eCS (LVM) og harddiskskuffer?
Fra : Knud Berggreen

Dato : 10-12-01 19:44

Er der nogen af jer eCS-brugere som har erfaring med hvordan LVM håndterer
det at man skifter mellem flere diske vha hardiskskuffe?

Hilsen/Regards
Knud

Member of Team OS/2 Denmark

--
Scandinavian OS/2 Shareware Registration: http://www.berggreen.dk/
Team OS/2 Danmark: Links, tips, tilmelding på http://www.teamos2.dk/

Fra : Bent Nielsen

Dato : 10-12-01 21:57

Det er vel med dem som andre zip disk.

Jeg har godt nok 3 skuffer i en af mine PCer, men har altid slået dem
fra som ikke skal bruges, da lvm skriver at de flytbare diske skal være
må side i.
Jeg har hvis en gang haft en til at side i, så tror jeg det er som med
fdisk og bootmaneger på disk 2 og 3 Jeg kan ikke rigtig huske hvad der
skete, men der var på et noget med at jeg ikke kunne installere eC prv_2
på den ene disk efter at have rodet rund i det. så den disk blev flytter
til en anden maskien og en ny sat i.
Så mit pas på hvis du ikke har back up.
Jeg har fundet det lette at have sat bios til ofså at kunne boot på 2
IDE og så slå den disk fra som sider på IDE1 og de forskellige OS så kan
køre uden alt de med bootmaneger og forkert brug af de forskellige fdisk
og lignende.
Det var godt nok lidt dyrt at købe skuffer til flere PCer. men det
giver frihed til at prøve en masse forskellige ting uden at skulle
slette den disk jeg bruger til at normalt brug.
Jeg har lige fået problemmer med en disk som fdisk i OS2 ikke rigtig kan
med efter at have Debian installere.
Så er de lettere at skifte disk til en som er sat op og rode en ande
gang med den, da alt plejer at skulle slettes, hvis man ikke laver alle
disk afsnit med fdisk. Jeg tror at jeg har haft det samme med LVM. Den
kan hvis hellere ikke lide at der bliver brugt fdisk fra noget Linux
sjov
Det er måske ikke helt hvad du spurgte om, men det er sikker det du vil
oplever hvis du begynder at bruge flere HD skuffer.

BentN

Fra : Allan

Dato : 10-12-01 22:37

On Mon, 10 Dec 2001 18:43:40 UTC, kub@mobilixnet.dk (Knud Berggreen) wrote:

> Er der nogen af jer eCS-brugere som har erfaring med hvordan LVM håndterer
> det at man skifter mellem flere diske vha hardiskskuffe?

Har prøvet det en smule.
LVM gemmer sin information på den lokale disk. Jeg har haft en (2GB) med en Warp
Server (bootbar på) kaldet P:
Uanset hvor jeg smed den ind på andre maskiner der forstod LVM, så kom den
fint med som P: i boot-menuen.

Det siger vist lidt om, hvordan LVM virker, og man selvfølgeligt skal tænke sig
lidt om med de bogstaver, man giver partitionerne.

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look like a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 11-12-01 22:17

In <YEdw17zDmnZd-pn2-JLddmvPVHCQk@ip22zz>, on 12/10/2001
at 10:36 PM, allan2@warpspeed.dyndns.dk (Allan) said:

> [...]

>Det siger vist lidt om, hvordan LVM virker, og man selvfølgeligt skal
>tænke sig lidt om med de bogstaver, man giver partitionerne.

Hm hm. Kan jeg forstå det sådan at hvis jeg har et eller flere faste diske
som jeg kalder C-F så kan jeg bare have de "løse" til skuffen hver for sig
hedde P, Q, R, S, T og så vil den huske drevbogstavet for hver enkelt disk
når jeg sætter den i skuffen?

Det vil måske - i teorien - betyde at jeg kan skifte disk i skuffen mens
den er tændt? Ikke at jeg havde tænkt at gøre det, men tanken er da
nærliggende?

/Knud

Member of Team OS/2 Denmark

Fra : Peter Jespersen

Dato : 11-12-01 22:41

Knud Berggreen wrote:

> [...]
>
> Det vil måske - i teorien - betyde at jeg kan skifte disk i skuffen mens
> den er tændt? Ikke at jeg havde tænkt at gøre det, men tanken er da

Det vil forudsætte hotplug understøttelse, således at LVM periodisk
checker for nye drev eller at den bliver prikket på skulderen når der
bliver tilsluttet et nyt drev. Det kan LVM næppe håndtere!

Hvis du benytter det samme drevbogstav til de løse diske skulle det i
teorien være nok med basal hotplug-support og ellers flushing af
disk/objekt cachen når du tilgår disken første gang!

--

Live long and prosper...
Peter Jespersen
#1 on BORG Hit Parade... We all sleep in a single subroutine.

Fra : Allan

Dato : 13-12-01 01:06

On Tue, 11 Dec 2001 21:41:03 UTC, Peter Jespersen <flywheel@illogical.dk> wrote:

> [...]

Sådan har det i hvert fald fungeret her.

Understøtter dine skuffer da hotswap ? Det har jeg ikke hørt om nogen
IDE skuffer der gør, så der er gode chancer for at brænde controlleren
af, hvis man prøver.

> Det vil forudsætte hotplug understøttelse, således at LVM periodisk
> checker for nye drev eller at den bliver prikket på skulderen når der
> bliver tilsluttet et nyt drev. Det kan LVM næppe håndtere!

Er du sikker ?
Jeg tænker her på mit gamle SysQoest 135MB drev, som jo har udskiftelige
diske. Det er jo et alm IDE drev; men de kan jo eject'es og skiftes.
Jeg har ikke prøvet den med LVM; men spørgsmålet er jo nok, om ikke
LVM er beregnet til at holde øje med udskiftelige diske ?

> Hvis du benytter det samme drevbogstav til de løse diske skulle det i
> teorien være nok med basal hotplug-support og ellers flushing af
> disk/objekt cachen når du tilgår disken første gang!

Man kan jo flushe en hvilken som helst disk, ved i LVM at afmontere drevbogstavet.
Hvis man nu snyder LVM ved at fortælle, at en alm HD er 'udskiftelig', så kan man
måske anvende eject til at flushe den med, og så smide en anden i ?
Igen dog med en afbrændt controller som risiko.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 16-12-01 23:19

Allan wrote:

<snip>

> Er du sikker ?

Nope!

> [...]
> måske anvende eject til at flushe den med, og så smide en anden i ?
> Igen dog med en afbrændt controller som risiko.

Lyder ikke helt ved siden af, så er det kun en hotplug/hotswap
controller der mangler!

--

Live long and prosper...
Peter Jespersen
#1 on BORG Hit Parade... We all sleep in a single subroutine.