Marcipan
Fra : Adam Franciere

Dato : 10-12-01 20:39

Hej

Jeg har i år tænkt mig at bruge et par timer på at fremstille noget
konfekt. I den forbindelse har jeg tænkt mig at anskaffe mig noget
marcipan og nougat. Det kan desværre ikke blive til fingermasseret
økomarcipan i år, men hvad med de masseproducerede/traditionelle
produkter? Det er blandt sidstnævnte, jeg søger årets konfektmarcipan/-
nougat.

Men hvad er det bedste??? Der plejer at være nogle sammenlignende
prøvesmagninger i diverse dagblade, men dem har jeg endnu ikke set.
Sprøgsmålet er, om der overhovedet kommer nogle i år.

Måske regner de med, at det ikke bliver jul i år ;)

Kan I hjælpe mig?

Adam

Fra : Finn Christensen

Dato : 10-12-01 21:56

Adam Franciere" <franciere@nospam.dkny> skrev i en meddelelse
> Hej
>

> Men hvad er det bedste???

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at den "lilla/lyserøde" Anthon
Berg pakning indeholder den absolut bedste marcipan. Det er ikke
den billigste, men 10 kr ekstra er vist godt givet ud her
Jeg mener at den hedder "Ren rå marcipan"

Finn

Fra : Lis Paasch

Dato : 11-12-01 03:09

Odense marcipan og nougat er normalt nemmest at få fat i, og
kvaliteten er bland de bedste som er dansk produceret,
undtagen man vil give det 4-dobbelte og få det fra Frankrig.

Mvh Børge

Fra : Tina

Dato : 13-12-01 00:55

> [...]
> Sprøgsmålet er, om der overhovedet kommer nogle i år.
>
> Måske regner de med, at det ikke bliver jul i år ;)

Gå efter en marcipan, der indeholder 80% mandler og 20% sukker. Hold dig
langt væk fra produkter, der indeholder abrikoskerner. Odense ren rå
marcipan og Anton Berg ren rå marcipan er de bedste på markedet, hvis man
ser bort fra de økologiske, håndæltede, hundedyre produkter.
De sidste mange år har det været marcipanen fra Odense der har fået
topscorer i div. dagblade og blindtests.
Men det er en smagssag, om man bedst kan lide den fra Anton Berg, eller den
fra Odense...

Ligeledes er nougat fra de to firmer blandt de bedste, og de skiftes til at
score topkarakterer i blindsmagning og div. andre tests.

Rent personligt foretrækker jeg at bruge Ren rå marcipan fra Odense og
nougat fra Anton Berg.

Smag dig frem, og hold dig væk fra slavemarcipan (ofte betegnet som
"sølvmasse" oa. fantasifulde betegnelser)

Tina

Fra : Peter Westh

Dato : 13-12-01 09:51

"Tina" <misstina_dk@hotmail.com> wrote in message
> Gå efter en marcipan, der indeholder 80% mandler og 20% sukker. Hold dig
> langt væk fra produkter, der indeholder abrikoskerner. Odense ren rå
> marcipan og Anton Berg ren rå marcipan er de bedste på markedet,

Jeg købte en rulle bogø marcipan i Irma i går. Mest fordi der stod at der
var 66% mandler i, mod Odense marcipanens 60% (ifølge emballagen). Jeg må
sige den virker en smule mere tør end de to andre plejer at gøre, men hvis
man som jeg har planlagt at røre noget i den (likør etc), så gør det jo ikke
så meget. Smagen er fin nok, uden at jeg dog har andte end sidste års
erindringrer at sammenligne med.

Faktisk er det ikke så svært at lave god marcipan selv, hvis man har en god
køkkenmaskine. Køb en god honning med en relevant smag (ikke rapshonning,
der smager af sennep), mal de smuttede mandler til mel og tilsæt 1/4-1/3 af
deres vægt i honning i. Rigtig godt.

MVH

Peter

Fra : Tina

Dato : 13-12-01 22:52

"Tina" <misstina_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Adam Franciere" <franciere@nospam.dkny> skrev i en meddelelse

> Gå efter en marcipan, der indeholder 80% mandler og 20% sukker.

Sludder.... Mener selvfølgelig 60% mandler og resten sukker

Tina

Fra : Fru Hof

Dato : 13-12-01 12:42

> Men hvad er det bedste??? Der plejer at være nogle sammenlignende
> prøvesmagninger i diverse dagblade, men dem har jeg endnu ikke set.
> Sprøgsmålet er, om der overhovedet kommer nogle i år.

i dag torsdag har Jyllandsposten en test at div. marcipaner, og selvom jeg
næsten ikke tør citere avisen jvf tidligere indlæg , så kommer Odense ind
på l. pladsen og Mølle Skovlys øklogiske får sidstepladsen.

mvh
Tove

Fra : Jan Boegh

Dato : 13-12-01 20:20

"Fru Hof" <1008046m001@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
ind
> på l. pladsen og Mølle Skovlys øklogiske får sidstepladsen.

