OS X
Fra : Glenn Pedersen

Dato : 10-12-01 15:10

En tanke, jeg har tænkt mig "snarest" at opgradere til MacOS X. Nu er
spørgsmålet så, akla jeg hen og formatere inden for at opgradere, eller
kan jeg lave en partion på min harddisk som den er ?? Og hvilket X skal
jeg købe, dansk eller Intl.
Udstyr: iMac 600/SE 9.2.1 Dk 256Mb ram 40Gb

Glenn

Fra : MacMan

Dato : 10-12-01 15:48

I brevet "1f47gmn.x8n9axn4pym2N%maxi@homemail.com" skrev Glenn Pedersen
(maxi@homemail.com) den 10/12/01 15:10:

> [...]
> jeg købe, dansk eller Intl.
> Udstyr: iMac 600/SE 9.2.1 Dk 256Mb ram 40Gb

Det er jo klart nemmest bare at opgradere og for mig har det fungeret fint -
at begynde at bøvle med partitioner synes jeg er meningsløst, men mindre du
regner med at ville slette OS X igen senere.
IE (intl.) udgaven får opdateringerne først, men til gengæld kan det være en
fordel at de kommer senere på Dansk (se bare iTunes 2 der kunne slette
harddisken, den slags var luget ud da den danske version kom).
Desuden vil jeg nok overveje overveje lige at smide 256 Mb ekstra RAM i ved
samme lejlighed nu hvor det alligevel ikke koster noget

- Morten

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-12-01 22:09

On Mon, 10 Dec 2001 15:48:20 +0100, MacMan <nospam@nospam.com> wrote:

> Det er jo klart nemmest bare at opgradere og for mig har det fungeret fint -
> at begynde at bøvle med partitioner synes jeg er meningsløst, men mindre du
> regner med at ville slette OS X igen senere.

   Kan man bare opgradere oveni en eksisterende Mac OS 9 eller
lignende? Jeg havde da forestillet mig, at jeg skulle slette alt og
reformatere harddisken. Hvad sker der med ens eksisterende systemmappe
og programmer? Bliver de automatisk lagt i classic-delen af Mac OS X?
Jeg kommer i tanker om, at der måske er en grund til, at mappen
"Programmer" er blevet omdøbt til "Applications (Mac OS 9)".
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Karl Antz

Dato : 10-12-01 22:17

> [...]
> Jeg kommer i tanker om, at der måske er en grund til, at mappen
> "Programmer" er blevet omdøbt til "Applications (Mac OS 9)".

Lige netop Men det lønner sig nok at opgradere til 9.2.2 hvis du ikke
allerede har gjort det.

Under OS X findes der en mappe ved navn Applications, som kun indeholder
OS X-programmer, og så den du allerede har: Applications (Mac OS 9)

Der kan opstå problemer med tredje parts udvidelser - ikke alle kan leve
sammen som dele af Classic under OS X. I så fald er det nemmeste at
starte op med kun Apple's egne udvidelser og så efterhånden føje de
andre til. Crasher Classic-delen så (hvilket er det samme som en god
gammel system 9-crash - bortset fra den ikke ganske ubetydelige detalje
at det netop kun er Classic-delen, som under OS X betragtes som et
_program_, og at computeren dermed _ikke_ fryser og en genstart altså
_ikke_ er nødvendig - crasher Classic-delen altså efter tilføjelse af
en bestemt tredjeparts udvidelse, ved du at det er den der er synderen
og at du skal deaktivere den.

Ved installationen indretter du dig selv som administrator - og jeg vil
anbefale at du lægger alle de af dig selv skabte dokumenter og mapper
ind i din egen usermappe. Når du så laver backup af denne usermappe samt
af OS 9-programmerne og OS 9-systemmappen samt beholder
installationsfilerne til de nye =S X-programmer har du faktisk alt hvad
du skal bruge: Indstillinger til programmer og til systemets bestanddele
lægges under OS X nemlig ind i den enkelte brugers user-mappe, og dermed
kan du i tilfælde af en katastrofe bare genindstallere systemet - alle
dine indstillinger ligger pæne og nydelige i den backup som du
forhåbentlig altid holder ajour

Men katastrofer er uhyre sjældne under OS X: jeg har haft min computer
tænt (med deep sleep) i to måneder nu, bortset fra de gange hvor en
installation eller systemopgradering krævede en genstart - og jeg har
ikke haft en eneste crash)))))))))

hilsen ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Michael Holm

Dato : 10-12-01 22:26

> [...]
> Jeg kommer i tanker om, at der måske er en grund til, at mappen
> "Programmer" er blevet omdøbt til "Applications (Mac OS 9)".

