fisk fra hårdt til blødt vand
Fra : Torben Mathiassen

Dato : 11-12-01 11:54

Nu ved jeg godt vi næsten lige har diskuteret, om man kan komme fisk direkte
fra blødt til hårdt vand og direkte fra hårdt til blødt vand, men kom vi
nogen sinde frem til en konklusion?

I så tilfælde er den gået min opmærksomhed forbi.

Torben

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-12-01 18:06

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@get2net.dk> wrote in message
> Nu ved jeg godt vi næsten lige har diskuteret, om man kan komme fisk
direkte
> fra blødt til hårdt vand og direkte fra hårdt til blødt vand, men kom vi
> nogen sinde frem til en konklusion?

Den gamle standardopfattelse går på at fiskene uden problemer kan flyttes
fra blødt til hårdt vand og ikke omvendt.

mvh
Jan

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 11-12-01 20:40

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den gamle standardopfattelse går på at fiskene uden problemer kan flyttes
> fra blødt til hårdt vand og ikke omvendt.

Problemet er, at jeg har fået det modsatte at vide af en discusopdrætter og
jeg har selv kommet fisk direkte i blødt vand, fra hårdt, uden problemer.

Torben

Fra : Tom Manczak

Dato : 13-12-01 22:28

> [...]
direkte
> fra blødt til hårdt vand og direkte fra hårdt til blødt vand, men kom

For en del tid siden havde jeg faktisk skrevet et langt indlæg om det,
som aldrig kom på NG'en, pga. en strømafbrydelse. Hvis I har tålmodighed
til det, så kan det være der dukker et indlæg op fra min side, der
bringer den videnskabelige del ind i sagen. Problemet er bare, at det
tager tid, tid jeg ikke har for tiden.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.

Fra : S. M.

Dato : 14-12-01 07:22

Jeg har på et tips af en discusopdrætter engang.

Tænk at du er oppe at flyve, kommer du oppefra og skal ned så gør det
langsom. Den anden vej er der ingen regler.

Fra : Tom Manczak

Dato : 26-12-01 20:52

> Jeg har på et tips af en discusopdrætter engang.
>
> Tænk at du er oppe at flyve, kommer du oppefra og skal ned så gør det
> langsom. Den anden vej er der ingen regler.

jojo, men enten kan cellerne forstørres pga. vandoptag (fortynding af
cellens indhold) eller også kan de tømmes for vand (koncentrering i
cellen) , begge helt gale, som vælter balancen ml. vand og opløste
stoffer indeni ift. udenfor, og slår celler´ne ihjel. Det er sådan set
mit lange indlæg kortet ned. Jeg får nemlig alligevel ikke tid til at
skrive et omfattende indlæg.