TV kort opløsning
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 10-12-01 00:39

Er der nogen der kender et TV kort der kan optage tv i opløsningen 720 x 576
pixels 25 frames PAL.
De fleste kort går til 704 x 576 eller 640 x 480 - det er ikke højt nok !!!

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-12-01 01:10

> Er der nogen der kender et TV kort der kan optage tv i opløsningen 720 x
576
> pixels 25 frames PAL.

Må man spørge hvad du skal bruge den høje opløsning til?

- Martin

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 10-12-01 01:19

> 576
>

> Må man spørge hvad du skal bruge den høje opløsning til?
>
> - Martin

Det er såmænd den almindelige 4:3 TV opløsning! Jeg vil gerne optage tv
programmer og gemme dem på DVD plader, hvilket jeg har mulighed for. Mit
Matrox Marvel kort kan optage i 704 x 576 men det er ikke 4:3 formatet og
det tager ca 1 time at renderer 1 time, så det er nemmere at optage i det
rigtige format fra starten.

Med overscanningslinier hedder formatet 768 x 576 = 4:3.
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Mogens

Dato : 10-12-01 01:20

On Mon, 10 Dec 2001 00:39:01 +0100, "Michael Lund Sørensen"
<milux@SLETDETTEimage.dk> wrote:

>Er der nogen der kender et TV kort der kan optage tv i opløsningen 720 x 576
>pixels 25 frames PAL.
>De fleste kort går til 704 x 576 eller 640 x 480 - det er ikke højt nok !!!

Mit Terratec TVvalue kort kan optage i 768 x 576
men uha da hvor fylder sådan en rå AVI fil meget
Mvh Mogens

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 10-12-01 17:42

> Mit Terratec TVvalue kort kan optage i 768 x 576
> men uha da hvor fylder sådan en rå AVI fil meget
> Mvh Mogens

OK - bortset fra at jeg stadig er sur på Terratec fordi de ikke vil lave
Win2k driver til mit DMX kort - som så kun er delvist er understøttet - så
lyder det som en mulighed. Men filen skal selvfølgelig repakkes med i MPEG2.
Men det er det rigtige format.

Har kortet ikke nogen form for software komprimering indbygget ? For
harddisken er nok ikke hurtig nok...

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Mogens

Dato : 10-12-01 20:43

On Mon, 10 Dec 2001 17:42:09 +0100, "Michael Lund Sørensen"
> [...]

>Men det er det rigtige format.
>
>Har kortet ikke nogen form for software komprimering indbygget ? For

Jo, kortet giver adgang til masser af software komprimering.
Du kan vælge imellem alle de codecs du har i maskinen.
Jeg plejer selv at bruge DivX LowMotion, men desværre
kræver det jo processorkraft af dimensioner. Min 1400MHz
T'bird kan kun klare at komprimere i realtime hvis jeg går ned
i halv størrelse ( 384 x 288 ). Det ser nu også meget godt ud.

Mvh Mogens

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 10-12-01 11:22

> Er der nogen der kender et TV kort der kan optage tv i opløsningen 720 x
576
> pixels 25 frames PAL.

Mit ASUS v3400 grafikkort kan godt (Har ikke tv-tuner så fra ekstern
videokilde). Men jeg har lidt problemer med at jeg har fået installeret
win2k med acpi så det deler interrupt med min hd's hvilket medfører mistede
frames Desuden så fylder det _temmeligt_ meget at gemme i råt format,
men VirtualDub kan jo komprimere mens det grabber - Så hvis jeg bare lige
fik det til at mb/win2k/acpi problem ad vejen ...

Mvh
Anders Majland, Valby
PS "bytter" gerne asus'et med et marvel

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 10-12-01 17:46

> 576
>
> Mit ASUS v3400 grafikkort kan godt (Har ikke tv-tuner så fra ekstern
> videokilde).

Jeg har kikket på ASUS hjemmeside og de skrev noget med 704 x 480 og det er
ikke stort nok, men sjovt nok det format Nero understøtter.

> [...]
> men VirtualDub kan jo komprimere mens det grabber - Så hvis jeg bare lige
> fik det til at mb/win2k/acpi problem ad vejen ...

Jeg ved ikke lige hvad en acpi driver er, mener du aspi ? Så find
Aspi4all.zip og installer version 4.6 den virker selv om den ikke skriver
noget om at den dutter til W2k, men den virker til NT og W2k.

> Mvh
> Anders Majland, Valby
> PS "bytter" gerne asus'et med et marvel
Hmmm skal i tænkeboksen...

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-12-01 09:30

> Jeg ved ikke lige hvad en acpi driver er, mener du aspi ?

Det er det skidt der gør at win2k gerne vil dele interrupts mellem 7 enheder

En hurtig søgning efter en bedre forklaring gav f.eks
http://www.tweakersasylum.com/Guides/ACPI/ACPITweak/00000001.htm

Mvh
Anders Majland

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-12-01 09:41

> Det er det skidt der gør at win2k gerne vil dele interrupts mellem 7
enheder

Citat:"ACPI stands for Advanced Configuration and Power Interface. In a
nutshell, this allows the OS to do a few things. First off, it handles
things like standby mode, hibernation, and all kinds of power saving
features. It also allows Windows to turn off your computer for you when you
shut the system down. These features really don't affect your system
performance much, but Windows 2000 and Windows XP use the IRQ sharing
capabilities of ACPI to put most of your devices on only one or two IRQs."

*/A

Fra : Morten Larsen

Dato : 13-12-01 12:27

> [...]
> men VirtualDub kan jo komprimere mens det grabber - Så hvis jeg bare lige
> fik det til at mb/win2k/acpi problem ad vejen ...

Hej

hvordan får du VirualDub til at komprimere mens du grabber ?
Har du link til en plug-in, eller hvon' gør du ?
Jeg har samme kort som dig, men mangler lidt diskplads
til avi-grab

Morten

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-12-01 17:17

> hvordan får du VirualDub til at komprimere mens du grabber ?

Jeg vælger bare et tomt filter, til beskæring og output format. Men jeg kan
ikke få det til at køre uden tab af frames. Bare et råt grab i avi i 1/2
opløsning giver 90% io belastning på en 1Ghz Tbird. Sikkert pga af den via
acpi deler interrupt

> Har du link til en plug-in, eller hvon' gør du ?
Du skal have installeret nogle plugins - jeg har ikke helt styr på hvilke
der vil være bedst DivX 4.0 er for tung.

Er der ikke nogle forslag links i virtual dub faq'en

Mvh
Anders Majland.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 13-12-01 17:13

> 576

> Mit ASUS v3400 grafikkort kan godt

Sorry - det var mir forrige matrox mystigue+marvel add on der kunne (det
helt gamle uden win2k support)

/A