/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kædespray og vinterkørsel
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 10-12-01 19:54

Hvilken kædespray bruger I der kører om vinteren. Jeg har tidligere brugt
Bel-Ray, som er/var meget tykt i forhold til både Motul og Motorex. De 2
sidstnævnte er jeg fuldt tilfreds med om sommeren. Skal jeg smører meget
tit, hvis ikke kæden skal nå at ruste. Bel-Ray var meget bedre, men det var
en meget gammel dåse jeg havde, så jeg ved ikke om jeg kan få den samme type
igen. Hvem forhandler Bel-Ray ?

Er der andre forslag, udover scottoiler ?

Eller smører i bare meget tit ? Jeg går ud fra at det er salt der er
synderen.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.




 
 
Allan Bojesen (10-12-2001)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 10-12-01 20:11


> Hvilken kædespray bruger I der kører om vinteren. Jeg har tidligere brugt
> Bel-Ray, som er/var meget tykt i forhold til både Motul og Motorex. De 2
> sidstnævnte er jeg fuldt tilfreds med om sommeren. Skal jeg smører meget
> tit, hvis ikke kæden skal nå at ruste. Bel-Ray var meget bedre, men det
var
> en meget gammel dåse jeg havde, så jeg ved ikke om jeg kan få den samme
type
> igen. Hvem forhandler Bel-Ray ?

Jeg bruger Castrol Chain Vax sommer og vinter. Man skal bare huske at smøre
kæden når den er varm, det vil sige lige efter man har kørt en tur. I den
varmere tid smører jeg min. for hver tankning, d.v.s. for for hver godt 200
km. I den koldere tid smører jeg ca. for hver 100 km (når jeg husker det.
Iøvrigt renser jeg også kæden et par gange i løbet af vinteren.

> Eller smører i bare meget tit ? Jeg går ud fra at det er salt der er
> synderen.

Ja - salt og sand. Kæden bliver meget mere udsat for slige sager når der
køres i fugtigt vejr.

Allan Bojesen
CB 750 F2 -78 (der skal have ny kæde /skråsteg/ kædehjul i julegave




Henrik Steen Larsen (10-12-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 10-12-01 21:56

"Allan Bojesen" <allan@bojesen.com> skrev i en meddelelse
news:3c150927$0$7904$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg bruger Castrol Chain Vax sommer og vinter. Man skal bare huske at
smøre
> kæden når den er varm, det vil sige lige efter man har kørt en tur. I den
> varmere tid smører jeg min. for hver tankning, d.v.s. for for hver godt
200
> km. I den koldere tid smører jeg ca. for hver 100 km (når jeg husker
det.
> Iøvrigt renser jeg også kæden et par gange i løbet af vinteren.

Det lyder som overkill (i hvert fald om sommeren). MC Hjørnet foreslog mig
at smøre kæde med en Motorex spray hver 750 km. Jeg har så valgt at gøre
det hver gang tælleren står på enten 500 eller 1000 km. Kæden var ikke ny,
da jeg købte mc'en, og det er ca. 29700 km siden. DID kæde af en art.



Allan Bojesen (10-12-2001)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 10-12-01 22:14


> Det lyder som overkill (i hvert fald om sommeren). MC Hjørnet foreslog mig
> at smøre kæde med en Motorex spray hver 750 km. Jeg har så valgt at gøre
> det hver gang tælleren står på enten 500 eller 1000 km. Kæden var ikke ny,
> da jeg købte mc'en, og det er ca. 29700 km siden. DID kæde af en art.

Jeg ved ikke om der kan så stor forskel på holdbarheden af de forskellige
kædespray. Men når rullerne i kæden er blanke og der ikke er antydning af
olie på dem, mener jeg det er på tide at smøre. Jeg kører ca. 25.000 km på
en DID 630 O-rings kæde, og det er under alle vejrforhold og året rundt.
Hvis jeg ikke smører kæden med nævnte interval kan jeg hurtigt mærke det på
gearskiftet -> større klonk end normalt

Allan Bojesen




Martin Sørensen (10-12-2001)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 10-12-01 22:24

> Jeg ved ikke om der kan så stor forskel på holdbarheden af de forskellige
> kædespray. Men når rullerne i kæden er blanke og der ikke er antydning af
> olie på dem, mener jeg det er på tide at smøre. Jeg kører ca. 25.000 km på
> en DID 630 O-rings kæde, og det er under alle vejrforhold og året rundt.

