Hjælp til-FCR. kaburator
Fra : finn sander

Dato : 11-12-01 20:49

Er der mon nogen der har prøvet at monter (ikke bare hørt over hækken) FCR
kaburator på deres MC , og kan give mig deres erfaring vedrørende bundtræk /
mellemområde , set i forhold til den "pæne" inverstering det er at få hold i
disse. Gerne hvis denne erfaring stammer fra en 4 cyl. mc.
Mvh. F. Sander
mail gerne tlf. nr.

Fra : T.T.Toft

Dato : 12-12-01 17:37

Jeg har haft gode erfaringer med Keihins FCR39 og 41'ere på Yamaha
FZR1000Exup og Thunderace.

Som så mange andre fandt jeg, at større nødvendigvis ikke altid er bedre,
hvorfor jeg har afsat 41'erne og stillet mig tilfreds med 39'erne.

Jeg kan kun give FCR-karburatorerne den bedste kritik, de giver et virkeligt
godt skub i både bund- og mellemområdet (såfremt de er dyset korrekt ind)
både på standard og tunede motorer, og med 4 enkeltfiltre monteret direkte
på indsugningstragtene, afgiver motoren et utroligt ´brøl´ når man virkeligt
vil derudaf.

Du skal dog nok regne med et lidt højere benzinforbrug end med almindelige
vakuumkarburatorer. Ved blandet kørsel er snittet 10 km/ltr., men på
langture hvor man holder en fast hastighed på f.eks. 150 km/t i timevis, kan
man godt komme helt op på 15-16 km/ltr.

Heraf kan afledes - at alt hvad der er sjovt koster, men ...

M.v.h.
Thomas T.Toft

finn sander <rc30@wanadoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vstR7.40$Ie5.21018777@news.orangenet.dk...

Fra : origo@earthling.net

Dato : 12-12-01 17:41

"T.T.Toft" <ttoft@mail.dk> wrote in message
> Jeg kan kun give FCR-karburatorerne den bedste kritik, de giver et
virkeligt
> godt skub i både bund- og mellemområdet

Har du ikke en dynokurve som viserer mellomområdeog bunn standard og med
FCR?

JS

Fra : T.T.Toft

Dato : 13-12-01 00:31

Desværre nej det har jeg ikke.

M.v.h.
Thomas
<origo@earthling.net> skrev i en nyhedsmeddelelse:9v81al$8bc$1@sunsite.dk...

Fra : Mads Lund

Dato : 14-12-01 11:09

> [...]
> mellemområde , set i forhold til den "pæne" inverstering det er at få hold
> disse. Gerne hvis denne erfaring stammer fra en 4 cyl. mc.

Jeg har jo kørt med FCR på 9'eren de sidste 3 år. Også før jeg satte turbo
på.

Og jeg kan kun tilslutte mig den nærmest ubetingede rosning af løsningen.
Ok, under 4.000 omdr må man ikke bare vride øret, så drukner mottoren,
kablet skal strammes langsomt til man er over 4.000 omdr, så kan man åbne
helt. Momentmæssigt rettede det kurven på 9'eren pænt ud, især mellemområdet
(5.000-8.000) blev markant mere jævnt.

Topeffekten stiger dog ikke voldsomt. På de 2 9'ere vi lavede, vandt jeg 1
hk og den anden tabte 1. Så det var selvfølgelig lidt skuffende, men når man
så har prøvet at køre med dem, så føler man at man har fået ny cykel.
Gasresponsen er i en helt anden klasse, og forhjulet hænger konstant i
luften. Det føles lidt som om kræfterne kommer meget tidligere og bedre
følger det højre hånd foretager sig.

Og så er der jo lige et ekstra lille plus, for hvis man kører med tragte,
eller evt 4xKN, så afgiver spjældene en meget karakteristisk rasle lyd (lidt
som en stak tallerkner der står på en vibrator) og det er ren kræs for
ørerne.

Selv om jeg har haft dårlige erfaringer med at sælge mine karbureatorer
tidligere (jeg kom til at mangle dem) så er det muligt jeg har et sæt 39'ere
til salg hen på foråret, når jeg får indsprøjtning på 9'eren.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : finn sander

Dato : 15-12-01 14:48

> tidligere (jeg kom til at mangle dem) så er det muligt jeg har et sæt
39'ere
> til salg hen på foråret, når jeg får indsprøjtning på 9'eren.
-------------------------
Jeg ved at prisen er 4.000Dem.(for nye. og med ca.20% rabat) dog er dette
men alt hvad jeg skulle bruge til at mont. dem på en V4 Honda, så jeg ville
gerne vide hvor meget de skulle koste i DK, om det så er til en række 4.

