Udbetaling af løntilgodehavende
Fra : Lotte M

Dato : 12-12-01 12:25

En medarbejder opsiges/bortvises* fra sit job som
handicaphjælper, fordi vedkommende udebliver fra en
planlagt døgnvagt (iht vagtplan) uden afbud.

Vedkommende får opsigelsen i anbefalet brev, hvoraf
det også fremgår, at vedkommende skal henvende sig til
arbejdsgiveren og aftale et møde, så timeopgørelsen kan
færdiggøres/underskrives og tilgodehavende løn udbetales.

Efter 3 ½ måned ringer medarbejderen og mødet aftales,
men dagen før aflyser medarbejderen mødet.

Da arbejdsgiveren får bevilget midlerne til løn af kommunen
og bevillingen opgøres for hvert kalenderår, kan arbejdsgiveren
ikke overføre de tilgodehavende timer til næste år.

Vil det være ok at meddele medarbejderen, at såfremt
vedkommende ikke har afsluttet timeopgørelsen inden
9/1 (som er arbejdsgiverens frist for 2001 opgørelsen),
så kan lønnen ikke udbetales?
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Peter G C

Dato : 12-12-01 18:12

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote in message news:9v7ehq$pjq$1@sunsite.dk...

[klip]

> Vil det være ok at meddele medarbejderen, at såfremt
> vedkommende ikke har afsluttet timeopgørelsen inden
> 9/1 (som er arbejdsgiverens frist for 2001 opgørelsen),
> så kan lønnen ikke udbetales?

Tja... prøv bare.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Lotte M

Dato : 13-12-01 14:31

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev:

> Tja... prøv bare.

Min fornuft siger mig at medarbejderen vil kunne kræve
lønnen udbetalt på et senere tidspunkt alligevel.... findes
der ingen regler om forældelse af løntilgodehavnder?
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Peter G C

Dato : 13-12-01 14:32

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote in message news:9vaabi$c5o$2@sunsite.dk...

> Min fornuft siger mig at medarbejderen vil kunne kræve
> lønnen udbetalt på et senere tidspunkt alligevel.... findes
> der ingen regler om forældelse af løntilgodehavnder?

Jo - 5 år.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Lotte M

Dato : 13-12-01 15:31

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i

> Jo - 5 år.

Hmmm, kan kommunen håndhæve den 1 årige bevillingsperiode,
når der findes en forældelsesregel? Bevillingen lyder på x antal
løntimer for år 2001 og hvis lønsummen ikke er brugt forbliver
pengene på kommunens konto.

Arbejdsgiveren har spurgt sagsbehandleren i kommunen og fået
oplyst, at vedkommende selv hæfter for timer, der ikke er
indberettet inden januar 2002.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Peter G C

Dato : 13-12-01 15:32

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote in message news:9vadt4$otv$1@sunsite.dk...

[klip]

> [...]
>
> Arbejdsgiveren har spurgt sagsbehandleren i kommunen og fået
> oplyst, at vedkommende selv hæfter for timer, der ikke er

Det er ikke arbejdstagerens problem, hvordan arbejdsgiveren fremskaffer
lønnen - den skal bare betales.

Men man må kunne afkræve arbejdstageren at fremsætte kravet på løn - f.eks.
ved at sende et brev.

Hvis arbejdstageren herefter ikke reagerer vil lønkravet kunne afvises pga.
passivitet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Lotte M

Dato : 13-12-01 16:14

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev

> Det er ikke arbejdstagerens problem, hvordan arbejdsgiveren fremskaffer
> lønnen - den skal bare betales.

Naturligvis.

> [...]
> ved at sende et brev.
>
> Hvis arbejdstageren herefter ikke reagerer vil lønkravet kunne afvises pga.

Tak, så forstår jeg baggrunden for dit "tja.." - jeg vil videregive svaret.

Du forholder dig ikke til om kommunen kan nægte at udbetale det bevilgede,
hvis kravet kommer efter bevillingsperioden udløb, men indenfor de 5 år..
For pågældende arbejdsgiver svarer medarbejderens tilgodehavende
(2-3 døgnvagter) til en måneds pension og vedkommende er naturligvis ræd
for at skulle betale selv.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Svenne Krap

Dato : 12-12-01 21:35

On Wed, 12 Dec 2001 12:24:36 +0100, "Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote:

>En medarbejder opsiges/bortvises* fra sit job som
>handicaphjælper, fordi vedkommende udebliver fra en
>planlagt døgnvagt (iht vagtplan) uden afbud.

Helt OT, men uden advarsel og efter EEN gang ?

Svenne
--
Mail usenet@krap.dk - svenne@krap.dk - PGP key id : 0xDF484022
ICQ: 5434480 - http://www.krap.dk - http://www.krap.net

Fra : Lotte M

Dato : 13-12-01 12:54

"Svenne Krap" <usenet@krap.dk> skrev:

> Helt OT, men uden advarsel og efter EEN gang ?

Formalia omkring bortvisningen var i orden!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk

Fra : Erik G Christensen

Dato : 13-12-01 19:44

Lotte M wrote:

> Formalia omkring bortvisningen var i orden!

Ok, så bør du som minimum opgøre hvad du mener at skylde
vedkommende, ellers kan det vist i sidste ende blive
ansat - arbejdsgiver konfrontation, og der taber arbejdsgiver.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy