Opsigelse af Lejemål - Lang
Fra : Ole PE Jensen

Dato : 12-12-01 13:02

Jeg har idag modtaget en opsigelse af mit lejemål.

Jeg håber, at der er nogen der kan støtte og hjælpe mig.

REKOMMANDERET
Ole PE Jensen
Storegade
Esbjerg

Esbjerg, den 11.december 2001

Opsigelse af lejemålet Storegade, 2.sal, Esbjerg

I medfør af lejelovens § 83 litra E og F, opsiges ovenstående lejemål med 3
måneders varsel til fraflytning senest den 2. april 2002 kl. 12:00

Begrundelse for opsigelsen:

1)
Siden april 2001 har vi gentagne gange forsøgt, at påbegynde renovering og
istandsættelse af det til lejemålet på 1.sal tilhørende værelse som er
beliggende på 2.sal og støder op til dit lejemål. Men på grund af til
stadighed stærke lugtgener hidrørende fra dit kattehold har vi måttet
indstille dette arbejde. Flere håndværkere har ganske simpelt, på grund af
lugtgenerne, nægtet at arbejde i rummet.

2)
Til daglig gene for ejendommens øvrige beboere og andre der færdes i
ejendommen, er der ved indtræden eller udgang i ejendommens opgang på trods
af åbenstående vinduer, åbne udluftnings kanaler og brug af duftblokke en
ram lugt af kattehold, hvilket ikke er acceptabelt.

3)
Af hensyn til de øvrige beboers velfærd og varmeøkonomi og indtrængende
gadestøj er det ej heller acceptabelt, at der i et forsøg på at mindske
lugtgenerne er nødvendig, uanset vejrlig, ril stadighed at have et eller
flere af opgangens vinduer stående åbne.

Nærværende opsigelse bedes underskrevet og efterfølgende returneret til
udlejer.

Som Udlejer Som lejer

Der gøres opmærksom på jf. Lejelovens § 87 stk. 2, at såfremt opsigelsen
ikke kan godkendes, skal skriftlig indsigelse herom være udlejer i hænde
senest 6 uger efter modtagelse af denne skrivelse.

Mine bemærkninger:
Jeg er førtidspensionist, 53 og bor alene i lejemålet med to katte. Jeg har
boet i ejendommen i næsten 10 år uden problemer. Jeg havde tidligere 3
katte, men den ældste er død.

Ejendommen var oprindelig kommunal ejendom men blev for et par år siden
solgt til private.

Efterhånden som de to andre lejligheder i ejendommen (ialt 3 lejemål) blev
fraflyttet renoverede udlejer lejlighederne, -Som Nu beboes af udlejer og
hans kone (stuen) og udlejers datter (1.sal)

Kommentarer til pkt. 1,2 og 3:

1)
Det kammer der er tale om har egen indgang fra afsatsen og mine katte har
aldrig haft deres "gang" dér.
Jeg ved ikke hvordan lugtgenerne skulle kunne trænge derind mellem 2 til
stadighed lukkede døse.

2)
Jeg kan ikke lugte noget selv. Selv når jeg kommer hjem efter at have været
væk i lang tid.
Der er kun tale om ét vindue, og det stod på "småklem. Der er ikke
udluftningskanaler i opgangen.

3)
Der er ingen varmeapparater i opgangen. Gadestøjen trænger nok mere ind over
altanen og stuevinduet end af entredøren fordi et vindue står på klem.
Det har været et mildt efterår derfor har vinduet stået på klem fordi der
samlere sig meget varme på 2.sal fra de sydvendte vinduer på opgangen.

Jeg har endnu ikke foretaget mig andet end at skrive denne smøre. Jeg vil
vente og hører om der er nogen der har et godt råd.
Jeg er "lidt" fortvivlet.

Jeg hører også gerne pr. mail eller telefon.

Jeg skal nok informerer gruppe om hvad der sker.

Tak fordi du hang på!

--
Med venlig hilsen -=- Ole PE Jensen
opej@city.dk -=- ftp://look:look@opej.dyndns.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 12-12-01 17:01

Hej

Jeg er sikker på, at du som minimum skal have modtaget en advarsel og/eller
noget om, at du skal skaffe dig af med kattene inden en bestemt dato. Hvis
det ikke er sket, er opsigelsen helt sikker ikke gyldig.

Hilsen
Uffe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-12-01 17:08

Uffe Kousgaard skrev:

>Jeg er sikker på, ...

