Beskæring af nåletræer.
Fra : ...

Dato : 11-12-01 10:18

Jeg vil gerne vide, hvordan og hvornår jeg kan beskære mine nåletræer. Jeg
regner med at skulle kappe dem ned til ca. det halve, hvilket vil sige at
jeg kapper
ca. 3 - 4 m af dem. Nogen der har erfaring med den slags ?

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 11-12-01 14:38

I artiklen <3c15cea1$0$77405$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
skrev ... <nykoebingvej@tdcadsl.dk>:
> [...]
> nåletræer. Jeg regner med at skulle kappe dem ned til ca. det
> halve, hvilket vil sige at jeg kapper ca. 3 - 4 m af dem. Nogen der

Det kan du godt. Men du skal regne med at breddevæksten bliver stærkt
forøget i ca. 3 år. Nåletræer kan udmærket omdannes til hæk ved at
skære dem ned til 3 - 4 meters højde og så sidebeskære dem kraftigt.
Rødgran har ringe evne til at generere nye skud nederst på stammen,
hvis de nederste grene er skygget ihjel, her skal man lade så meget
grønt som muligt blive siddende. Modsat er sitkagran meget tilbøjelig
til at danne nye skud fra sovende øjne, her kan man beskære næsten
helt ind til stammen. Tidspunktet er ikke så vigtigt, men det bedste
resultat får du, hvis du venter til den sidste hårde frost er
overstået sidst i februar.

--
Helge.