NAICS
Fra : Fly Christensen

Dato : 11-12-01 13:51

Jeg er ikke helt sikker på, om dette er den rigtige gruppe, men jeg
prøver, da jeg ikke har fundet en bedre.

Jeg prøver på at finde nogle oplysninger omkring industriens opbygning
indenfor foskellige brancher etc. Til dette formål findes der i USA de
såkaldte NAICS, Hvad hedder disse i EU? Jeg synes ikke at kunne finde
det europæiske system desværre. Systemet skal bruges til indkredsning af
kundekreds i forbindel med B2B. Hvis I har lyst (please have), ville det
også være interessant med en diskussion af, om noget sådant i det hele
taget kan bruges rent praktisk og ikke kun teoretisk.

Fly

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 11-12-01 17:53

Fly Christensen wrote:

> Jeg prøver på at finde nogle oplysninger omkring industriens opbygning
> indenfor foskellige brancher etc. Til dette formål findes der i USA de
> såkaldte NAICS,

Måske du kunne forklare hvad de går ud på?

> Hvad hedder disse i EU? Jeg synes ikke at kunne finde
> det europæiske system desværre. Systemet skal bruges til indkredsning af
> kundekreds i forbindel med B2B.

Mmmmm... Tænker du mon på Danmarks Statistiks DB93 brancheopdeling (cirka
800 forskellige brancher). Det Centrale Virksomhedsregister har formentlig
fået placeret alle danske selskaber ind under et sådant nummer, men jeg går
svært ud fra at disse oplysninger ikke er offentligt tilgængelige (pga
registerloven).

Venlige hilsner Mikkel

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-12-01 17:40

"Mikkel T. Kromann" wrote:

> Måske du kunne forklare hvad de går ud på?

NAICS er North American Industrial Classification System. Ud fra en
talkode, er det muligt at finde ud af, hvor mange og hvilke virkosmher,
der findes indenfor et bestemt område/branche. Det starter med 01 for
f.eks land brug. Derefter kommer 01 for let forarbejdede landbrugsvarer.
Sådan går det videre indtil en vis dybde er nået. En kode kunne derfor
se således ud 01012736382. Så er det bare med at vide, hvor mange
ciffre, hvert led har. Til det findes der nogle specielle tabeller.

> [...]
> svært ud fra at disse oplysninger ikke er offentligt tilgængelige (pga

Sådan noget, ja. Jeg vil prøve at få fat i dem alligevel. Takker

Fly

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-12-01 21:03

NACE ? Det er i hvert fald et system opbygget af numre afhængig af branche.

Mvh Maria

Fra : Finn D Jørgensen

Dato : 13-12-01 01:47

[klip]

Er det dette her du leder efter?

http://www.dst.dk/dst/dst.asp?o_id=210

Hvis ikke, så prøv at forklare lidt nærmere, hvad du specifikt står og skal
bruge nomenklaturerne til.

Mvh Finn Jørgensen
Stud. Merc.

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-12-01 10:44

"Finn D Jørgensen" wrote:

> [...]
>
> http://www.dst.dk/dst/dst.asp?o_id=210
>
> Hvis ikke, så prøv at forklare lidt nærmere, hvad du specifikt står og skal

Bingo. Det er noget sådan jeg ledte efter.

Klassifikationen skal bruges til en indkredsning af en virksomheds
ptentielle kundekreds. Virksomheden kender p.t. ikke selv deres
potentielle marked, men kun de kunder, de allerede gør forretninger med.
Da jeg selv har nul anelse om, hvem der kunne være deres kunder, ville
jeg evt. bruge denne klassifikation, for eventuelt at kunne finde frem
til nogle områder, hvor produktet kan markedsføres.

Fly

Fra : Finn D Jørgensen

Dato : 13-12-01 18:47

Godt......Det glæder mig at kunne hjælpe dig.

Finn