Hvad betyder dette
Fra : Jan

Dato : 10-12-01 19:16

Hvad betyder dette helt præcist:

Skrivelse fra Københavns byret:

[klip]
I ovennævnte sag har retten modtaget sagsøgers skrivelse af 4. december 2001,
hvoraf fremgår, at sagen hæves og at hver part bærer egne omkostninger.

Sagen er uden berammelse af retsmøde udsat til 14/12-2001 på Deres bemærkninger
vedrørende sagsomkostningerne.
[klip]

Mvh

Jan

Fra : Peter G C

Dato : 10-12-01 20:07

"Jan" <jma73@hotmail.com> wrote in message news:9v2u5u$b0f$1@sunsite.dk...

[klip]

> I ovennævnte sag har retten modtaget sagsøgers skrivelse af 4. december
2001,
> hvoraf fremgår, at sagen hæves og at hver part bærer egne omkostninger.

Det betyder, at sagsøger vil ikke længere føre sag mod sagsøgte. Sagen er
bortfaldet.

> Sagen er uden berammelse af retsmøde udsat til 14/12-2001 på Deres
bemærkninger
> vedrørende sagsomkostningerne.

Der skal tages stilling til eventuelle sagsomkostninger. Har du haft
omkostninger i forbindelse med sagen? Du er vel sagsøgte.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Det får man ud af at besvare indlæg i denne nyhedsgruppe:

Fra : Jan

Dato : 10-12-01 21:50

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message
> [...]
>
> Der skal tages stilling til eventuelle sagsomkostninger. Har du haft
> omkostninger i forbindelse med sagen? Du er vel sagsøgte.

Jeg svarer for en anden person(= M), som er sagsøgte :)
Men M har tilsyneladende ikke haft nogen (direkte) omkostninger.

Men hvorfor "er sagen uden berammelse..." og så der der alligevel fastsat en
dato?
Bliver der et retsmøde den 14/12-01 ?

"Deres bemærkninger" er altså M's mulighed for at kommentere sit syn? M har vist
ikke noget at sige, da hun ikke har haft noget med regningen mm. at gøre i sin
tid.

Det drejer sig om at et firma som har stævnet M (samt en anden person) og
tilsyneladende opgivet at få noget af M, hvilket efter sagens omstændigheder
også er rimeligt nok (lidt kompliceret at fortælle her).

Mvh Jan

Fra : Daniel Birch

Dato : 10-12-01 23:22

> [...]
> Men M har tilsyneladende ikke haft nogen (direkte) omkostninger.
>
> Men hvorfor "er sagen uden berammelse..." og så der der alligevel fastsat

Byretten bruger i mange sager det der hedder "skriftlig forberedelse". Det
betyder at de indledende manøvrer i sagen foregår skriftligt - det sparer
tid og penge for alle parter.

Nu har sagsøger så skrevet til retten, at han tilbagekalder sin stævning, og
foreslår, at han betaler for sin advokat, og så betaler M for sin. Det skal
M selvfølgelig ikke bare acceptere uden mulighed for at brokke sig, og får
derfor frist til 14.12. til at brokke sig (skriftligt) til retten, hvis M
mener, at sagsøger må betale M's omkostninger til advokat o.l.

Der bliver ikke noget retsmøde (endnu, i hvert fald) - men derfor skal der
jo alligevel være en svarfrist, og det er altså den 14.12.

- Daniel

Fra : Jan

Dato : 10-12-01 23:33

"Daniel Birch" <danielbirch@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Der bliver ikke noget retsmøde (endnu, i hvert fald) - men derfor skal der
> jo alligevel være en svarfrist, og det er altså den 14.12.

Ok tak for svaret!
Dvs. M har muligheden for at argumentere for at modparten skal betale M's
advokatomkostninger o.l.

Mvh Jan

Fra : Peter G C

Dato : 11-12-01 07:34

"Jan" <jma73@hotmail.com> wrote in message news:9v375l$8sg$1@sunsite.dk...

[klip]

> Jeg svarer for en anden person(= M), som er sagsøgte :)
> Men M har tilsyneladende ikke haft nogen (direkte) omkostninger.

Prøv alligevel at argumentere for, at I skal tillægges sagsomkostninger.

Husk også at gøre gældende, at I ikke skal betale sagsomkostninger til den
anden part. Begrund påstanden! Det er vigtigt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-12-01 21:14

On Mon, 10 Dec 2001 19:16:15 +0100, "Jan" <jma73@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Sagen er uden berammelse af retsmøde udsat til 14/12-2001 på Deres bemærkninger

Uden at vide mere om antallet af parter er det meget svært at svare
på.

Første sætninge betyder, at hver part i sagen skal betale sine egne
omkostninger (typisk til advokat mv.).

Anden sætning tyder derimod på, at spørgsmålet om sagomkostninger skal
afgøres af retten, og at en eller anden (du?) skal komme med dine
synspunkter i den forbindelse.

--
Jakob Paikin

Fra : Jan

Dato : 10-12-01 21:51

"Jakob Paikin" <jp@dklaw.dk> wrote in message

> [...]
>
> Anden sætning tyder derimod på, at spørgsmålet om sagomkostninger skal
> afgøres af retten, og at en eller anden (du?) skal komme med dine

Se svar andetsteds.
Mvh
Jan