gæld?
Fra : Martin Hansen

Dato : 12-12-01 13:31

Hej Hej

Findes der nogle regler med hvis man bor sammen med en som har en gæld ved
et firma som truer med at "komme ud og kigge" hvad han har af ting? Jeg
tænker mere på mine egne ting, pc'er, video, fjernsyn mm. Kan de tage det i
stedet ? Eller kan de ikke det ? Eller skal jeg begynde at finde
kvitteringer frem på alle mine ting hvis de nu kommer?

Håber i kan hjælpe?

mvh. Martin

Fra : PETER FLÜGGE

Dato : 12-12-01 14:39

Hej Martin.

En trussel om at "komme ud og kigge", kan alene realiseres med fogdens
hjælp.
Firmaet som sådan, har I ingen pligt til at lukke ind i jeres bolig.
Med mindre du har kautioneret eller lign., behøver du ikke at bekymre dig om
at dine aktiver skal blive anvendt til dækning af din bofælles gæld.
Problemet i dit tilfælde kan være at overbevise fogden om, at pc`er, video,
fjernsyn m.v. faktisk tilhører dig. Det er derfor en rigtig god ide, at du
finder kviteringer eller andet der kan bevise dit ejerskab, frem.
Men bortset herfra, har du intet at frygte.

Held og lykke

Peter.

Martin Hansen <martin@SPAMmrhansen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c174d01$0$52989$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Christian Andersen

Dato : 12-12-01 16:33

Martin Hansen wrote:

>Hej Hej

Selv hej.

> [...]
>stedet ? Eller kan de ikke det ? Eller skal jeg begynde at finde
>kvitteringer frem på alle mine ting hvis de nu kommer?

Altså, de kan ikke begynde at slæbe af med dine ting lovligt. Men det
er nok en god ide at have en eller anden form for dokumentation klar for
at det er dine ting, når/hvis de kommer.

Så er du da på den sikre side.

--
Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

http://chran.dyndns.dk - Nu med statistik!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-12-01 16:58

On 12 Dec 2001 15:33:25 GMT,
Christian Andersen <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> wrote:
> Altså, de kan ikke begynde at slæbe af med dine ting lovligt. Men det
> er nok en god ide at have en eller anden form for dokumentation klar for
> at det er dine ting, når/hvis de kommer.

Undskyld mig. Men medmindre de kan dokumentere / sandsynliggøre
at tingene tilhører skyldner, så kan de vel ikke slæbe af med
dem ?

Jeg er ikke forpligtet til at være hjemme hvis de vil
afhente en lejers / sambo's værdier, og kan derfor ikke
dokumentere noget da jeg ikke er til stede.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-12-01 17:09

Povl H. Pedersen skrev:

>Undskyld mig. Men medmindre de kan dokumentere / sandsynliggøre
>at tingene tilhører skyldner, så kan de vel ikke slæbe af med
>dem ?

Et privat firma kan da ikke slæbe så meget som en knappenål med.
Det kræver medvirken af dronningens foged.

--
Bertel

Fra : Jakob Paikin

Dato : 12-12-01 17:17

On Wed, 12 Dec 2001 15:58:18 +0000 (UTC), nospam@home.terminal.dk
(Povl H. Pedersen) wrote:

>Men medmindre de kan dokumentere / sandsynliggøre
>at tingene tilhører skyldner, så kan de vel ikke slæbe af med
>dem ?

Hvordan skal kreditor kunne dokumentere noget som helst vedrørende
ejerforholdet?

Da du er den eneste med bevismulighed, er det også dig, der må frem
med beviset. Derudover er det jo i din interesse at føre beviset -
kreditor har ingen interesse i det spørgsmål.

>Jeg er ikke forpligtet til at være hjemme hvis de vil
>afhente en lejers / sambo's værdier, og kan derfor ikke
>dokumentere noget da jeg ikke er til stede.

Det kan du så gøre bagefter, når tingene er afhentet.

Forløbet er i øvrigt et andet:

Først foretages udlægget (med fogedens bistand). I den forbindelse
afleveres/efterlades en oversigt over de udlagte genstande.

Betales gælden fortsat ikke, kommer fogeden (og kreditor) igen - denne
gang for at hente genstandene.

Du har med andre ord rig lejlighed til at gøre indsigelse.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter G C

Dato : 12-12-01 18:13

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> wrote in message

[klip]

> Da du er den eneste med bevismulighed, er det også dig, der må frem
> med beviset. Derudover er det jo i din interesse at føre beviset -
> kreditor har ingen interesse i det spørgsmål.

Helt enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 12-12-01 20:36

In article <oj0f1ukjenqu28r4k90tcamif1p03b7v5l@4ax.com>,
Jakob Paikin claimed the following:

> Hvordan skal kreditor kunne dokumentere noget som helst vedrørende
> ejerforholdet?

Hvad skulle forhindre ham der skylder penge væk, at flytte tingene ind
i "han der har rent mel i posen"'s værelse, og overdrage alle
kvitteringer?

Man kan ikke forvente at folk ligger inde med kvitteringer i mere end
1 år.

Synes det virker tåbeligt, at man uden på nogen måde at være indblandet
i tingene skal til at bevise at det er ens egne ting. Omend jeg kan
forestille mig at fogeden også vil være lydhør overfor ens argumenter.

--
Anders Vind Ebbesen
Consultant in synergizing viral functionalities

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-12-01 21:01

Scripsit spam@boomer.dk (Anders Vind Ebbesen)

> Synes det virker tåbeligt, at man uden på nogen måde at være indblandet
> i tingene skal til at bevise at det er ens egne ting. Omend jeg kan

Vi venter spændt på at høre dit alternativ?

--
Henning Makholm "You propose to avoid dying? I will be
interested to hear the method you plan for this endeavour."

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 13-12-01 01:10

In article <yahzo4ofbt9.fsf@tyr.diku.dk>,
Henning Makholm claimed the following:
> Scripsit spam@boomer.dk (Anders Vind Ebbesen)

> Vi venter spændt på at høre dit alternativ?

At fogeden tror på, at man svarer ærligt, når man bliver adspurgt om
hvilke genstande i lejligheden der tilhører hver person, dvs. når den
person som har rent mel i posen bliver spurgt, skyldneren vil sikkert
forsøge at udpege alle genstande som tilhørende den anden.

Jeg synes blot det virker forkert, at man kan miste sit indbo, fordi
man ikke har en kvittering for et 3 år gammelt fjernsyn - selvom de
sikkert ikke bare tager det under armen når de kommer, så synes jeg
det er utroligt at de kan forlange, at man skal bruge tid og
resourcer på det - når man vitterligt ikke har noget med sagen at
gøre.

Har ikke nogen paragraffer at holde mig til, så tråden løber sikkert
ud i en holdningsdebat..

--
Anders Vind Ebbesen
Consultant in morphing visionary schemas

Fra : cheesedealer

Dato : 13-12-01 07:32

"Anders Vind Ebbesen" <spam@boomer.dk> skrev i en meddelelse
> In article <yahzo4ofbt9.fsf@tyr.diku.dk>,
>klip>
> Har ikke nogen paragraffer at holde mig til, så tråden løber sikkert
> ud i en holdningsdebat..

§ 499. Tredjemand kan indtræde som part under forretningen, for så vidt
angår spørgsmålet, om forretningens foretagelse vil stride imod hans
ret.(1979) Indtrædelsen sker ved en erklæring herom til fogedretten.(1980)

§ 504. Forretningen kan genoptages,(2007) når parterne(2008) er enige
derom, eller når fogedretten finder det påkrævet, navnlig fordi(2009)
1) skyldneren eller tredjemand anmoder om, at et udlæg må blive ophævet
med den begrundelse, at det strider mod tredjemands ret,(2010)

Vedr. 3. mands begrænsede rettigheder:
§ 508. 2. pkt: Udlæg kan foretages, selv om aktiverne i forvejen er
behæftet.(2034)

Indsigelser under tvangsauktion: Er man indtrådt som part er det kun hvis
der er taget taget forbehold at stk. 2 kan bruges.

§ 583. Under auktionssagen(2380) finder §§ 499, 500, stk 1, og 501
anvendelse med de fornødne lempelser.(2381)
Stk 2. De oprindelige parter(2382) kan ikke fremsætte indsigelser imod
lovligheden af udlægsforretningen(2383) eller de retshandlinger, der ligger
forud for denne.

Desuden har skydlneren en vid oplysningspligt, som skal sammenholdes med et
evt. strafansvar ved falsk forklaring, bedrageri eller skyldnersvig.

Læs mere: J.A. Andersen, Tvangsfuldbyrdelse 3. udg. side 162ff.

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-12-01 13:42

Scripsit spam@boomer.dk (Anders Vind Ebbesen)

> At fogeden tror på, at man svarer ærligt,

Skyldnerens samlever kan ikke forventes at være ganske upartisk...

--
Henning Makholm "De kan rejse hid og did i verden nok så flot
Og er helt fortrolig med alverdens militær"

Fra : Erik G Christensen

Dato : 13-12-01 19:48

Martin Hansen wrote:

> [...]
> stedet ? Eller kan de ikke det ? Eller skal jeg begynde at finde
> kvitteringer frem på alle mine ting hvis de nu kommer?

Det er nemmest for alle parter, at du finder dine kvitteringer

(og måske overvejer, hvad du har indladt dig på

Og fogeden kan gøre arrest i alt, hvad der er tvivl om.

Så kan bevislighederne altid komme senere, hvis de er der.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy