riffel køb
Fra : Michael Frandsen

Dato : 10-12-01 12:43

jeg har været ude og kikket på en Tika riffel som skal kunne bruges både
herhjemme samt i sverige/polen. jeg er blevet anbefalet en tika master .308
som skulle kunne bruges til det hele. er der nogen som har nogle erfaringer
med denne riffel/cal.

Fra : orbital

Dato : 12-12-01 15:47

On Mon, 10 Dec 2001 12:42:38 +0100, "Michael Frandsen"
<m.frandsen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>som skulle kunne bruges til det hele. er der nogen som har nogle erfaringer

Det lyder godt. Tika er meget velrenomeret.
En 308 slår ikke så hårdt i rekylen som en 30.06'er. 308 er den danske
militær kaliber, så det er muligt at få billige træningspatroner
(spids og kan/bør ikke bruges til jagt). Den svenske militær kaliber
er 6.5x55, den er mindre endnu, og den skyder de elge med. Det er den
mindste kaliber, der kan anbefales.

Husk, at hvis riflen ikke er upræcist skydende, er kikkerten det
vigtigste og det dyreste, ialfald for brugte ting.

Præcisionen for en jagtriffel kan diskuteres. Det afhænger af
tidsintervallet imellem skuddene, - derfor er en baneriffel med meget
tykkere løb (meget tungere).

Nogle foretrækker en sving-montage til kikkerten, så man kan benytte
sigtekorn på tæt hold. Alene en sving-montage ligger i ca. 3000 kr.

Måske kan du klare dig med en 3-9 zoom kikkert, eller en fast 4x.

mvh

John

Fra : Mogens Christensen

Dato : 12-12-01 19:44

"orbital" <johnknuhtsen@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (spids og kan/bør ikke bruges til jagt). Den svenske militær kaliber
> er 6.5x55, den er mindre endnu, og den skyder de elge med. Det er den

Den danske militærkaliber er da cal. 5.56 mm (.223 Rem. ) Det er
ihvertfald dem den lokale milits bruger, og deres ammu funker fint i min
..223 Rem.
MVH
Mogens

Fra : Lasse Larsen

Dato : 13-12-01 02:58

Det er muligt at din lokal milits bruger 5.56mm, i så fald er de udstyret
med en M95(eller M96 i carabin version). Det er en Canadisk version af den
Amerikanske M16. Denne riffel er dog endnu ikke standard våben i hæren da
M75 stadig er i overtal. Den har så vidt jeg ved en kaliber på 7.62,
hvilket svarrer til .30 og ikke .308!!

Mvh Lasse

Fra : Anders Sørensen

Dato : 13-12-01 14:50

Manden kan faktisk godt have en pointe idet der forskel på den amerikanske
caliber og den danske/europæiske kaliber. Der er lille forskel på 0,2 mm,
hvilket svarer til 0.30*25,4mm+0,2mm= ~7,82mm=0.308.
Hele humlen ligger i, hvor man måler c/kaliberen, man måler enten på
afstanden mellem riffelgangen eller man måler længden på projektilets
diameter.

....et 30-06'er projektil vil have en diameter på ca. 7,82 mm, hvilket man
kan sige svarer til 0.308 tommer.

Se selv på http://www.norma.cc/nladdtab/3006.htm

- Anders

Fra : Idar Iversen

Dato : 16-12-01 05:27

"Anders Sørensen" <anders@pbk.dk> wrote in message
> [...]
> diameter.
>
> ...et 30-06'er projektil vil have en diameter på ca. 7,82 mm, hvilket man

7,62 er diameteren mellom bommene i løpet. Selve kula er 7,82. Det er jo
minst 15-20 kurante riflekaliber som bruker den kula og de mest kjente er
vel 30-30, 308(7.62X51), 30-06(7.62X63) og 300 Winchester Magnum.

/ii

Fra : Mogens Christensen

Dato : 13-12-01 17:11

"Lasse Larsen" <lcl@lgk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh Lasse

> Cal .30 & .308 er sgu da den samme caliber, det er bare en forkortelse at
sige cal. .30 eller .300 for den sags skyld det er stadig en cal. .308 .
Forskellen er bare om man måler diameteren mellem felterne eller
riffelgangene.

MVH
Mogens

Fra : M@X

Dato : 17-12-01 17:16

Ja det er da en skam at din lokale milits ikke bruger .416
for så er vi da nogen stykker der vil melde os ind i folkehæren
( læs Hjemmeværnet ) for at skaffe billig træningsammo.

mvh. M@X

PS. Nu virker mit Outlook Express igen.

Mogens Christensen <mogens_c@get2net.dk> skrev i

Fra : Anders Sørensen

Dato : 17-12-01 17:42

Hej

Det lyder som en voldsom kaliber, nu er jeg en kende nysgerrig, hvor og
hvad skyder du med den??

- Anders

Fra : M@X

Dato : 18-12-01 17:20

Anders Sørensen <anders@pbk.dk> skrev i news:9vl77q$vn2$1@eising.k-net.dk
| Hej
|
| Det lyder som en voldsom kaliber, nu er jeg en kende nysgerrig, hvor og
| hvad skyder du med den??

Den er fin som allround-riffel.

Som tyskerne siger: Nie zu klein - kein zu gross.

Nej, jeg bruger den kun for sjov når vi engang imellem
afholder skydning med store kalibre.
Vi er en lille flok der ikke har råd til at skyde elefanter,
så vi skyder nogle papelefanter istedet.

mvh MAX

Fra : Mogens Christensen

Dato : 18-12-01 19:54

"M@X" <fortknox@city.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> mvh MAX
>
> Nu er Max jo ikke nogen årsunge længere, så en vis selverkendelse angående
træfsikkerheden er jo ok. Det er derfor prisværdigt at du vælger mål som du
har en forventet rimelig chance for at ramme.

MVH
Mogens

Fra : M@X

Dato : 19-12-01 16:59

> [...]
du
| har en forventet rimelig chance for at ramme.

Ja Mogens- 50år og med dårligt syn på højre øje.

Jeg hører at du har bestilt et magasin til din lille .223
Har du ikke nok i de 5 skud du allerede har.
Snak du bare om træfsikkerhed - dig som har en uafhentet 416 Rigby
stående hos den lokale våbenpusher.
Så ramte du vist den forkerte by da du skulle hente den.

Ta den!!

Jeg skyder sgu da en bjørn d. 24/5 2002

mvh M@X the bearhunter

Fra : Mogens Christensen

Dato : 19-12-01 19:51

> [...]
> stående hos den lokale våbenpusher.
> Så ramte du vist den forkerte by da du skulle hente den.

Ja lad os nu se DO. Jeg har hørt at bjørne ikke altid vil stå stille, og
hva faen vil do så gø M@x lidtafhverhunter ?

Mogens

Fra : Steen Holmgaard

Dato : 17-12-01 21:43

Hvad er det af Max...
er du begyndt at skyde efter elefanter med den kaliber
mvh
Steen

Fra : M@X

Dato : 18-12-01 17:23

Steen Holmgaard <holmgaard@fakse.dk> skrev i
| Hvad er det af Max...
| er du begyndt at skyde efter elefanter med den kaliber
| mvh
| Steen

Ja, og vildsvin.

mvh MAX

Fra : Steen Holmgaard

Dato : 18-12-01 21:54

Tja.... de er også så tilpas store at du ikke kan ramme ved siden af
(av jeg har dukket mig)
PS.God jul og hils alle.....
Steen

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 13-12-01 21:26

On Wed, 12 Dec 2001 15:47:03 +0100, orbital <johnknuhtsen@mailme.dk>
wrote:

>Præcisionen for en jagtriffel kan diskuteres. Det afhænger af
>tidsintervallet imellem skuddene, - derfor er en baneriffel med meget
>tykkere løb (meget tungere).

Feil. Variabel plassering av skuddene alt etter tidsintervall mellom
avfyrte skudd kommer i 99 % av tilfellene av at løpet er i kontakt med
stokken ett eller annet sted. Når løpet så blir varmt utvides det og
danner spenn mot stokken. Resultatet er at treffpunktet flyttes. Det
eneste som hjelper er å fjerne anleggspunktene i stokken. Lever børsa
til en kompetent børsemaker og få den beddet. Som en tommelfingerregel
skal man kunne dra et tykt papir mellom løpet og stokken helt bak til
låskassa. Man kan utmerket godt få ypperlig presisjon med en tynnløpet
jaktrifle.

Brynjar

Fra : Odd Håvard Skevik

Dato : 12-12-01 22:56

"Michael Frandsen" <m.frandsen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> som skulle kunne bruges til det hele. er der nogen som har nogle erfaringer

Tikka Master er en av de aller beste fabrikkproduserte riflene i anstendig
prisklasse. Du gjør neppe mye galt om du kjøper en slik.

..308 Winchester er - med god ammunisjon - godt nok til alt vilt i europa.

Pass på å få med/kjøpe en god kikkertmontasje (i stål) og et
godt kikkertsikte.

lykke til!

Odd Håvard Skevik

Fra : Knud Kristensen

Dato : 16-12-01 02:05

> [...]

> som skulle kunne bruges til det hele. er der nogen som har nogle erfaringer

Hej.

Hvis jeg må give dig et godt råd, så køb hellere en kaliber 6,5 x 55 den er
all-round
og absolut brugbar og tilladt til alt, bortset fra bjørn i hele Europa.

Dog er jeg selv mere til cal. 30.06, men her skal man jo så leve med en
kraftigere
rekyle. dette kompenseres dog let med en rekyldæmper der kan købes og monteres
for ca.
1000,- hos autoriseret våbenhandler - og den er særdeles effektiv.

Mvh
Knud

--
Posted from proxy0.hda.hydro.com [136.164.222.21]

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 16-12-01 21:33

On Sun, 16 Dec 2001 01:04:33 +0000 (UTC), "Knud Kristensen"
<knud_gnist@yahoo.dk> wrote:

<snip>
> [...]
>for ca. 1000,- hos autoriseret våbenhandler - og den er særdeles effektiv.

Eventuelt kan man velge en våpentype som gir lavere rekyl. Jeg tenker
da på en rett stokk (amerikansk klassisk utførelse, kontra den
mellomeuropeiske svineryggen), et tungt våpen og en god, tykk
kolbekappe. De fleste vil også skyte langt bedre med et slikt våpen,
uansett kaliber.

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Kruhöffer

Dato : 21-12-01 23:16

Jeg har selv en TIkka Master cal. 308w, og er virkelig tilfreds med den.
Det er nok det bedste køb for pengene. Bare sørg for at investere i en
ordentlig kikkert. Dvs. hold dig væk fra de billige til 1500 kr.. Offer
måske 4-5000 og køb en tysk, evt. Schmidt & Bender el. Zeiss. Specielt hvis
du vil til Polen, hvor det er lovligt at skyde før solopgang, kan det være
en god idé med en lysstærk kikkert.

mvh.
René

Michael Frandsen <m.frandsen@get2net.dk> skrev i en