Dankort
Fra : SharkanDK

Dato : 11-12-01 18:28

Hej,

Er det lovligt at spærre et dankort uden først at sende et brev om det ?

På forhånd tak.

Fra : Dennis Lange

Dato : 11-12-01 18:34

"SharkanDK" <sharkandk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Er det lovligt at spærre et dankort uden først at sende et brev om det ?

Hvad står der i din aftale med banken??
Og umiddelbart ja - hvis du trykker din pin-kode forkert 3 gange bliver dit
kort jo også spærret uden du får brev om det...

Dennis Lange

Fra : Daniel Birch

Dato : 11-12-01 20:25

"SharkanDK" <sharkandk@hotmail.com> wrote in message
> Hej,
>
> Er det lovligt at spærre et dankort uden først at sende et brev om det ?
>
> På forhånd tak.

Ja, naturligvis. Det er god skik at sende et brev _bagefter_.

Forestil dig evt. følgende situation, blot for at illustrere:

Din pinkode bliver afluret
Dit dankort stjålet
Du opdager det ikke
Tyven hæver uhæmmet
Efter en hel del hævninger opdager PBS at der er noget galt (ja, det holder
de øje med)
Dit kort bliver spærret

Ville du hellere vente på at modtage et brev først? Jeg ved godt, at du ikke
hæfter, med mindre du har handlet groft uforsvarligt, men alligevel?

Nå, men tilbage i den virkelige verden er dit kort jo mere sandsynligt
blevet spærret, fordi du har overtrukket din konto. Det må man ikke, og det
står formentlig også i kortreglerne eller aftalen.

- Daniel

Fra : *Tweak*

Dato : 12-12-01 10:47

Personen havde haft en samtale med sin bank rådgiver
og fortalt at der ikke kunne blive rettet op på minuset før til februar.

Så bank rådgiveren har været klar over situationen. Det er vel også den
pågældende
rådgiver der spærre kortet ikke ?.

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 18-12-01 00:10

*Tweak* skrev: (messageID: <news:3c1727c7$0$5553
$d40e179e@nntp03.dk.telia.net>)

> Personen havde haft en samtale med sin bank rådgiver
> og fortalt at der ikke kunne blive rettet op på minuset før til februar.

Har de truffet aftale om overtræk eller kredit? At redegøre for situationen
er ikke nok.

> Så bank rådgiveren har været klar over situationen. Det er vel også den
> pågældende
> rådgiver der spærre kortet ikke ?.

Det kunne også ske automatisk, når overtrækket bliver for stort.

Hvis man ikke træffe aftale med sin bank om beviliget overtræk eller
kassekredit, så har du faktisk slet ikke lov til at bruge flere penge end du
har på kontoen. (Bankerne plejer dog at se igennem fingre med et mindre
overtræk, da renterne er tilsvarende høje.)

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net