Salg af brugte/udthente computere fra firm~
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-12-01 20:33

Hej,

På min arbejdsplads ønsker vi at sælge nogle gamle (3+ år)
udtjente computere.

Kan vi sælge dem uden en reklamtionsret til køber ?

Kan vi sælge det og skrive udtjent / defekt / IT skrot
på fakturaen, og dermed undgå problemet ?

Vi taler om IBM 233MHz PII maskiner, IBM, 64 / 128MB RAM,
2-4GB harddisk, netkort, lydkort, CD-drev,
god 15" skærm (IBM/Sony) til 12-1500 kr inkl moms.

Jeg ved ikke hvor lang tid maskinernes restlevetid er,
og formoder at ihvertfald CD-ROM drev snart vil give
problemer, da dette typisk sker omkring den alder.

Umiddelbart vil vi ikke have noget imod at bytte defekt
udstyr hvis køber bringer/henter nyt. Men kun indtil
vi har solgt maskinerne.

Hovedparten af køberne er sandsynligvis ikke ansatte i
virksomheden.

Fra : Peter G C

Dato : 10-12-01 20:39

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message
> Hej,
>
> På min arbejdsplads ønsker vi at sælge nogle gamle (3+ år)
> udtjente computere.
>
> Kan vi sælge dem uden en reklamtionsret til køber ?

Nej, ikke hvis det er forbrugerkøb.

Men spørgsmålet er, om der er noget at reklamere over. Hvis I stiller
oplysninger om maskinerne til rådighed: skriver at de er godt slidte og
f.eks. cdromdrevet snart dør og hvis prisen passer, ja så er der jo ikke
taler om mangler i juridisk forstand.

Endelig kan I jo prøve at tage et generelt forbehold: købt som beset - det
kan ændre retsstillingen en lille smule, men ikke meget. Lad eventuelt køber
afprøve maskinerne inden salget.

> Kan vi sælge det og skrive udtjent / defekt / IT skrot
> på fakturaen, og dermed undgå problemet ?

Ja - hvis prisen passer

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Erik G Christensen

Dato : 10-12-01 20:52

"Povl H. Pedersen" wrote:

> På min arbejdsplads ønsker vi at sælge nogle gamle (3+ år)
> udtjente computere.
>
> Kan vi sælge dem uden en reklamtionsret til køber ?

Tja.......
I modstrid med, hvad andre mener at have læst, og forstået,

så vil mit råd være følgende :

Først skal du sikre dig, at HD'r ikke kan læses igen, dvs
en overskrivning med fx Norton wipedisk 7 gange, - jeg kan,
vil muligvis hjælpe, hvis formålet tiltaler mig

Og/eller et underskrevet tavshedsløfte fra aftagerne, samt evt.
deres aftagere, så der er personlig indeståelse for, at evt.
oplysninger, der kan aflæses, er omfattet af tavshedspligt, og kan
retsforfølges, som for en ansat.

Er disse betingelser opfyldt, kan du sætte dem på aktion, som beset
og deklareret,
og har derefter ingen forpligtelser.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-12-01 21:09

On Mon, 10 Dec 2001 20:52:20 +0100,
Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
> en overskrivning med fx Norton wipedisk 7 gange, - jeg kan,
> vil muligvis hjælpe, hvis formålet tiltaler mig

Dette er ikke noget problem, da maskinerne har været
brugt til kursusvirksomhed.

> Er disse betingelser opfyldt, kan du sætte dem på aktion, som beset
> og deklareret,
> og har derefter ingen forpligtelser.

OK. Dvs vi skal have en auktion om maskinen, med en startpris
på x hundrede kr. Og hvis der kun er en køber får han den til
denne pris ?

Nogle af køberne vil nok være kursister der har brugt selvsamme
maskine i 4-6 mdr, og derfor bør kende til om den har nykker.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 13-12-01 19:33

"Povl H. Pedersen" wrote:
klip

> [...]
>
> Nogle af køberne vil nok være kursister der har brugt selvsamme
> maskine i 4-6 mdr, og derfor bør kende til om den har nykker.

Bare en personlig erfaring,
værdien er størst, hvis der kan laves lidt pr sammen med salget,
betalingen er normalt minimal,

Så det væsentlige ved en auktion er byderne, og hvordan så,
forslag,
måske en beboerfest i jeres lokalområde, en kursistfest eller lign.

Jeg har brugt den årlige juleafslutning, hvor både ansatte og bestyrelse
var deltager, til (med en festlig auktionarius, og efter sild m.v.)
at sætte alt udrangeret udstyr til auktion, vel vidende, at der var
et par stykker, der nok betalte, men ikke fik lov at slæbe det købte
hjem, så vi havde en tilbagekøbsordning på 75%

Forudsat naturligvis, at der ikke er fortrolighedsproblemer.

Fra : Daniel Birch

Dato : 10-12-01 23:24

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> retsforfølges, som for en ansat.
>
> Er disse betingelser opfyldt, kan du sætte dem på aktion, som beset

Skal man ikke have autorisation for at sælge (brugte) genstande på auktion?

- Daniel

Fra : Martin Kiefer

Dato : 11-12-01 18:18

"Daniel Birch" <danielbirch@hotmail.com> wrote in message

> Skal man ikke have autorisation for at sælge (brugte) genstande på
auktion?

Tror jeg ikke hvis han f.eks sælger dem via qxl.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk