Fotoprogram?
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 12-12-01 00:57

Hej

Er der nogen der har erfaringer med et program til indeksering af ens
familie billeder?

Jeg har prøvet at søge lidt på versiontracker, men de fleste programmer
koster jo' penge og det ville være rart ikke at skulle købe mere end
et... Så hvis der er nogen der praktiske erfaringer

--
Mvh Nicolai Brandt
"I uvejret beder den vise til Gud, ikke om sikkerhed for

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-12-01 01:31

Nicolai Brandt wrote:

> Jeg har prøvet at søge lidt på versiontracker, men de fleste programmer
> koster jo' penge og det ville være rart ikke at skulle købe mere end
> et... Så hvis der er nogen der praktiske erfaringer

Hvis du bare skal ha' noget til fremvisning på din egen skærm, så er
GrapihConverter et rigtigt godt valg, det kan lave "slideshows",
oversigter med thumbnails o.s.v.

Hvis du vil distribuerere dine billeder til andre på CD-ROM, så bør det
være platformsuafhængigt, det kan gøres i HTML-format der kan ses med
enhver web-browser, eller i PDF-format som kun kræver en PDF-reader, de
er gratis og findes til alle systemer.

Hvis du vælger HTML, så kan jeg anbefale QuickNailer der er shareware,
det kan automatisk generere oversigter / previews med thumbnails og de
tilhørende undersider med de store billeder.

Der findes andre freeware og shareware programmer, der kan lave næsten
det som QuickNailer, men de når slet ikke op på højde med QuickNailer.

QuickNailer har utroligt mange indstillings mulighedder, og det kan godt
være lidt uoverskueligt i starten, men når man har fattet dets
funktionalitet, så værdsætter man de mange mulighedder, jeg har lavet
http://www.photo-gallery.dk - ca. 500 previews / 8.000 billeder med QuickNailer.

Vælger du PDF-løsningen, så skal du selv lave et dokument med dine
billeder f.eks. i et tekstbehandlingsprogram, og så omdanne det til en
PDF-fil med programmet Adobe Acrobat, som er et købeprogram.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 12-12-01 22:10

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> billeder f.eks. i et tekstbehandlingsprogram, og så omdanne det til en
> PDF-fil med programmet Adobe Acrobat, som er et købeprogram.

Takker for den hurtige besvarelse, der er ihvertfald noget og kigge på

Desværre "sutter" min news server (eller retter Telias) lige i
øjeblikket så jeg kan kun læse indlæg der er mere end 11 timer gamle

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-12-01 05:13

Hej Nicolai

Det kommer jo lidt an på, hvad du mener med 'inkeksering'... Men hvis du
mener et program, der kan lave små minibilleder i et katalog, og så når du
dobbeltklikker på det lille billede forstørres det op til normal str.. -
ja, så findes der et hav af muligheder.

Når jeg en sjælden gang laver den slags arkiver bruger jeg som regel et
program, der hedder 'Kudo Catalogue reader'. - Den benævnes også tit
'K-Reader'. Den kan ikke købes/hentes nogen steder mig bekendt, men den
blev tidligere leveret sammen med div. clipart og photo CD'er bl.a. fra
Nova (Art Explosion serierne).

Et andet program, der kan det samme og lidt mere til er 'Image reader
5.4', men om den kan fås mere véd jeg ikke, - jeg har ikke set opd. længe.

Og så er der det bedste af alle programmer!! Macromedia xRes 2. Udover at
det er et aldeles forrygende godt program til indscanning af billeder /
fotos, så har det også en indekserings- / katalogiseringsfujnktion - endda
svjh. med en autozooming funktion, så alle billeder får den samme
størrelsesforhold i katalogerne.

Og enelig kan både Claris Impact 1*) og 2 samt PowerPoint ligeledes bruges
til det samme, så hvis du har en af Office pakkerne, så har du ihvertfald
PP.

Lemkes Graphic Converter har også en katalogfunktion, men den har jeg
aldrig brugt til det, så jeg véd ikke hvor god den er til det.

*) Der er dog visse inkompatibiliteter med OS 9.1.x, mens den virker meget
fint på 9.0.4 og tidligere OS. CI 2 fungerer særdeles fint på 9.2.1.

mvh. Erik Richard

Nicolai Brandt wrote:

> [...]
> koster jo' penge og det ville være rart ikke at skulle købe mere end
> et... Så hvis der er nogen der praktiske erfaringer

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-12-01 09:09

Nicolai Brandt <nicstone@mac.com> wrote:

> [...]
> koster jo' penge og det ville være rart ikke at skulle købe mere end
> et... Så hvis der er nogen der praktiske erfaringer

Hvis du alligevel vil bruge lidt penge på det, så er iView rigtigt godt!

http://www.iview-multimedia.com/

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-12-01 09:54

René Frej Nielsen wrote:

> Hvis du alligevel vil bruge lidt penge på det, så er iView rigtigt
> godt!

Nu gik Nicolai Brandt's forespørgsel nok mest på, at få information om
hvilke share- og freeware programmer der virker godt, hvis det nu skal
handle om dyr købe software så er http://www.fotoware.com også et godt
bud på en løsning.