Vand på radiator
Fra : Anders Brandt

Dato : 10-12-01 19:46

Jeg har så sent som i sommer haft min VVS-mand til at fylde vand på mit
"system" - drevet af et oliefyr. Nu er det bare således, at den ene radiator
forbliver kold, mens andre er smålunkne - kun 2 varmer ordenligt, og trykket
er på under 1 bar. Jeg har prøvet at lufte ud, men så falder trykket bare og
jeg kan vel ikke tømme systemet helt. Jeg havde forestillet mig 1-2 dl vand
fra hver radiator...

Gør jeg et eller andet helt galt, eller skal der mere vand på kredesløbet?

Mvh
Anders

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 10-12-01 20:29

Anders Brandt skrev:

> [...]
>forbliver kold, mens andre er smålunkne - kun 2 varmer ordenligt, og trykket

Sikker på termostaterne ikke sidder fast?

>er på under 1 bar. Jeg har prøvet at lufte ud, men så falder trykket bare og

Er der ikke en markering for laveste tryk i bar eller meter vandsøjle?

>jeg kan vel ikke tømme systemet helt. Jeg havde forestillet mig 1-2 dl vand
>fra hver radiator...

Hvorfor dog lukke vandet ud?
Kommer der luft fra ventilen, så ud med det.
Kommer der vand så luk.
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Eli Juel Christensen

Dato : 10-12-01 21:26

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> Kaj Svenningsen
>
> Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Trykket på systemet skal være minimum 1 bar - den første grund til
manglende varme
den næste grund til manglende varme er luft i radiatorerne -
Hver gang du lufter ud (lukker vand ud) vil trykket i systemet
naturligvis falde og du skal derfor efterfylde, hvis trykket fortsat
falder selvom du IKKE lufter ud - tja - så er systemet utæt

Eli Juel Christensen
ICQ#49096708

Fra : Anders Brandt

Dato : 10-12-01 21:47

> Hver gang du lufter ud (lukker vand ud) vil trykket i systemet
> naturligvis falde og du skal derfor efterfylde

Er det noget man sådan bare kan gøre? - sidst gjorde en VVS-mand det for mig
da han alligevel var i gang med "noget".

/Anders

Fra : Eli Juel Christensen

Dato : 12-12-01 20:49

"Anders Brandt" <anders_brandt@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det noget man sådan bare kan gøre? - sidst gjorde en VVS-mand det
for mig
> da han alligevel var i gang med "noget".
>

> /Anders

Ja det skulle det gerne være! Der skulle da gerne være et sted på dit
rørsystem hvor der sidder en ventil til påfyldning af vand! - på med
havdeslangen åbne for vandhanen og så åbne ventilen vente til trykket er
ml 1 & 2,5 bar lukke ventilen og så lukke for vandet. Gjort på denne
måde risikerer du ikke tilbageslag af urent vand til
drikkevandssystemet. Så kan du jo så prøve at lufte ud igen.

--
Med "vanlig" hilsen
Eli

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 10-12-01 23:53

Eli Juel Christensen skrev:

>"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse

>Hver gang du lufter ud (lukker vand ud) vil trykket i systemet

Det er da ikke mig, der har et problem.

Fra : Eli Juel Christensen

Dato : 12-12-01 20:55

> Det er da ikke mig, der har et problem.

Er du nu HELT sikker¿ )

> --
> Kaj Svenningsen
>
> Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Jeg prøver - Jeg prøver

Bare fordi man har været væk fra gruppen en uges tid eller halvtreds, så
skal man mobbes :-]

Eli Juel Christensen
ICQ#49096708

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 12-12-01 21:20

Eli Juel Christensen skrev:

>Er du nu HELT sikker¿ )

Mjaeh, det er jeg da vist.

Fra : Finn

Dato : 11-12-01 05:55

Anders jeg har læst de forskellige indlæg
Kaj skriver: Sikker på termostaterne ikke sidder fast?
Det kunne være en mulighed men ikke sandsynlig da det drejer sig om mange af
dine radiatorer (et almindeligt hus i DK vil have 10-12 radiatorer) men jeg
vil besvare lidt af der jeg mener der relevant neden for.
"Anders Brandt" <anders_brandt@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> fra hver radiator...
>
> Gør jeg et eller andet helt galt, eller skal der mere vand på kredesløbet?

Først vil jeg sige at det for mig lyder som om din pumpe enten er gået i
stykker (brændt af pga. mangel på vand hvor pumpen sidder, den er brændt af.
Skulle kunne dækkes af din brandforsikring(skift pumpen, send regning til
din forsikring men tal lige med din venlige agent før du går i gang)) eller
at den hænger. Skulle pumpen hænge (den løber ikke rundt, det kan du ikke
se) noter dig pumpe settingen (for Grundfos 1-2-3) prøv at skrue op og ned
for denne setting nogle gange ikke for hurtigt mellem de forskellige step
ca. 15 sec. Du kan ved samme lejlighed prøve at lytte til pumpen. Gøres
bedst med skruestrækker. Tryk skruetrækker bladet ind mod pumpehuset og
håndtaget ind mod den lille flapdel af øret der er nærmest mod øjet så du på
den måde lukker øre kanalen med flappen der bliver trykket på af håndtaget
på skruetrækkeren, tag hånden væk fra skruetrækkeren (eller kunne du komme
til at høre dit eget sus fra hjertet) du burdet nu være i stand til at høre
et eller andet fx. en brummen. Brummen kan forekomme ikke bare af rotation
men også af kortslutning over feltet i motoren men når du skruer op og ned
for hastigheden skulle det være muligt at høre pumpestøj større eller mindre
støjniveau.

