Microsorum pteropus...
Fra : John Arild Graff

Dato : 11-12-01 15:42

Hei !

Har en Microsorum pteropus ("Java-bregne" ???) som nå har utviklet små
avleggere ytterst på bladene. Hva skjer med disse små-plantene, kan man ta
dem av og deretter plante dem ut i akvariet ? Hvor store må de evt være før
man gjør en slik operasjon ?

Jeg har lest et sted at denne planten trives best når den får vokse på
røtter og steiner, mitt eksemplar er plantet i sanden, og ser ut til å
trives med det. Hvor lang tid tar det før en slik plante sitter fast på
rota/steinen ?

John Arild

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-12-01 16:00

"John Arild Graff" <graff@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> røtter og steiner, mitt eksemplar er plantet i sanden, og ser ut til å
> trives med det. Hvor lang tid tar det før en slik plante sitter fast på

Du kan sagten tage de små planter af moder planten og plante den for sig
selv.
Microsorum trives bedst på rødder eller sten men hvis du planter den i
bundlaget så må du ikke dække dens rødder til da disse ellers vil rådne og
planten dø.

Vil du fæstne planten på en rod eller sten så brug noget tyndt sytråd eller
fiskesnøre og lad det sidde indtil plantens rødder har fået fast, ca. 4-6
uger.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : John Arild Graff

Dato : 11-12-01 22:31

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message

> Du kan sagten tage de små planter af moder planten og plante den for sig
> selv.

Dette skal jeg prøve !

> Microsorum trives bedst på rødder eller sten men hvis du planter den i
> bundlaget så må du ikke dække dens rødder til da disse ellers vil rådne og
> planten dø.

Takk for tips ! Jeg har i kveld fjernet det meste av sanden rundt røttene.
Heldigvis har ikke planten begynt å råtne, og jeg fant faktisk flere friske
skudd nede i grusen.

Synd at ikke butikken sa noe om dette. Planten kostet faktisk NOK 175, noe
jeg ikke synes er spesielt billig...

John Arild

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-12-01 23:57

> [...]
røttene.
> Heldigvis har ikke planten begynt å råtne, og jeg fant faktisk flere

Rødderne må godt komme i sand/grus, men rhizomen må helst ikke.

Rhizomen er den 'stamme' den gror ud fra.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-12-01 08:20

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse

> Rødderne må godt komme i sand/grus, men rhizomen må helst ikke.
>
> Rhizomen er den 'stamme' den gror ud fra.

Tak for korrektionen
Det var netop det med Rhizomenen jeg mente men kendte blot ikke det navn på
det

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-12-01 00:08

John Arild Graff <graff@online.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ZWuR7.404$Ug1.6409@news1.oke.nextra.no...

> Synd at ikke butikken sa noe om dette. Planten kostet faktisk NOK 175,
noe
> jeg ikke synes er spesielt billig...

Det var var ellers noget af en pris!!
Det er da vist nok kun i norge de kan komma afsted med at tage sådan en
pris.

Carsten

Fra : John Arild Graff

Dato : 12-12-01 15:19

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> noe
>
> Det var var ellers noget af en pris!!
> Det er da vist nok kun i norge de kan komma afsted med at tage sådan en

Ikke sant ? Betalte også 45 kr for Cabomba, men den vokser faktisk fint !

John Arild

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-12-01 15:58

> Ikke sant ? Betalte også 45 kr for Cabomba, men den vokser faktisk fint !

Med de priser på planter som I har Jer i Norge så ville jeg hellere end
gerne sælge dig alle de planter du vil have

Minder lidt om priserne på øl i Norge

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : John Arild Graff

Dato : 12-12-01 17:19

> Med de priser på planter som I har Jer i Norge så ville jeg hellere end
> gerne sælge dig alle de planter du vil have

Et par eksempler til : Sverddrager kr 45,-, perle danio kr 20,-, Ancistrus
kr 89,-. Det finnes sikkert billigere fisk her i Oslo, men butikken jeg
bruker har et godt rykte !

> Minder lidt om priserne på øl i Norge

Da blir det ekstra godt med sommerferie i Danmark !

John Arild

Fra : Arild Madsen

Dato : 13-12-01 22:29

John Arild Graff wrote:

> [...]
> bruker har et godt rykte !

> Da blir det ekstra godt med sommerferie i Danmark !

Jeg vil nå mene at selv i Oslo så er 175 Kr dyrt for en plante så sant
den ikke er særdeles stor.
Vil anbefalle deg å komme til en av storauksjonen som akvarieklubbene
har. Garantert biligere. :)

Arild Madsen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-12-01 20:06

> [...]
> røtter og steiner, mitt eksemplar er plantet i sanden, og ser ut til å
> trives med det. Hvor lang tid tar det før en slik plante sitter fast på

Når du synes de er store nok tager du dem bare af og fastgører dem f.eks.
til en lava sten eller en trårod med en elastik.

Så gror de sig fast og du har en ny plante, som du så .eks. kan bruge igen
eller sælge.