Jeg synes ikke, at jeg kan køre mere end ca. 200km før rullerne er ved at
være blanke. Så giver jeg kæden en tur igen.
Hellere lidt for meget smørelse end for lidt! Bagfælgen er jo nem at
rengøre.

signing off.. Martin Sørensen



Henrik Nielsen - Rap~ (10-12-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 10-12-01 22:34

Min erfaring er at det kommer meget an på hvilken spray man bruger.

Min før omtalte Bel-Ray kunne jeg sagtens kører 500 km, og hvis det kun er i
godt vejr, kunne jeg sagtens kører længere. I sommers prøvede jeg, på ferien
syd på, et Teflon produkt og det var det værste jeg nogensinde havde prøvet.
Jeg kørte mellem 150 og 200 km mellem hver smøring, og alligevel blev min
kæde knastør. Så jeg måtte efter ca. 1500 km ud og købe et andet produkt i
Frankrig, det blev Motul. Der kan jeg med lidt held måske kører op til 500
km.

Selv om flere har fortalt mig at Bel-Ray ikke er det bedste, så var jeg glad
for min, både sommer og vinter. Men selvom jeg finder en forhandler, så vil
det ikke undre mig om produktet er ændret og tilnærmet de andre på markedet.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
news:9v3968$1gu5$1@news.cybercity.dk...
> > Jeg ved ikke om der kan så stor forskel på holdbarheden af de
forskellige
> > kædespray. Men når rullerne i kæden er blanke og der ikke er antydning
af
> > olie på dem, mener jeg det er på tide at smøre. Jeg kører ca. 25.000 km

> > en DID 630 O-rings kæde, og det er under alle vejrforhold og året rundt.
>
> Jeg synes ikke, at jeg kan køre mere end ca. 200km før rullerne er ved at
> være blanke. Så giver jeg kæden en tur igen.
> Hellere lidt for meget smørelse end for lidt! Bagfælgen er jo nem at
> rengøre.
>
> signing off.. Martin Sørensen
>
>



Henrik Nielsen - Rap~ (10-12-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 10-12-01 22:37

Tja, jeg prøvede lige at søge på Bel-Ray. Det kom der flg. link ud af:
http://www.ahi.dk/belray/

Så nu skal jeg bare lige have fundet ud af om man stadig kan få den "gamle"
slags

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.




Armand (10-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-12-01 23:44


Henrik Steen Larsen <hsl@adslhome.dk> skrev i en
news:9v37hg$9pp$1@sunsite.dk...
>
> ..........MC Hjørnet foreslog mig at smøre kæde med en
> Motorex spray hver 750 km. Jeg har så valgt at gøre det hver gang
> tælleren står på enten 500 eller 1000 km.

Jeg vil gerne slå et slag for ikke at være så statisk i sin behandling
af modellen:
Der er vildt forskel på om man kører i en tør eller regnfuld
sommerperiode. Ligesom at der er stor forskel på den fart hvormed man
kører motorcyklen (stor fart => hurtige retningsskift hen over forreste
tandhjul => stor centrifugal-afslyngning!), hvorfor et fast tal á Harms'
@750 km hhv. din "tolkning" á @500 km, ikker er særlig optimal :-|
Kører man regnvejrstouring igennem Tyskland kan det være nødvendigt at
smøre ved hver optankning á måske 250 km's kørsel, imens at en tør
periode
hvorunder man kun bruger modellen til at rulle 10 km til/fra arbejde,
muligvis kan få smøringen til at række 1000 km :-/

Hvornår er idealet så???
Kig ganske enkelt på kædens ruller: Er de ved at synes blanke (=
tørre!), skal der mere fedtstof på snarligst!

Den samme vise fremfører jeg jævnligt omkring folks meget skråsikre brug
af
de ellers kun yderst generelle tal for kædens slup efter opspænding.
Har du endnu ikke modtaget dén, så check selv på DMC's FAQ, hvortil jeg
har leveret en artikel om din(!) ultimative kæde- kontrol/opspænding!
Link: www.dmc-org.dk (FAQ'en blandt knapperne i venstre side!).

--
Armand.





