Brændeovn-skorsten-lysning!?!
Fra : Charlotte_J

Dato : 10-12-01 11:30

Vi har købt en brændeovn! Vi ved ikke en fløjtendes hatfis om dem :)
Det eneste vi ved, er at den gamle brændeovn, vi har i vores stue nu,
tager 7 år og en dag om at varme bare 40 kvm op, og det var vi lidt
trætte af. Så vi købte en konvektionsovn. Godt nok er det lidt trængt
med økonomien, så vi måtte nøjdes med en Wiking 2 (fra Bauhaus). Så står
vi bare med et lille problem, som vi håber I kan hjælpe os med at
tackle. Nu må I bære over med min forklaring, da jeg ikke kender alle de
korrekte navne og udtryk for tingene :)
Vores gamle brændeovn er en stor støbejernssag med konisk rør fra
brændeovnen op til isoleringsstykket (vi har stålskorsten). Den munder
ud i en åbning på 20 cm (lysning???) i isoleringsstykket. Vores problem
er bare at på den nye ovn er åbningen 15 cm, – så hvad gør vi? Vi
ringede til en mand i Pejsecentret, som begyndte at snakke i alle fire
verdenshjørner om skorstensmærker, mål på alle dele, hele skorstenen
skulle jo nærmest pilles fra hinanden, og det var i det hele taget meget
besværligt. Kan det passe? Kan man ikke få lavet et konisk rør der er
20cm foroven og 15 hvor den monteres på brændeovnen? Eller kan man
indsnævre direkte efter isoleringsstykket fra 20 til 15 cm med en muffe
af en slags? Bauhaus manden mente der var noget med at man ikke måtte
indsnævre enten den ene eller den anden vej... er der noget om det? Jeg
håber I kan hjælpe os her... og bare spørg hvis der er noget jeg har
glemt at fortælle :)

Tak.
Charlotte

http://www.kandu.dk/

Fra : ...

Dato : 10-12-01 12:39

> [...]
> af en slags? Bauhaus manden mente der var noget med at man ikke måtte
> indsnævre enten den ene eller den anden vej... er der noget om det? Jeg

Det er vist rigtigt nok at man ikke må lave reduktioner, men hmmmm....
Hvis røret går lodret ned i brændeovnen, så kan jeg ikke se at det skulle
blive et problem, forudsat at din skorstensfejer er nogenlunde til at snakke
med.
Det er i øvrigt skorstensfejeren du skal snakke med, og de plejer at være
flinke til at give gode råd.

Reduktion; Jeg plejer at lave den slags selv, men de kan sikkert købes
færdige. Prøv et pejsecenter. Hvis de ikke kan hjælpe så find en klejnsmed.
Husk at du skal have mindst 2 mm godstykkelse, hvis det er til fast
brændsel.