Angående momentkurve , ved jeg igennem min kammerat i Tyskland at to V4 ,
hvor den ene var med HRC-kit (bla. teflon-belagt spjæld og tændning) havde
8HK mindre i mellem området end den anden som var med org.tændning men med
FCR, dog siger han også at genneratoren er et problem , da den roterene vægt
forhindre motoren i at tage de sidste omd. i toppen.
Man kan dog "få" en stator og rotor der i alt reducere den roterene vægt med
1350g. men igen er det lige 1500Dem.

FS , der blev "klogere" på FCR og nok også fattigere.........

Fra : Armand

Dato : 16-12-01 13:42

> ...dog siger han også at genneratoren er et problem , da den roterene
> vægt forhindre motoren i at tage de sidste omd. i toppen.

Inerti kan ikke bruges som omdrejningsbegrænser, så det er noget vås!
Det kan derimod sagten frigive et par HK hele vejen undervejs i kurven,
og derved få motoren til at lyde som at den tager flere omdrejninger
(den tager dem hurtigere) ligesom et par ekstra HK's i toppen vil
medføre lidt flere omdrejninger før effekt-kurven atter daler (= dér
hvor den føles død og opfordrer tilgearskifte).

Alt i alt, kan det ikke være undskyldning for at den peppede ikke levede
op til den originale: Begge vil vinde lige meget ved at slippe af med X
antal gram på generatorens rotor!

- -
Armand.

Fra : finn sander

Dato : 16-12-01 15:23

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9vi6mj$np1$6@news.cybercity.dk...

> finn sander <rc30@wanadoo.dk> skrev i en

> Inerti kan ikke bruges som omdrejningsbegrænser, så det er noget vås!
> ---------------------------------
Ahmm godt nok er jeg ikke særlig boglig eller en stor teoretikker, men der
er vel ingen grund til at fylde side op og ned med mindre detalier, jeg tror
godt de fleste var klar over at jeg mente at den kendsgerning at 1350g
roterene vægt "gør" et eller andet ved efekt/moment forløbet.
bla.bla.bla.bla. .......har kunne vi diskutere i timevis, og fylde en masse
spalteplads.....men det gider jeg ikke.

FS ( der slipper her. grd. arbejde i udlandet)
ps. jeg høre gerne fra nogen der kender til priser på FCR i DK. tak.

Fra : RasmusZX9R

Dato : 17-12-01 13:10

> [...]
39'ere
> til salg hen på foråret, når jeg får indsprøjtning på 9'eren.

Send lige en mail, hvis det bliver aktuelt.
Det kunne tænkes at jeg var interesseret...((-:
Mvh
Rasmus ZX9R-C

http://www.kandu.dk/

Fra : Mads Lund

Dato : 17-12-01 13:53

> Send lige en mail, hvis det bliver aktuelt.
> Det kunne tænkes at jeg var interesseret...((-:
> Mvh
> Rasmus ZX9R-C

Tjo, men de passer ikke umiddelbart på din. Med lidt snilde kan de godt
bygges på, men spacingen på indsugningshullerne er anderledes, så der skal
drejes nye afstandsrør til at sætte meller karbsne.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : RasmusZX9R

Dato : 19-12-01 07:35

> [...]
skal
> drejes nye afstandsrør til at sætte meller karbsne.

Tror du at 39 mm karbs er ok, hvis det bliver kombineret med en opboring
til 940ccm og en portning af toppen?
Det med afstandsrørene kan nok godt løses, men jeg kom lige til at tænke
på, hvad med det der vældig fine Ktric system som Kawa har sat på.
Får man ikke problemer med tændningen, hvis man bare kobler det
fra,eller kan det lade sig gøre at sætte sensoren på et par fcrèr?
Rasmus ZX9R-C

http://www.kandu.dk/

Fra : Mads Lund

Dato : 19-12-01 08:56

> Tror du at 39 mm karbs er ok, hvis det bliver kombineret med en opboring
> til 940ccm og en portning af toppen?

Jeg ville ikke tage opboringen med på programmet. Det er rimeligt dyrt og
kan være lidt risky mht. holdbarheden.

Men en portning og andre karbs sammen med en god udstødning, så har man en
fin fin cykel (spørg evt Tommy Rønn).

> [...]
> Får man ikke problemer med tændningen, hvis man bare kobler det
> fra,eller kan det lade sig gøre at sætte sensoren på et par fcrèr?

Man flytter bare sensoren med. De "rigtige" fcr til 9C'eren har sensoren
påmonteret.

Mads Lund
Ninja9RT