Køb af firma
Fra : Steen Poulsen

Dato : 12-12-01 11:24

Hvis jeg køber 50 % anpartenre i en ApS firma, ( de er i dag delt 50% mellem
to direktøre, jeg køber den ene person ud) kan man så bare frit skrive i en
"overdragelse" dokument om hvad der skal ske med henhold til
opsigelse/fratrædelse eller er den nogle regler som skal følges og ikke kan
forringes i en aftale?

/Lars

Fra : Jakob Paikin

Dato : 12-12-01 13:16

On Wed, 12 Dec 2001 11:23:35 +0100, "Steen Poulsen"
<harddisken@hotmail.com> wrote:

> [...]
>"overdragelse" dokument om hvad der skal ske med henhold til
>opsigelse/fratrædelse eller er den nogle regler som skal følges og ikke kan

Hvad for en opsigelse/fratrædelse? Du køber anparter - du bliver ikke
ansat.

--
Jakob Paikin

Fra : Steen Poulsen

Dato : 12-12-01 15:01

> Hvad for en opsigelse/fratrædelse? Du køber anparter - du bliver ikke
> ansat.

Ja, jeg køber anparter, men det jeg tænker på er ham der sælger, hvis han
ikke er intresseret i at stoppe lige med det samme.
Alle ansatte er ansat under funktionærloven. Gælder denne lov så automatisk
for sælger ??, hvad med ancinitet ?

/Lars

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-12-01 15:38

"Steen Poulsen" <harddisken@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ikke er intresseret i at stoppe lige med det samme.
> Alle ansatte er ansat under funktionærloven. Gælder denne lov så

Hvis han er direktør, så gælder funktionærloven ikke.
Der må være indgået en ansættelseskontrakt, som er grundlaget for
aftrædelsen.
Hvis ikke, må der laves en aftale på nuværende tidspunkt.

Der kan også være indgået en anpartshaveroverenskomst mellem de to nuværende
ejere som regulerer aftrædelsen.

/per

Fra : Steen Poulsen

Dato : 12-12-01 16:38

Takker, det var hvad jeg skulle bruge.
Det er fordi at vi er lidt uenige om fratrædelses ordningen og han har,
modvilligt, godtaget den endelige ordning, jeg ville bare være sikker på at
han ikke kom rendende med funktionærloven om 6 måneders opsigelse /
fratrædelse, samt en evt. godtgørelse.

/Lars

Fra : Jakob Paikin

Dato : 12-12-01 17:12

On Wed, 12 Dec 2001 15:00:38 +0100, "Steen Poulsen"

> [...]
>ikke er intresseret i at stoppe lige med det samme.
>Alle ansatte er ansat under funktionærloven. Gælder denne lov så automatisk

Der er - som udgangspunkt - ingen sammenhæng mellem at være
anpartshaver og at være ansat.

Sælgeren af anparterne kan derfor godt blive i sin stilling, selvom du
køber anparterne. (Med forbehold for særlige vedtægtsbestemmelser,
anpartshaveroverenskomst mv.)

Derudover er spørgsmålet sikkert reguleret i en direktørkontrakt, hvis
det er en direktør du køber af.

--
Jakob Paikin