mistanke går på at propellen måske har for stor stigning.Det er en
25 hk med propel på 14x11" 3 bladet.
Til en båd der er 7,31 i vandlinien.(sejlbåd).



 
 
Henning Rasmussen (12-12-2001)
Kommentar
Fra : Henning Rasmussen


Dato : 12-12-01 20:45


"Hanne og Hans" <urd@image.dk> skrev i en meddelelse
news:vBLR7.6903$z4.902519@news000.worldonline.dk...
> Er der nogen i gruppen der har nogen erfaringer med fænomenet. I foråret
> satte jeg en ny motor i båden. Problemet er bare at når den kommer op på
> 2800 omdr.
> begynder den at udvikle røg og kan ikke komme længere op i omdr. på trods
af
> at den skal kunne gå 3600 omdr.
> Hvilket den godt kan, hvis den ikke er i gear.
> Min egen mistanke går på at propellen måske har for stor stigning.Det er
en
> 25 hk med propel på 14x11" 3 bladet.
> Til en båd der er 7,31 i vandlinien.(sejlbåd).

Hej.

Nej, den må ikke gå med mere end 3/4 af max omdrejninger, når den trækker.
Er båden så ikke oppe på sin teoretiske vandlinielængdehastighed, som vil
være mellem 7 og 8 knob?

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)



Kjeld (14-12-2001)
Kommentar
Fra : Kjeld


Dato : 14-12-01 14:09

Hej
Uden at vide noget om propeller, men med lidt viden fra
centrafugalpumper lyder din teorie rigtig, kavitation er når den
begynder at køre i et tomt huld og vandet begynder at koge pga omdr.
eller mangel på vandtilførsel men her er det nok forde den ikke kan
komme af med den vandmængde den prøver at flytte, men prøv at søg på
www.ing.dk
Hanne og Hans wrote:

> Er der nogen i gruppen der har nogen erfaringer med fænomenet. I foråret
> satte jeg en ny motor i båden. Problemet er bare at når den kommer op på
> 2800 omdr.
> begynder den at udvikle røg og kan ikke komme længere op i omdr. på trods af
> at den skal kunne gå 3600 omdr.
> Hvilket den godt kan, hvis den ikke er i gear.
> Min egen mistanke går på at propellen måske har for stor stigning.Det er en
> 25 hk med propel på 14x11" 3 bladet.
> Til en båd der er 7,31 i vandlinien.(sejlbåd).
>
>
>


--

M.V.H
Kjeld



Bent E. (18-12-2001)
Kommentar
Fra : Bent E.


Dato : 18-12-01 16:09

> at den skal kunne gå 3600 omdr.
> Hvilket den godt kan, hvis den ikke er i gear.
> Min egen mistanke går på at propellen måske har for stor stigning.Det er
en
> 25 hk med propel på 14x11" 3 bladet.
> Til en båd der er 7,31 i vandlinien.(sejlbåd).
>

Hanne & Hans

Jeg har en ret ny Yanmar 18HK, den ryger også når den kommer op på godt 3000
O/min.
Og det er faktisk også OK. Det er næsten værre når du ikke kan få den til at
ryge, så er det
nemlig tegn på at du ikke kan belaste motoren fuldt ud. Dvs. for lille
skrue.
Hvis du går 7 knob med 7 m vandlinie er det ikke helt galt med en
deplacementsbåd.
Det er klart at skruen skal være nogenlunde i det rigtige område, men helt
"perfekt" er vist
ikke muligt at opnå.

Kavitation opstår når vandet koger pga. af det lave tryk der opstår når
skruen pisker for meget
(kører for hurtigt) rundt i vandet.
Det er ikke godt for skruen, den bliver så ædt op (små huller) med tiden.

Med sejlerhilsen
Bent E.


Ziggy (19-12-2001)
Kommentar
Fra : Ziggy


Dato : 19-12-01 00:35

Du har ret, din skrue har for stor stigning !


Hanne og Hans wrote:

> Er der nogen i gruppen der har nogen erfaringer med fænomenet. I foråret
> satte jeg en ny motor i båden. Problemet er bare at når den kommer op på
> 2800 omdr.
> begynder den at udvikle røg og kan ikke komme længere op i omdr. på trods af
> at den skal kunne gå 3600 omdr.
> Hvilket den godt kan, hvis den ikke er i gear.
> Min egen mistanke går på at propellen måske har for stor stigning.Det er en
> 25 hk med propel på 14x11" 3 bladet.
> Til en båd der er 7,31 i vandlinien.(sejlbåd).
>
>
>


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste