Flydende fordringer
Fra : Christian R. Larsen

Dato : 10-12-01 21:31

Jeg sidder med en kontrakt, hvoraf det fremgår, at "flydende fordringer, der
følger af kontrakten, ikke kan overdrages". Hvad menes der med det?

Fra : Peter G C

Dato : 11-12-01 07:37

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
> Jeg sidder med en kontrakt, hvoraf det fremgår, at "flydende fordringer,
der
> følger af kontrakten, ikke kan overdrages". Hvad menes der med det?

Hvilken kontrakt taler vi om?

"De af kontrakten flydende fordringer":

En købeaftale er der følgende fordringer:

1) Fordring på købesummen

2) Fordring på at få udleveret købegenstanden.

Man kan altid overdrage fordringer, med mindre andet er aftalt. Det sker
hver dag. Afbetalingskontrakter sælges i stor stil.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-12-01 17:12

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message
> "Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
> der
>
> Hvilken kontrakt taler vi om?

En kontrakt på udførelsen af en konkret serviceydelse. Indholdet i opgaven
er med garanti underordnet.

> "De af kontrakten flydende fordringer":
>
> En købeaftale er der følgende fordringer:
>
> 1) Fordring på købesummen

Jeg ville umiddelbart sige, at den eneste "flydende" fordring i denne
kontrakt er de månedlige ydelser, der skal betales. Selve købsgenstanden er
vel ikke "flydende"?

> 2) Fordring på at få udleveret købegenstanden.
>
> Man kan altid overdrage fordringer, med mindre andet er aftalt. Det sker
> hver dag. Afbetalingskontrakter sælges i stor stil.

Det, jeg bl.a. tænker på her, er, om det eksempelvis kan betyde, at man ikke
vil kunne overdrage retten til at opkræve betaling til et andet firma. En
del danske virksomheder får jo lavet opkrævning gennem forskellige
faktureringsvirksomheder. Det går kort fortalt ud på, at man ved den dato,
hvor fakturaen udstedes, sender den til faktureringsvirksomheden, der
omgående betaler en en vis procentdel (ex. 95%, dvs. med 5% rente) af det
skyldige beløb. Derefter opkræver faktureringsvirksomheden så selv det fulde
beløb, og scorer differencen (5%).

Fra : Peter G C

Dato : 11-12-01 21:30

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

[klip]

> [...]
>
> Jeg ville umiddelbart sige, at den eneste "flydende" fordring i denne
> kontrakt er de månedlige ydelser, der skal betales. Selve købsgenstanden

Ikke flydende. Der menes de rettigheder der er en følge af kontrakten. I
dette tilfælde retten til at modtage den månedlige ydelse.

> Det, jeg bl.a. tænker på her, er, om det eksempelvis kan betyde, at man
ikke
> vil kunne overdrage retten til at opkræve betaling til et andet firma.

Det kan det godt.

> [...]
> omgående betaler en en vis procentdel (ex. 95%, dvs. med 5% rente) af det
> skyldige beløb. Derefter opkræver faktureringsvirksomheden så selv det

I stedet for at overdrage fordringen kan man overgive den til inkasso. Der
er forskel. Overdragelse sker ved en købsaftale eller pantsætningsaftale.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 11-12-01 23:29

> fulde
>
> I stedet for at overdrage fordringen kan man overgive den til inkasso.
Der
> er forskel. Overdragelse sker ved en købsaftale eller pantsætningsaftale.

Sikkert, men ovennævnte situation behøver ikke at have noget med incasso at
gøre. Den kan sagtens optræde, uden at der på nogen måde er diskussion
betalingen af regninger. Det, der er fidusen i ovennævnte fremgangsmåde for
kontraktens ene part, er, at den sikrer sig en større likviditet, hvilket jo
bl.a. kan være attraktivt, hvis det kniber med at skaffe penge til
driften...

Fra : Peter G C

Dato : 12-12-01 07:35

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

[klip]

> [...]
jo
> bl.a. kan være attraktivt, hvis det kniber med at skaffe penge til

Jo jo.

Men hvad er du så i tvivl om?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 12-12-01 21:33

> Jo jo.
>
> Men hvad er du så i tvivl om?

Om hvorvidt den passus, jeg refererede næsten ordret, kan ses om en sådan
overdragelse af opkrævningsretten.

Fra : Peter G C

Dato : 12-12-01 22:05

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

[klip]

> Om hvorvidt den passus, jeg refererede næsten ordret, kan ses om en sådan
> overdragelse af opkrævningsretten.

Denne pasus sikrer ganske rigtigt, at rettighederne ikke kan overdrages.

Men den sikrer ikke mod, at rettigheden overgives til inkasso. Det kan man
altid gøre. Man kan jo f.eks. bruge en advokat.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 13-12-01 19:33

> Denne pasus sikrer ganske rigtigt, at rettighederne ikke kan overdrages.
>
> Men den sikrer ikke mod, at rettigheden overgives til inkasso. Det kan man
> altid gøre. Man kan jo f.eks. bruge en advokat.

Klart, men inkassatoren opererer naturligvis på vegne af sin klient. Det,
jeg taler om her, er jo en situation, hvor man decideret overdrager
tilgodesedlen til en anden som betaling for en modydelse.

Fra : Peter G C

Dato : 13-12-01 19:37

"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message

[klip]

> Klart, men inkassatoren opererer naturligvis på vegne af sin klient. Det,
> jeg taler om her, er jo en situation, hvor man decideret overdrager
> tilgodesedlen til en anden som betaling for en modydelse.

Ehh ja ja.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Erik G Christensen

Dato : 13-12-01 20:06

Peter G C wrote:

> [...]
>
> En købeaftale er der følgende fordringer:
>
> 1) Fordring på købesummen
>
> 2) Fordring på at få udleveret købegenstanden.

Hvad med fx rentegodtgørelse for betalingstidspunkt, indtægter
og udgifter ved købsgenstandens fortsatte drift ?

Eller indbetalinger, udbetalinger før - efter overtagelsestidspunkt ?
Som er vedhæftet købsgenstanden ?

Ja, da du er ekspert, vil jeg gerne rådes ?

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Peter G C

Dato : 14-12-01 09:51

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Hvad med fx rentegodtgørelse for betalingstidspunkt, indtægter
> og udgifter ved købsgenstandens fortsatte drift ?

Ja hvad med det? Hvad vil du vide?

> Eller indbetalinger, udbetalinger før - efter overtagelsestidspunkt ?
> Som er vedhæftet købsgenstanden ?

Ja hvad med det? Hvad vil du vide?

> Ja, da du er ekspert.

Nej.