Klip venligst citater ned til et par linier og skriv
kommentaren nedenunder.

--
Bertel

Fra : Jakob Paikin

Dato : 12-12-01 17:14

On Wed, 12 Dec 2001 17:00:41 +0100, "Uffe Kousgaard"
<uffe@routeware.dk> wrote:

>Jeg er sikker på, at du som minimum skal have modtaget en advarsel og/eller
>noget om, at du skal skaffe dig af med kattene inden en bestemt dato. Hvis
>det ikke er sket, er opsigelsen helt sikker ikke gyldig.

Det er så vidt vi ved en opsigelse og ikke en ophævelse, der er tale
om.

I en ophævelsessituation skal der gives påkrav, det skal der ikke i en
opsigelsessituation.

Er du i øvrigt ikke rar at se på
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html - dit indlæg var på
130 linje, men kun 4 af dem var nyt indhold...

--
Jakob Paikin

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-12-01 17:54

Scripsit Jakob Paikin <jp@dklaw.dk>

> Det er så vidt vi ved en opsigelse og ikke en ophævelse, der er tale
> om.

> I en ophævelsessituation skal der gives påkrav, det skal der ikke i en
> opsigelsessituation.

Kravet om påkrav kommer fra at opsigelsen støttes på LL §83 litra e:

| e) Når det må antages, at der trods udlejerens påmindelse ved det
| lejedes benyttelse ikke er iagttaget god skik og orden, herunder når
| lejeren ved støjende adfærd, psykisk eller fysisk vold eller trusler
| herom eller på anden måde har været til ulempe for ejendommen eller
| de øvrige beboere, uden at forholdet er af en sådan art, at udlejeren
| kan ophæve lejeforholdet uden varsel.

Hvis der ikke er givet "påmindelse" om de gener der påberåbes, er
betingelsen ikke opfyldt.

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Jakob Paikin

Dato : 12-12-01 18:01

On 12 Dec 2001 17:53:48 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Kravet om påkrav kommer fra at opsigelsen støttes på LL §83 litra e:

Det har du ret i - beklager.

(Det er ikke en bestemmelse jeg har dyrket voldsomt - i den type
situationer plejer man jo at skride til ophævelse).

--
Jakob Paikin

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-12-01 17:48

Scripsit "Ole PE Jensen" <opej@city.dk>

> Jeg har endnu ikke foretaget mig andet end at skrive denne smøre. Jeg vil
> vente og hører om der er nogen der har et godt råd.

Efter hvad du oplyser ser din sag ikke helt håbløs ud - opsigelse
efter §83 litra e kræver at udlejeren har klaget over generne
tidligere, og din oplysning om at det udover dig kun er ejerens
familie der bor i ejendommen, kunne godt antyde at generne måske
er blevet overdrevet fordi de vil af med dig af mindre hæderværdige
årsager.

Men du skal have fat på en advokat. Advokaten skal naturligvis have
penge for sit arbejde, men som førtidspensionist har du sikkert ret
til offentlig retshjælp, og hvis du har en almindelig
familieforsikring, vil den normalt også omfatte retshjælpsdækning.

På dommerkontoret, biblioteket eller social- og sundhedsforvaltningen
kan du få en liste over lokale advokater der yder offentlig retshjælp.

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : Jakob Paikin

Dato : 12-12-01 18:03

On 12 Dec 2001 17:47:56 +0100, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

>Men du skal have fat på en advokat. Advokaten skal naturligvis have
>penge for sit arbejde, men som førtidspensionist har du sikkert ret
>til offentlig retshjælp,

Desværre dækker offentlig retshjælp ikke ret meget. Maksimaldækningen
den vej er kr. 1.000, hvilket er noget mindre end den normale
timetakst for advokater (i København i hvert fald).

>og hvis du har en almindelig
>familieforsikring, vil den normalt også omfatte retshjælpsdækning.

Fri proces kan også overvejes - begge dele dog kun hvis der bliver
tale om en retssag. Den indledende vurdering/rådgivning hos en advokat
dækkes kun af "offentlig retshjælp"-ordningen (eller egen pengepung).

--
Jakob Paikin

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-12-01 21:12

> [...]
> til offentlig retshjælp, og hvis du har en almindelig
> familieforsikring, vil den normalt også omfatte retshjælpsdækning.

Alternativet til en advokat er Lejernes LO, de er helt vilde med den slags.

/Per