Jeps det er der

ved installationen bliver der ikke rørt ved dine os 9 mapper, du får
blot lidt mapper ved siden af de "gamle":

Applications
Library
System
Users

Første gang du starter Classic op fra OS X, vil den så spørge om den
skal tilføje nogle filer til din Systemmappe, så at du kan "kører"
classic, det svarer du ja til og så ruller det ellers !

Normalt har du en mappe der hedder "dokumenter" - sådan en ligger der
også i din nye "Users" --> "dit navn-mappe" - jeg vil anbefale at du
lægger alle dine ting fra den gamle over i den nye og sletter den gamle,
og herefter laver en henvisning til den nye, der hvor den gamle lå (i
første hiraki på harddisken ) var det rodet

er det nemt at bruge hvis du starter op i OS 9 + classic programmer som
leder efter dokument mappen kan nemt finde den

p.s.
hvis jeg vrøvler må nogle mere hardcore endelig rette

--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-12-01 01:45

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> [...]
> leder efter dokument mappen kan nemt finde den
>
> p.s.
> hvis jeg vrøvler må nogle mere hardcore endelig rette

Det passer i hvert fald fint til den måde, min hjerne fungerer
på, på dette tidspunkt af døgnet. Det lyder alt sammen meget nemt, som I
beskriver det. Karl Antz skriver, at jeg så bare kan tage back-up af min
User-mappe og OS 9 Programmerne og Systemmappen fra OS 9 (der er vist en
der ikke ved, at det ikke er så nemt at skaffe SuperDiske mere). Jeg
skal lige have undersøgt, om mit backup-program (Retrospect Express)
findes til OS X. Det bliver bare ikke i nat. Og jeg vil nok også vente
og se, om jeg skulle få OS X i julegave.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-12-01 22:32

> Kan man bare opgradere oveni en eksisterende Mac OS 9 eller lignende?

Ja.

> Jeg havde da forestillet mig, at jeg skulle slette alt og reformatere
> harddisken. Hvad sker der med ens eksisterende systemmappe og programmer?

de bliver hvor de er

> Bliver de automatisk lagt i classic-delen af Mac OS X?

Nej. classicdelen er et program miljø som er "skjult". I Mac OS X's
kontrolpanel vælger man gangske enkelt hvilken mac OS 9 installation
Classic skal boote - du kan endda have flere mac OS 9 installtioner på
samme partition (hvilket i øvrigt har været muligt siden Mac OS 9.1)

> Jeg kommer i tanker om, at der måske er en grund til, at mappen
> "Programmer" er blevet omdøbt til "Applications (Mac OS 9)".

pling

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-12-01 00:35

> [...]
> Classic skal boote - du kan endda have flere mac OS 9 installtioner på
> samme partition (hvilket i øvrigt har været muligt siden Mac OS 9.1)

Det er måske værd at bemærke at det kan være ganske smart at have to Mac
OS 9 systemmapper - En til classic brug fra Mac OS X og den anden til
almindelig Mac OS 9 brug. Classic miljøet er ikke helt så tolerant mht
3. parts udvidelser osv.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Michael Holm

Dato : 11-12-01 21:47

> [...]
> OS 9 systemmapper - En til classic brug fra Mac OS X og den anden til
> almindelig Mac OS 9 brug. Classic miljøet er ikke helt så tolerant mht
jeg tror ikke der er nogen forskel, er der nogen der har kendskab til
nogen udvidelser som ikke virker fint, hvis man har booter fra os 9 (som
bruges som classic) ??

--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-12-01 00:16

> jeg tror ikke der er nogen forskel, er der nogen der har kendskab til
> nogen udvidelser som ikke virker fint, hvis man har booter fra os 9 (som
> bruges som classic) ?

Det er nu omvendt. Mit Mac OS 9 system kan ikke bruges i classic miljøet
pga forskellige udvidelser. Derfor har jeg et Mac OS 9 til rent classic
brug!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Michael Holm

Dato : 12-12-01 12:05

> Det er nu omvendt. Mit Mac OS 9 system kan ikke bruges i classic miljøet
> pga forskellige udvidelser. Derfor har jeg et Mac OS 9 til rent classic
> brug!
ok, sorry hvilke udvidelser er det der giver problemer i classic ?

--
- Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-12-01 17:11

Michael Holm <virkerikke@anthro.dk> wrote:

> ok, sorry hvilke udvidelser er det der giver problemer i classic ?

Det har jeg aldrig giddet undersøge til bunds, men et kvaliciferet gæt
på FinderPop, Toast, Power Windows og driveren til mit grafikkort (et
Formac Proformance III) vil ikke ikke være helt i skoven.
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Michael Holm

Dato : 12-12-01 17:47

> Det har jeg aldrig giddet undersøge til bunds, men et kvaliciferet gæt
> på FinderPop, Toast, Power Windows og driveren til mit grafikkort (et
> Formac Proformance III) vil ikke ikke være helt i skoven.

ok, finderpop og toast har ikke givet probs her. (udover at toast ikke
virker i classic
--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-12-01 18:43

> ok, finderpop og toast har ikke givet probs her. (udover at toast ikke
> virker i classic

Jeg må krybe til korset og indrømme at jeg tager fejl. Jeg forsøgte lige
at boote min normale OS 9 med hele svineriet i Classic miljøet og det
virker nu. Satans osse!
Det skal nok være tilbage til enten betaen eller 10.0 at jeg sidst
forsøgte og det ikke virkede. Ja så lærte jeg noget nyt!
--
Mvh Michael Tysk-Andersen

Fra : Joe Smith

Dato : 12-12-01 19:02

Fra : Michael Holm

Dato : 12-12-01 22:54

> [...]
> Det skal nok være tilbage til enten betaen eller 10.0 at jeg sidst
> forsøgte og det ikke virkede. Ja så lærte jeg noget nyt!

Det jo det julen handler om: at få "gaver" fedt at du checkede det
!

--
Michael Holm
kiaikido@mac.com

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-12-01 18:23

> Det har jeg aldrig giddet undersøge til bunds, men et kvaliciferet gæt
> på FinderPop, Toast,

fiderpop virker - toat kan sagtens indlæses men gør ingen gavn

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 11-12-01 11:52

> Nej. classicdelen er et program miljø som er "skjult". I Mac OS X's
> kontrolpanel vælger man gangske enkelt hvilken mac OS 9 installation
> Classic skal boote

Men de to styresystemer skal officielt understøtte samme sprog dvs. dk
OS 9.1 kræver dk OS X. Der findes vist et "hack" som gør at man kan
bruge dk OS 9 med ie OS X, men jeg han endnu ikke kunnet få det til at
fungere. Måske er der nogen her i dk.edb.mac der har en 100% sikker måde
at få det til at virke!?

/Martin

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 11-12-01 18:18

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> [...]
> bruge dk OS 9 med ie OS X, men jeg han endnu ikke kunnet få det til at
> fungere. Måske er der nogen her i dk.edb.mac der har en 100% sikker måde

Kender ikke ovenstående, men kan give følgende setup:

Hvad med OS X med understøttelse af *både* DK og IE Classic?

Lidt spooky, men det virker!

Man tager en Mac OS X 10.0 IE (= Z1)
Lægger Mac OS X 10.1 IE opdateringen oveni som fuld installation.
....og lægger Mac OS X 10.1 DK (= Z2) opdateringen oveni.

Hokus pokus. Mac OS X med bl.a. dansk og engelsk brugerflade *samt*
understøttelse af både DK og IE Classic. Jeg har lige haft først IE
Classic kørende, lukket den og startet partitionen med DK 9.2.1. Der
blev installeret et par Classic-komponenter og så var den kørende.

Jeg skulle have skrevet build-numrene ned da jeg installerede, men jeg
tror, at forsøget lykkedes fordi 10.1 Z2 har et højere build-nr. end
10.1 Z1 og derfor kan "opdatere" Z1'eren.

Jeg skal lige have afprøvet i praksis om en bruger kan have engelsk
brugerflade og IE Classic og en anden dansk brugerflade og DK Classic.
Det lyder sandsynligt...

Thomas Tvegaard