Henrik Steen Larsen (11-12-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 11-12-01 01:13

Det tror jeg afgjort, at jeg vil tænke lidt over. Eller rettere - det har
jeg gjort. Nu skal der bare etableres en praksis, hvor jeg vurderer "kædens
tilstand" lidt oftere og lidt mere kvalitativt

> Jeg vil gerne slå et slag for ikke at være så statisk i sin behandling
> af modellen:
> Der er vildt forskel på om man kører i en tør eller regnfuld
> sommerperiode. Ligesom at der er stor forskel på den fart hvormed man
> kører motorcyklen (stor fart => hurtige retningsskift hen over forreste
> tandhjul => stor centrifugal-afslyngning!), hvorfor et fast tal á Harms'
> @750 km hhv. din "tolkning" á @500 km, ikker er særlig optimal :-|
> Kører man regnvejrstouring igennem Tyskland kan det være nødvendigt at
> smøre ved hver optankning á måske 250 km's kørsel, imens at en tør
> periode
> hvorunder man kun bruger modellen til at rulle 10 km til/fra arbejde,
> muligvis kan få smøringen til at række 1000 km :-/
>
> Hvornår er idealet så???
> Kig ganske enkelt på kædens ruller: Er de ved at synes blanke (=
> tørre!), skal der mere fedtstof på snarligst!
>
> Den samme vise fremfører jeg jævnligt omkring folks meget skråsikre brug
> af
> de ellers kun yderst generelle tal for kædens slup efter opspænding.
> Har du endnu ikke modtaget dén, så check selv på DMC's FAQ, hvortil jeg
> har leveret en artikel om din(!) ultimative kæde- kontrol/opspænding!
> Link: www.dmc-org.dk (FAQ'en blandt knapperne i venstre side!).
>
> --
> Armand.



Armand (11-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-12-01 19:04


Henrik Steen Larsen <hsl@adslhome.dk> skrev i en
news:9v3j22$n5f$1@sunsite.dk...
> Det tror jeg afgjort, at jeg vil tænke lidt over. Eller rettere - det
> har jeg gjort. Nu skal der bare etableres en praksis, hvor jeg
> vurderer "kædens tilstand" lidt oftere og lidt mere kvalitativt

Super!
Fejlen er som sådan, at man idag ikke skal efterspænde kæden hvert andet
øjeblik, og derfor ikke har samme passende lejlighed til at pusle den.
En udtørret kæde kunne man, som en ekstra påmindelse, tidligere også
høre hvis den ikke smurtes tidligt nok, hvor O-ringskæder ikke løber tør
indvendig og derfor er relativt tyste trods manglende smøring -
Feinschmeckere vil dog kunne høre at kædens ruller klirrer når/hvis
O-ringskæden bliver helt tør :-/

--
Armand.







Armand (10-12-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-12-01 23:46


Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
news:9v30gg$123g$1@news.cybercity.dk...
> Hvilken kædespray bruger I der kører om vinteren.
> Skal jeg smører meget tit, hvis ikke kæden skal nå at ruste........Jeg
> går ud fra at det er salt der er synderen.

Den største synder er regn/gade -vand der formedelst spuler kædens fedt
af dér hvor dækkant og kæde krydser hinanden med få cm's mellemrum, så
frostvejr i sig selv er ikke kritisk, og forudsat at kæden er velsmurt
er saltforekomst heller ikke!

Det skulle være tilstrækkeligt at smøre så kæderullerne aldrig ses
blanke, uanset årstiden. Men derved at man kan forestille sig at der
udover alm. vejsnavs (= dét der gør fedtet på kæden sort med tiden!)
også binder sig en portion salt i kædens fedt, kan de være en god ide at
rense kæden af med petroleum (ALDRIG DET LETTERE TILGÆNGELIGE DIESEL, I
NÆRHEDEN AF GUMMI => O-RINGE) lidt oftere end ellers !!

> Hvem forhandler Bel-Ray ?

Alle Yamaha-forhandlere incl. cykelsmeden/knallertforhandleren.

--
Armand.






Henrik Nielsen - Rap~ (11-12-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 11-12-01 22:10

Nu har jeg været ude og investere i Bel-Ray. Den har desværre ikke helt
samme konsistens. Men iflg. forhandler skulle den være god. Så nu vil den
kommende tid vise om det er lige så godt som det gamle

Jeg vender tilbage med resultatet.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408676
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste