Skærme
Fijala 3554
Samsung 151B og vertical 60 Hz
Fra : Jesper Olsen

Dato : 09-12-01 23:55

Skulle min TFT Samsung 15" 151B ikke kunne køre 1024 x 768 i 75 Hz refresh?

Da jeg installerede skærmen første gang under XP, fandt windows en standard
skærm, som jeg under skærmegenskaber kunne sætte til at refreshe med 75 Hz.
Meen da jeg erstattede den med en ny XP-skærmdriver fra Samsung, kunne den
kun køre 60 HZ - fast fixeret. Jeg har forsøgt at fjerne XP-driveren, men
windows finder den igen hver gang ved restart.
Nogen der har en go ide?

Venlig hilsen

Jesper Olsen
jesper@olsen.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-12-01 09:13

Hej

Når du har en fladskærm så er det ligegyldigt om du kører 60hz eller
75hz. Den eneste grund til at du ikke skulle køre 60hz er at din skærm
er bedre til at fortole dit skærmkortssignal ved højere hertz, men det
lyder usansynligt.

mvh
Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jesper Olsen

Dato : 10-12-01 09:41

Dvs at ghosting ikke har noget med refresh-rate at gøre?

Jesper

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-12-01 15:31

Hej

Øh - ghosting - kender ikke lige udtrykket, men hvis det er de 'skygger'
du kan opleve på en fladskærm, så har du ret.

En fladskærm modtager signalet og prøver at konvertere det tilbage til
en digital informationsstrøm som den selv kender. Afhængig af hvor
stringent det analoge signal er des bedre/dårligere laver skærmen det om
til digital. Der kan være forskel på hvordan kvaliteten på signalet er
når det forlader dit grafikkort og derfor vil et skift i frekvensen
kunne give et bedre skærmbillede. Derfor kan du opleve et skodbillede på
et grafikkort, men et perfekt billede på et andet til trods for samme
opløsning og frekvens.

Men uanset frekvens så behøver du ikke frygte flimmer for det vil din
skærm ikke.

mvh
Karsten

PS: Jeg slog lige ghosting op og det ændrer ikke ovenstående. Et sted
stod der ligefrem at des højere hz des større chance for ghosting.