Designbeskyttelse
Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-12-01 02:13

hvornår har man Designbeskyttelse?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 11-12-01 09:26

"Peter Ole Kvint" <haabet@haabet.dk> wrote in message
news:3C155D8F.1FA1B50C@haabet.dk...
> hvornår har man Designbeskyttelse?

Du må nok lige komme det lidt nærmere:
Mener du beskyttelse i ophavsretsmæssig forstand (som kommer 'automatisk'),
eller er det mere i retning af mønster/varemærkebeskyttelse du tænker (som
kræver en registrering)?

Beskriv evt. en konkret situation.

Svarene på spørgsmålet er temmelig afhængig af det.

/Per

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 13-12-01 19:53

Per Christoffersen skriver:

> [...]
> eller er det mere i retning af mønster/varemærkebeskyttelse du tænker (som

Kan jeg kopier et mønster / skabelon til et julehjerte,
fra et dameblad og lægge det på internettet?

Kan jeg klage over, at andre lægger den skabelon og andre skabeloner
over på deres hjemmeside?

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-12-01 21:31

"Peter Ole Kvint" <haabet@haabet.dk> skrev i en meddelelse
> Per Christoffersen skriver:

> Kan jeg kopier et mønster / skabelon til et julehjerte,
> fra et dameblad og lægge det på internettet?

Nej, der vil næsten uden tvivl være tale om ophavsret.

> Kan jeg klage over, at andre lægger den skabelon og andre skabeloner
> over på deres hjemmeside?

Nej, ikke hvis du tænker i retning af en officiel instans. Brud på
ophavsretten er det op til den krænkede part (den hvis ophavsret er brudt)
at påtale.
Men du kan da altid beklage dig til indehaveren af den pågældende
hjemmeside.

/per

Fra : Mickey

Dato : 13-12-01 21:25

"Peter Ole Kvint" <haabet@haabet.dk> skrev i en meddelelse

> Kan jeg kopier et mønster / skabelon til et julehjerte,
> fra et dameblad og lægge det på internettet?

hvis du får lov at bladet, ja, ellers ikke

> Kan jeg klage over, at andre lægger den skabelon og andre skabeloner
> over på deres hjemmeside?

nope

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 14-12-01 01:58

Mickey skriver:

> "Peter Ole Kvint" <haabet@haabet.dk> skrev i en meddelelse

> hvis du får lov at bladet, ja, ellers ikke
Men dame bladet har taget skabelonen fra Bobedre!

> nope

Hvad betyder "nope"?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 14-12-01 01:51

"Peter Ole Kvint" <haabet@haabet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad betyder "nope"?

Nej!

mvh
Bjørn

Fra : Per Christoffersen

Dato : 14-12-01 09:29

"Peter Ole Kvint" <haabet@haabet.dk> wrote in message
> Mickey skriver:

> Men dame bladet har taget skabelonen fra Bobedre!

Det er ligemeget. Hvem der har ophavsretten på skabelonen fortoner sig
således i det dunkle (det behøver ikke en gang at være et af bladene), men
at der er ophavsret er stadig næsten sikkert (det afhænger af den konkrete
udformning, men en optegning af en skabelon med evt. forklarende tekst vil
højst sandsynligt flade under ophavretslig beskyttelse).

Hvis du vil have lov af ophavsretsindehaveren, må du kontakte et af de to
blade, og spore indehaveren den vej.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-12-01 11:46

Peter Ole Kvint skrev:

>Men dame bladet har taget skabelonen fra Bobedre!

Det betyder ikke at loven om ophavsret er ophævet.

Formodentlig har de fået tilladelse til at gengive figuren.

--
Bertel

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 14-12-01 20:08

Bertel Lund Hansen skriver:

> Det betyder ikke at loven om ophavsret er ophævet.
>
> Formodentlig har de fået tilladelse til at gengive figuren.

Det har de ikke!
De har tegnet den op med blyant.

Fra : Peter Makholm

Dato : 16-12-01 22:10

Peter Ole Kvint <haabet@haabet.dk> writes:

> Det har de ikke!
> De har tegnet den op med blyant.

Mener du ikke at det er en gengivelse når det er foregået med blyant
eller mener du at det at det er gengivet med blyant betyder at de ikke
har fået tilladelse?

Ingen af delene hænger sammen.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix