kvælstofkredsløbet
Fra : Torben Mathiassen

Dato : 11-12-01 12:33

Findes der egentlig nogle undersøgelser der viser, i hvilken
temperaturområde kvælstof kredsløbet fungerer mest optimalt?

Jeg har læst mig frem til, at ammoniak er mest giftigt i akvarier med høj
pH, mens nitrit er mest giftigt i akvarier med lav pH. Men gælder det også
forholdet mellem de to stadier i kredsløbet? Sådan at ved lav pH er nitrit
mere giftigt end ammoniak?

Torben

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-12-01 18:04

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message

> Jeg har læst mig frem til, at ammoniak er mest giftigt i akvarier med høj
> pH,

Det toro jeg egentligt ikke er tilfældet. Når problemerne med ammoniak
optræder ved høj pH skyldes det at der er en sammenhæng mellem ammonium (der
er forholdsvis ugiftigt) og ammoniak (der er meget giftigt) således at
ammonium optræder ved lav pH og omdannes til ammoniak ved høj pH.

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 11-12-01 20:28

Torben Mathiassen skrev i meddelelsen ...
>Findes der egentlig nogle undersøgelser der viser, i hvilken
>temperaturområde kvælstof kredsløbet fungerer mest optimalt?

Ja, Beate Sellner i Datz for nogle år siden, og givet også andre

>Torben

Ole