Skat betaling ??
Fra : Tuncay Altun

Dato : 11-12-01 11:18

Hej,

Jeg har tænkt mig at yde pc-support .dvs jeg skal annoncer på en hjemmeside
og hænge nogle små plakketer rundt omkring til at yde pc-support til private
forbruger der har problemer med deres pc'ere imod f.eks. 130 kr./ timen .
Spørgsmålet er om hvordan jeg kan gør det lovligt mht. at betale skat eller
er det ok med at lave det sort når det er et så lille virksomhed ??

Glæder mig til et svar !

Tak.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-12-01 11:29

In article <9v4mod$crlj9$1@ID-92240.news.dfncis.de>, Tuncay Altun wrote:
> [...]
> Spørgsmålet er om hvordan jeg kan gør det lovligt mht. at betale skat eller
> er det ok med at lave det sort når det er et så lille virksomhed ??

Det er aldrig okay at lave det sort. Skatte kontoret kan
sikkert oplyse dig at du skal betale skat af al indkomst.
Du behøver ikke lave et firma, men du kan bare opgive det
som B indkomst på din selvangivelse.

JonB

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-12-01 11:33

"Tuncay Altun" <Tuncayal@ishoejby.dk> wrote in message
> [...]
eller
> er det ok med at lave det sort når det er et så lille virksomhed ??

Det er ikke okay at lave det sort...
Al indkomst af denne art skal opgives og beskattes.

Den enkleste model er simpelthen bare at skrive det på selvangivelsen sammen
med al din anden indtægt.

Den udvidede model er at oprette et firma, som du skriver fakturaer fra.
Dette firma skal du så lave regnskab for, og overskuddet herfra skal så
skrives på selvangivelsen i et særskilt punkt.
Firma oprettelsen kan have fordele, idet moms kan trækkes fra indkøb, og du
kan trække udgifter fra* inden opgørelsen af overskuddet

Hvilken af de to du skal vælge afhænger af hvor meget indtægt du regner med
at få, og hvor meget tid du vil bruge på det administrative.
Oprettelsen og driften af sådan et lille firma er nu klart til at overse,
især hvis man holder orden i papirerne gennem hele året.

/Per

*Det skal være udgifter som kun vedrører firmaet.

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-12-01 19:31

Scripsit "Per Christoffersen" <pc@comonto.dk>

> Oprettelsen og driften af sådan et lille firma er nu klart til at overse,
> især hvis man holder orden i papirerne gennem hele året.

Men hvis man kun har omsætning med spredte mellemrum (og er lige så
sjusket som mig) kan man godt komme til at betale ganske store summer
i gebyr for forsinkede momsangivelser end man opkræver i moms...

(Erfaring fra det virkelige liv. Hvis man er lidt mere forsinket end
man plejer at være dumper der et brev ind af døren hvor der står: vi
har ansat Deres salgsmoms skønsmæssigt til kr. 93.000 som bedes betalt
inden 6 dage, ellers går sagen til inkasso).

--
Henning Makholm "You want to know where my brain is,
spetsnaz girl? Do you? Look behind you."

Fra : Zacho

Dato : 11-12-01 21:12

> [...]
> har ansat Deres salgsmoms skønsmæssigt til kr. 93.000 som bedes betalt
> inden 6 dage, ellers går sagen til inkasso).

Åh ja...har lige fået en rykker med et gebyr på 800,- kr.for en angivelse
der var 3 uger forsinket...(det samlede afgiftsbeløb var 0 kr).
Tja...man lærer vel af det til sidst...

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-12-01 09:24

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> har ansat Deres salgsmoms skønsmæssigt til kr. 93.000 som bedes betalt
> inden 6 dage, ellers går sagen til inkasso).

Jeg kender det godt.
Det var derfor jeg understregede det med papirene

Nu går alle vist efterhånden over til halvårsmoms, og det gør det både
nemmere og sværere på en gang.

/Per

Fra : Zacho

Dato : 12-12-01 17:29

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> skrev i en meddelelse

> Nu går alle vist efterhånden over til halvårsmoms, og det gør det både
> nemmere og sværere på en gang.

ah hva' for noget...(??)
Det afhænger vel stadig af din virksomheds omsætning....
Eller er der kommet nye regler ??
De har da netop nedsat indbetalingsfristen for virksomheder med
omsætning over 10 mio....så det lader da til at det går den anden vej.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-12-01 21:34

"Zacho" <no@email.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> De har da netop nedsat indbetalingsfristen for virksomheder med
> omsætning over 10 mio....så det lader da til at det går den anden vej.

Okay, lad mig moderere lidt:
Flere og flere virksomheder, der tidligere havde kvartalsmoms, går nu over
til halvårsmoms.
Det er muligt, at det kun gælder for virksomhedermed lav omsætning, jeg
kender ikke det præcise grundlag for ændringen.

/per

Fra : Erik G Christensen

Dato : 14-12-01 00:54

Per Christoffersen wrote:
> [...]
> Det er muligt, at det kun gælder for virksomhedermed lav omsætning, jeg
> kender ikke det præcise grundlag for ændringen.

Det er endnu mere kompliceret, da der er nu kommer nye regler,
med 20 mill, så hvornår er din viden fra ?

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-12-01 09:24

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> Det er endnu mere kompliceret, da der er nu kommer nye regler,
> med 20 mill, så hvornår er din viden fra ?

For 1 - 1½ år siden igangsatte TS en omlægning hvor visse virksomheder med
kvartalsmoms overgik til halvårsmoms. Hvis jeg tænker rigtig godt efter, så
er der nok tale om mså virksomheder med lav omsætning. Det er dem jeg har
mest kendskab til i praksis.
Omlægningen har taget tid, og mit eget enkeltmandsfrima feks. bliver omlagt
til halvårsmoms fra næste kvartal.

Hvis jeg skal modere endnu mere fra den oprindelige udtalelse ('Nu går alle
vist efterhånden over til halvårsmoms...') må det blive til:
Ihvertfald en virksomhed bliver omlagt til halvårsmoms.

Tilfreds?

Nu var det ikke en diskussion om momsregler, men en sidebemærkning i en
diskussion om besværlighederne ved at drive firma, og konkret om muligheden
for at glemme momsen i en et lille firma, der bliver drevet som
sidebeskæftigelse. Derfor tog jeg det ikke så nøje med grundlaget, men det
var tilsyneladende forkert.

/Pewr

Fra : Niels Martin Albrech~

Dato : 13-12-01 03:52

Hejsa...

I glemmer vidst, at fortælle den stakkels mand, at han er pligtig til at
lade sig momsregistrere, hvis han tjener mere end 20.000,- på et år. han kan
i øvrigt gå ned på den lokale told og skatteregion og hente vejledning E nr.
26. den forklarer meget.

Hvis der i øvrigt er mere tvivl, er de meget flinke til at svare på
spørgsmål

/NMA

Fra : Erik G Christensen

Dato : 13-12-01 19:40

Tuncay Altun wrote:

> [...]
> Spørgsmålet er om hvordan jeg kan gør det lovligt mht. at betale skat eller
> er det ok med at lave det sort når det er et så lille virksomhed ??

Næ, der er desværre ikke nogen mindste grænse
Men tanken var da fin

Men hold styr på, hvor meget du får som indtægt, er det under
kr 20.000 pr år, så er der ingen momspligt, men skattepligt,
men dog med fradrag for dine udgifter,
men det kan erfaringsmæssigt være bøvlet, hvis du ikke har en
omsætning over 20.000 kr,

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy, efterhånden også iværksætter IT'r