Du kan også stoppe strømtilførslen til pumpen evt. din kedel unit af skrue
top skruen på pumpen (der vil nu komme lidt vand ud) få din kone til at
tænde for strømmen igen og du burde være i stand til at se akslen rotere
hvis den rotere skulle det helst være i den retning der ofte er vist på
pumpen du kan gentage forsøget nogle gange hvis du ikke kan se om den
rotere. Hvis den ikke rotere er der nogen gange en kærv på aksel enden drej
akslen frem og tilbage mens der er spænding på pumpen og motoren vil ofte
starte. Hvis motoren ikke har en kærv på aksel enden sæt din skruetrækker
ind på aksel enden og tap skruetrækker enden let med en hammer jeg mener her
let, små fine slag. Hvis pumpen stadig ikke er startet så heder det ny
pumpe. Hvis den starter skru top skruen på igen medens pumpen løber, det
udlufter pumpen.

Så det med vandstanden på varme systemet. Det virker som om du har fået
noget hekseri med ind i din opfattelse af hvad det hele drejer sig om.
Tilbage i stenalderen dengang jeg var lærling hjemme i dammen 1959-1963
kaldte vi det en vandsøjle måler og pga. internationalisering blev dette
lavet om til Bar
1 Bar = 10m vandsøjle det er ikke videnskabeligt men mere end rigeligt
præcist for en bruger
Du bliver nu nød til at se på dit hus lad os formode at du har et hus i 2
etager.
Din trykmåler sidder ca. 1m over gulvet i nederste etage. Den øverste del af
dit varme system (fx. toppen af den øverste radiator) sidder 1m over
gulvhøjden på 1st. sal.
Etage højde 2,4m etage adskillelse 0.2m så skal vi formode at forskellen
mellem trykmåler og toppen af øverste radiator er rundt regnet 2,6m lad os
runde op til 3m
3m = 0,3bar
Dermed menes at du kun behøver at have 0.3 bar tryk på dit varme system for
at opretholde tilstrækkelig vandstand og samtid sikre at du har varme i alle
radiatorer.
0.3 bar er selvfølgeligt når alt vandet er koldt. Vandet udvider sig
selvsagt når det bliver varmt så det du egentligt burde gøre er fyld vand i
systemet hvor alt er koldt. Varm alt op med alle radiatorer åbne til fx. 70º
og noter hvad trykket nu er steget til, så ved du altid hvad dit tryk på
systemet bør være uden at du tilføre systemet unødvendigt slid.

Hvis du fylder for meget vand på systemet (det vil sandsynligtvis ikke kunne
overstige 2.5 bar) så vil din sikkerhedsventil åbne og vandet vil løbe ud.
Det vil også tilfør din tryk ekspansions beholder unødvendigt slid hvis den
altid er oppe på max. hvilket ofte er et fortyk på 0.5 bar på en-familie
huse. Altså = 5m højdeforskel mellem plasering af trykmåler og højeste punkt
på varmesystem før den begynder at optage overskydende vand fra systemet.

Jeg kan godt se at når det står på tryk kan det godt ligne en ordentlig
mundfuld men det er noget vi/jeg formoder at en lærling på slutningen af
første år begyndelsen af andet år forstår uden yderlig forklaring ellers har
hans/hennes kendskabs tilførsel været for dårlig, dårligt presenteret og
derfor bliver firmaet nød til at foretage et acesment for at finde ud af
hvor man bliver nød til at foretage en forstærkning i undervisningen for at
bringe studenten/lørlingen op to speed.

Skulle det oven for stående være uklart, venligst kom tilbage evt. direkte.
Jeg har ikke boet i DK siden 1980 og det er ikke altid nemt at huske hvad i
kalder tingene hjemme i dammen, undskyld, men jeg gør det yderste, men tro
mig man kan godt blive lidt befippet når man hører udtryk som "selvfed på
den fede måde" det er der, det går op for en at man har mistet meget af
fædrelands mest uundværlige sproglige juveler.

Cheers Finn, tidligere Gas & Vandmester Brønshøj København, nu bosiddende
siden 1980 i Canberra Australien. Julevejret ser ud til at blive høj sol med
temperaturer på mellem 30 - 35º perfekt vejr for stegning af kalkunen på
terrassen, men ingen nissehue tak.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 13-12-01 02:54

"Finn" <elveplum@actonline.com.au> wrote in message

> [...]
af
> fædrelands mest uundværlige sproglige juveler.

Det går da strålende efter så mange år! Bl.a. det fæhovede af en
VVS-mand - gas & vandmestre er også gået af mode - som lige skulle
fylde vand på systemet mens han alligevel var i gang, ville næppe være
i stand til at udtrykke en bedre vejledning.

God jul på terrassen
Niels