Pegefølsom tabelcelle
Fra : Jesper Schlæger

Dato : 10-12-01 21:25

Hej NG,

Jeg har opbygget en menu, der er baseret på en tabel, hvor hver enkelt celle
indeholder et menupunkt og dermed et link. Når man med musen bevæger sig hen
over cellen skifter hele cellen farve som effekt. Mit spørgsmål er nu..:

Er det at foretrække at HELE cellen fungerer som link, eller bør det
udelukkende være teksten i cellen, der linkes fra?

--
Med venlig hilsen/best regards

Jesper Schlæger

Jeg har ikke noget link, da TDC ikke kan finde ud af at give adgang til
serveren endnu (sker forhåbentlig snart)

Fra : Rune Hansen

Dato : 11-12-01 07:37

hele cellen...

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 11-12-01 00:19

"Jesper Schlæger" <schlager@tdcadsl.dk> skrev
> [...]
>
> Er det at foretrække at HELE cellen fungerer som link, eller bør det
> udelukkende være teksten i cellen, der linkes fra?

Tja, det er jo et spørgsmål om, hvordan dit design ser ud - en ren smagssag.

_Hvordan_ du har opbygget din menu er så et helt andet spørgsmål. Er det med
css eller med JavaScript? Begge dele kan give anledning til nogle
overvejelser. Baggrunde på links og css er dårlig understøttet, mens
JavaScript generelt er dårlig til det, man navigerer med af hensyn til folk
der har slået det fra, og af hensyn til vores venner Crawlerne fra
søgemaskinerne...

--
/Kasper
Anders Fogh - Han er go'

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 12-12-01 16:58

"Kasper Kyndsberg" skrev

> [...]
folk
> der har slået det fra, og af hensyn til vores venner Crawlerne fra

Vi er da fuldstændigt enige, at det er svært at lave, så det er understøttet
i samtlige browsere, men det er alligevel lykkedes at lave/låne et script,
der virker i alt hvad jeg har testet med (og det er mange) på nær de ældre
versioner af Netscape. Heldigvis er dette også taget hensyn til, så i
Netscape viser den bare den oprindelige baggrundsfarve og aktiverer
alligevel linket som den skal. Altså ser det ret gennemtænkt ud.

Hvorledes det kan gøres i CSS ved jeg ikke helt, men det andet her virker
over al forventning.

Skulle nogle brugere have slået js fra gør det heller ikke så meget, for så
får de bare samme funktion uden pagefølsomheden........

Desginmæssigt synes jeg selv at det er fedest hvis hele knappen kan bruges
til at linke videre, men det er der meget delte meninger om afhængigt af
hvem jeg spørger........

Jesper Schlæger

Fra : J. C. Voss

Dato : 12-12-01 18:02

Jesper Schlæger <schlager@tdcadsl.dk> wrote:

[snip]

> Hvorledes det kan gøres i CSS ved jeg ikke helt, men det andet her virker
> over al forventning.

Måske du kan bruge det her:
<http://verture.subnet.dk/demo/almostbuttons2.html>

Sidst jeg tjekkede virkede det i næsten alt [mere eller mindre
tilfredsstillende] efter nn4.xx browsere.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://verture.subnet.dk/blog/> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 12-12-01 20:13

"J. C. Voss" skrev

[snip]

> Måske du kan bruge det her:
> <http://verture.subnet.dk/demo/almostbuttons2.html>

Well det er da meget pænt, og koden kan måske bruges til NOGET, men det er
stadig ikke helt det jeg vil. Jeg ved godt det er svært at forklare uden at
have noget eksempel at henvise til, men siden må jo gerne være original,
ikke

Jeg vil lige lege lidt med det her css eksempel og se om jeg kan rette det
til.