filmen ROGUE TRADER
Fra : JSMadsen

Dato : 30-12-00 00:50

Den er vel ikke bygget over en sand begivenhed eller noget i den stil?
Du kunne da virke lidt "sejt" såfald den var...

Den handler om en børsmægler som har en masse penge til gode, og med
disse først investerer godt med gode afkast, og senere hen laver han STOR ravage.

--
/JSMadsen

Fra : Jørgen Rasmussen (Ro~

Dato : 30-12-00 02:22

Jo Roque Trader er bygget over en vrkelig begivenhed i midten af
90'erne, hvor hovedpersonen tabte cirka 8 mia. kr. (otte mia. kr.) på
mislykkede spekulationer i futures.

Tabet lukkede Barings-banken, der blev overtaget af en anden bank.
Faktisk er der skrevet en bog af samme navn, hvor forfatteren er
hovedpersonen. Han skrev den i fængslet!
vh
Jørgen

Fra : JSMadsen

Dato : 31-12-00 14:49

Jørgen Rasmussen (Roskilde) skrev i meddelelsen <3a4d3806.10681193@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>Faktisk er der skrevet en bog af samme navn, hvor forfatteren er
>hovedpersonen. Han skrev den i fængslet!

Tak for svaret.
Har du eller andre evt. links om dette til artikler mm.?

Godt nytår!

--
/JSMadsen

Fra : Anders Mork

Dato : 02-01-01 08:55

> Har du eller andre evt. links om dette til artikler mm.?

Proev at soeg hos http://www.google.com efter navnet Nick Leeson, saa
vaelter artiklerne frem. Der findes flere boeger om emnet og Leeson er ikke
den eneste der er kommet voldsomt galt afsted med derivater. Orange County i
Californien gik saavidt jeg husker fallit paa en uheldig spekulation og
Proctor & Gamble tabte nogle milliarder kroner paa en anden spekulation.

Tjek ogsaa bogen F.I.A.S.C.O. af Frank Portnoy, der handler om en
derivatsaelgers oplevelser hos en amerikansk investeringsbank i 80'erne. Det
er meget underholdende laesning...

../Anders

Fra : Anders Mork

Dato : 02-01-01 08:48

> Tabet lukkede Barings-banken, der blev overtaget af en anden bank.
> Faktisk er der skrevet en bog af samme navn, hvor forfatteren er
> hovedpersonen. Han skrev den i fængslet!

Barings eller naermere resterne af den blev koebt af den hollandske
bankgruppe ING for 1 pund, mod at ING overtog gaeldsforpligtelserne. ING har
imidlertid heller ikke kunne vende Barings rundt igen og ej heller kunnet
saelge den videre, saa det ender nok med at man blot lukker og slukker.

../Anders

Fra : D.Hansen

Dato : 31-12-00 14:21

Hvornår kører denne film???