Jeg tør godt citere en lille smule (rækkefølgen svarer til placeringen):

1) Sammenlagt blev Odense Marcipan en smal vinder.
»Den har en fin konsistens og en flot farve, lød det fra Niels Perto.
»Ja, den er helt klart en af de bedste. Den har en blid duft af mandler og
farven og konsistensen er meget fin. Den er næsten porøs og skiller sig fint
ad, når man deler den,« mente Palle Enevoldsen.

2)2.den pladsen til Bogø Ren Rå Marcipan
Niels Perto og Palle Enevoldsen var dog mindst ligeså begejstrede for
marcipanen fra Bogø, der altså måtte tage til takke med andenpladsen.
»Bogø var min vinder, fordi den smagte godt, havde god konsistens og en
meget flot, gylden farve,« forklarede Palle Enevoldsen.

3) Rexim Rohmasse
er et eksempel på et udmærket tysk produkt, som blot indeholder 48 pct.
mandler, men alligevel smager bedre end flere danske produkter med et højere
mandelindhold. Både Palle Enevoldsen og Niels Perto var i hvert fald
imponeret.

Så er der to, der må dele 4.pladsen:

4)Anthon Berg Raa Marcipan
»Den minder mig om billig industrimarcipan. Den er for klistret, og jeg har
fornemmelsen af, at der er meget sukker i,« lød vurderingen fra Palle
Enevoldsen.
»Jeg er enig i, at den er for sød, og jeg mener også, at den mangler
bitterhed. Men jeg synes duften er god, og der er bid i den. Det kan jeg
godt lide,« sagde Niels Perto.

4)Magasins Rå Marcipan
»Den smager og dufter syntetisk,« mente Palle Enevoldsen, og Niels Perto
supplerede:
»Ja, smagen er ret dårlig, og så er den for tør i konsistensen.«

6)Summerbird
Da Palle Enevoldsen gav tilsagn om at deltage i blindsmagningen, gjorde han
opmærksom på, at det var vigtigt, at den fynske Summerbird-marcipan var med
i feltet.
Han bruger den selv i sin restaurant og betragter den som landets bedste.
Men selv om den udsøgte marcipan indeholder hele 75 pct. udsøgte
Valencia-mandler og uden tvivl er lavet af de bedste råvarer, fik den en
hård medfart af smagspanelet - inklusive Palle Enevoldsen selv. Han var
højest overrasket, da marcipanernes identitet blev afsløret. Han havde givet
den karakteren 2-3 - altså under middel, mens Niels Perto havde givet den et
to-tal, svarende til "ret dårlig". Ingen i smagpanelet vurderede den til
mere end "middel".

7)Marcia Marcipan
indeholder både mandler og abrikoskerner. Præcis hvor stor en andel
mandlerne udgør, vides ikke, for i varedeklarationen er der ikke angivet
mængdeforhold. Men vores smagspanel var enig om, at marcipanen ikke hører
til blandt de bedste.
»Den smager og dufter af essens,« mente både Niels Perto og Palle
Enevoldsen.

8)Mølle Skovly Rigtig Rå Marcipan (økologisk):
Fire paneldeltagere - deriblandt Niels Perto - gav den et et-tal, der svarer
til bedømmelsen "elendig". Derudover blev det til et enkelt to-tal, der
svarer til "ret dårlig", og Palle Enevoldsens karakter 2-3, der betyder
"under middel".
»Jeg er overrasket over, at den er så ringe. Det kan godt være, at den er
økologisk, men kvaliteten er ikke god. Den har en dårlig duft. Den er ikke
bitter nok, og den er for sød. Jeg havde slet ikke fornemmelsen af, at det
var rigtig marcipan. Jeg troede, at det var fup - engang lavede man marcipan
af kartoffelmel og ærter, det var sådan noget, jeg tænkte på, da jeg smagte
den,« forklarede Niels Perto.
Palle Enevoldsen var heller ikke begejstret:
»For at sige det pænt, så er denne marcipan meget mild og neutral. Den
smager ikke af ret meget, og den føles kunstigt klistret. Der skal en god
portion flormelis i den, for at man kan arbejde med den. Det her er et godt
eksempel på, at det ikke nødvendigvis er godt, bare fordi det er økologisk.«

Alt i alt er det vel temmeligt tankevækkende. Blindsmagninger kan ofte skabe
vældig megen ravage - eller som man ofte siger til vinsmagninger: Det er
altså lettere at smage hvor god vinen er, når man først har læst etiketten

mvh
Jan