Skærme
Fijala 3554
Instillinger for Flatron 795FT Plus
Fra : Jan

Dato : 12-12-01 00:20

Hej,

Jeg ville lige høre om der var nogen som havde et par forslag skærminstillinger
for ovennævnte skærm.

Jeg bruger selv pt. 'kun' 1024*768, 32 Bit true color og 75Hz.

Hvad mener du??

Mvh

Jan

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 12-12-01 09:55

"Jan" <jma73@hotmail.com> wrote in message news:9v64aq$cd5$1@sunsite.dk...
> [...]
> for ovennævnte skærm.
>
> Jeg bruger selv pt. 'kun' 1024*768, 32 Bit true color og 75Hz.

Jeg bruger 1152x864@32@85

/Jakob

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 12-12-01 18:54

> Jeg bruger selv pt. 'kun' 1024*768, 32 Bit true color og 75Hz.

Jeg bruger 1260 x 1024 @ 85Hz (ja, jeg ved godt at det ikke er en ægte
4:3 opløsning) - 32 bit farver.

> Hvad mener du??

1024 x 768 er efter min mening lidt lavt - men det kommer lidt an på
hvor tæt du er på skærmen og mange andre ting.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : Jan

Dato : 12-12-01 19:13

"Steffen V Petersen" <svp#@bonbon.net> wrote in message

> [...]
>
> 1024 x 768 er efter min mening lidt lavt - men det kommer lidt an på
> hvor tæt du er på skærmen og mange andre ting.

Ja, det er netop også derfor at jeg skriver. Ved godt at det vel er ikke at
udnytte skærmens muligheder fuldt ud.
Dog mener jeg at have hørt at jo mere belastning man giver skærmen, dvs. høj
opløsning + frekvens, jo kortere levetid for skærmen. (?)

Desuden sidder jeg tememlig tæt på skærmen, men det kan ikke være anderledes pt.
Ca. 50-60 cm. fra den, er hvad jeg har kunne strække den til, hvilket lige går
an.

Den lave opløsning skyldes nok lidt forsigtighed, da jeg mistede en næsten ny
skærm fornyligt, dels at jeg ikke ønsker at kigge på noget som bliver for småt
(men det kan jeg vel bare instille, større skrift mm.).

Jeg er nok mest interasseret i den indstilling, som er mindst anstrengende for
øjnene (hvilket vel nok er individuelt).

Mvh Jan

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-12-01 22:24

On Wed, 12 Dec 2001 19:13:24 +0100,
Jan <jma73@hotmail.com> wrote:
> Dog mener jeg at have hørt at jo mere belastning man giver skærmen, dvs. høj
> opløsning + frekvens, jo kortere levetid for skærmen. (?)

Det bruger mere energi = giver mere varme.

Målinger fra en Sony G420:
800x600 @ 60Hz = 75 Watt
1600x1200 @ 85Hz = 100 Watt

> Desuden sidder jeg tememlig tæt på skærmen, men det kan ikke være anderledes pt.
> Ca. 50-60 cm. fra den, er hvad jeg har kunne strække den til, hvilket lige går
> an.

Det er også nok. Normal læseafstand er 30 cm.

> Den lave opløsning skyldes nok lidt forsigtighed, da jeg mistede en næsten ny
> skærm fornyligt, dels at jeg ikke ønsker at kigge på noget som bliver for småt
> (men det kan jeg vel bare instille, større skrift mm.).

Der er vel 3 års garanti på ?

> Jeg er nok mest interasseret i den indstilling, som er mindst anstrengende for
> øjnene (hvilket vel nok er individuelt).

Dvs. flest mulig Hz.

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 13-12-01 21:30

> Dog mener jeg at have hørt at jo mere belastning man giver skærmen,
dvs. høj
> opløsning + frekvens, jo kortere levetid for skærmen. (?)

Det er faktisk ikke engang helt galt:
Et par generationer af Flatron-skærmene har den defekt, at lakken på
nogle af elektrolytterne smelter p. g. a. den temperatur der udvikles i
høje opløsninger. Dog jeg har endnu ikke oplevet (jeg har tæt kontakt
til en forhandler) at der har været problemer med at få den ombyttet, da
det oftest viser sig inden for de 3 års garantiperiode.

> [...]
anderledes pt.
> Ca. 50-60 cm. fra den, er hvad jeg har kunne strække den til, hvilket

Som Povl rigtigt nok siger, at det en udemærket afstand.Det er ikke
nødvendigt at sidde længre fra sin skærm - det hedder jo en "fejl 40" af
en eller anden grund... :P

> [...]
for småt
> (men det kan jeg vel bare instille, større skrift mm.).

Det er rigtigt at det virker meget småt i starten - jeg gik fra en 15" i
800x600. Derfor kan man jo bare trappe op i løbet af en måned eller to.
Dvs. sæt den til 1152x864 og hav den der i et par uger og så sæt den til
det du vil have den til. Om er par uger er nok til at vende sig til det,
afhænger jo af hvor hurtigt man tilpasser sig og af hvor meget man
bruger skærmen.

Det er rigtigt, at du bare kan lave om på indstillingerne, men jeg vil
mene, at det ikke bør være nødvendigt. Jeg bruger det som
tommelfingerregel, at du ikke skal behøve at lave om på de
indstillinger - hvis du er nød til det, er opløsningen for høj. Du skal
du lige give dig selv en uge eller to til vende dig til det.

> Jeg er nok mest interasseret i den indstilling, som er mindst
anstrengende for
> øjnene (hvilket vel nok er individuelt).

Det er rigtigt - det er meget individuelt, men hvis du bruger "min"
tommelfingerregel er du ikke helt på herrens mark.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...