Webkamera
Fra : Frands Sørensen

Dato : 12-12-01 06:10

Hej!
Vi vil gerne sætte et webkamera op på en offentlig plads, vil vi så krænke
nogen love om overvågning eller lignende? Vi har tænkt os at sætte kameraet
i et privat vindue (med tilladelse fra lejeren af lejligheden) og vende det
ned mod pladsen. Og hvis det er lovligt kræver det så nogen tilladelse?

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-12-01 22:18

Scripsit "Frands Sørensen" <post@frands.dk>

> Vi vil gerne sætte et webkamera op på en offentlig plads, vil vi så krænke
> nogen love om overvågning eller lignende?

Ja. Lov om forbud mod tv-overvågning mv., jf lovbekendtgørelse nr. 76
af 1. februar 2000:

--
Henning Makholm "I stedet for at finde på en bedre plan havde de alle
sammen den frækhed at spørge mig, hvad *jeg* ville foreslå."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-01 22:35

Henning Makholm skrev:

> [...]

Det må da betyde at man gerne må filme hvis menneskene bliver
meget små og ugenkendelige?

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-12-01 22:54

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Det må da betyde at man gerne må filme hvis menneskene bliver
> meget små og ugenkendelige?

Politiken har et WebCam, der filmer Rådhuspladsen i København. Personer
kan ikke genkendes på billederne og jeg har aldrig hørt, at der skulle
have været noget vrøvl over det kamera. Men det er selvfølgelig bare et
konkret eksempel, der ikke nødvendigvis siger særligt meget om den
juridiske virkelighed.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-01 23:38

Morten Bjergstrøm skrev:

>have været noget vrøvl over det kamera. Men det er selvfølgelig bare et
>konkret eksempel, der ikke nødvendigvis siger særligt meget om den
>juridiske virkelighed.

Ja, og kameraet sidder meget højere end den placering almindelige
dødelige har mulighed for.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-12-01 18:04

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

> Ja, og kameraet sidder meget højere end den placering almindelige
> dødelige har mulighed for.

Korrekt og det væsentlige må være om man kan genkende personer på
billederne eller ej. Med de gængse webkameraer til ganske få hundrede
kroner skal afstanden ikke overstige meget mere end et par meter før
det bliver ganske svært at genkende personer.

Fra : KGB

Dato : 12-12-01 00:02

Hvad med Fona (eller andre kæder) der har et kamera der peger ud mod gaden
.... og man kan se sig selv i fjernsynet og vinke m.m. ??

KGB

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 12-12-01 00:13

On Wed, 12 Dec 2001 00:01:31 +0100, "KGB" <KGB@NSA.PET> wrote:

>Hvad med Fona (eller andre kæder) der har et kamera der peger ud mod gaden
>... og man kan se sig selv i fjernsynet og vinke m.m. ??

Disse optager typisk ikke noget og vil næppe udgøre et problem.

/Jesper

Fra : KGB

Dato : 12-12-01 16:29

> Disse optager typisk ikke noget og vil næppe udgøre et problem.

Hvis så man ikke optager, men blot streamer ud på nettet, så skulle den vel
være i vinkel ??

> /Jesper

(-: KGB

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 12-12-01 20:30

On Wed, 12 Dec 2001 16:28:42 +0100, "KGB" <KGB@NSA.PET> wrote:

>Hvis så man ikke optager, men blot streamer ud på nettet, så skulle den vel
>være i vinkel ??

Jeg ved det egentlig ikke...
Men med et videokamera der f.eks. står i en butik der ikke optager
noget, afslører jo heller ikke noget som de tilstedeværende ikke selv
kan se med det blotte øje. Det gør det immervæk med et webcam der
smutter ud til alle og enhver. Jeg tror det er deri man skal finde
forskellen på lovlig/ulovlig.

/Jesper

Fra : // Overby

Dato : 12-12-01 16:22

> Disse optager typisk ikke noget og vil næppe udgøre et problem.

Hvilket et webcam der filmer noget og sender det nettet ville gøre...
Princippet er jo egentlig det samme

Fra : boe

Dato : 12-12-01 16:26

"Jesper Juul-Mortensen" <na@na.na> wrote in message

Hvoraf udleder I, at forbudet kun omfatter optagelser? Det er vel også
forbudt at TV-overvåge selv om man ikke optager noget.

Mvh Bo