Injurier
Fra : Kim Jürgensen

Dato : 11-12-01 20:44

Min ekskone har sendt et stækt injurerende (og usandt) brev til Statsamtet.
Jeg har modtaget en kopi af brevet.

Kan jeg trække hende i retten og evt. få erstatning eller er den slags
tilladt?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-12-01 23:29

"Kim Jürgensen" <kju@post8.tele.dk> wrote in message

> [...]
Statsamtet.
> Jeg har modtaget en kopi af brevet.
>
> Kan jeg trække hende i retten og evt. få erstatning eller er den slags

Det afhænger af, hvad der står i det. Straffelovens § 267 er det, man i
daglig tale kalder injurieparagraffen. Opfylder det betingelserne i den?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-12-01 07:43

On Tue, 11 Dec 2001 20:43:47 +0100, "Kim Jürgensen"
<kju@post8.tele.dk> wrote:

>Min ekskone har sendt et stækt injurerende (og usandt) brev til Statsamtet.
Den slags sker ofte.

>Jeg har modtaget en kopi af brevet.
Det er jo nok fordi statsamtet kunne tænke sig at høre din kommentar
til det hun skriver. Tro mig, de modtager meget lort, som de skal
forsøger at finde hoved og hale på.
Sæt dig ned og skriv til statsamtet, undgå for enhver pris at omtale
hende på samme måde som hun omtaler dig, vær klar i din "tale", vær
tydelig, hold dig til de konkrete ting. Lad vær med at lade dig
påvirke af hendes "kamp mod dig". Stil ikke ultimative krav, men, lad
det skinne igemmen at du er klar til forhandlinger med statsamtet som
mellemmand. Husk at hun er ude af dit liv og du er ude af hendes. det
i må have tilfælles er jo nok "børn/barn". Hverken hende eller dig kan
disponere på modpartens vejne, og det er faktisk det man har stor lyst
i sådanne et tilfælde.

>Kan jeg trække hende i retten og evt. få erstatning eller er den slags
>tilladt?
Glem det. Det er jo ikke det det handler om, Du skal prøve at se
fremad, det er meget svært, men kører du vidre i hendes spor komme du
ikke ud af stedet, og det vil i sidste ende ødelægge dit liv.

Jeg beklager manglen på jura i dette, men jeg tror at man kommer
længst med en eller anden form for "sund fornuft".
/Hans