Ø48,00 mm Cylinder
Fra : Tim Sørensen

Dato : 09-12-01 22:16

Til at starte med.
Jeg har ikke lave knallerter siden 90'erne, hvor det drejede sig om Puch
Maxi & Yamaha FS1.
Så min viden omkring en scooters motor, kan ligge på kanten af et
barberblad.

Jeg vil købe en Ø48,00 mm cylinder til min HOT 50.
I følge logikken, burde motoren nu køre med et højere omdrejningstal.

På min gamle Puch Maxi i 1996 ville jeg have klaret dette, ved at sætte et
større fortandhjul på og eventuelt en omdysning af karburatoren.

Men hvad skal jeg gøre ved min scooter?
Skal jeg til at pille ved variomatikken?
Hvis ja. Er der så noget specielt jeg bør vide inden jeg begynder?
Skal jeg pille ved tændingen? (hvordan)

Sikke en smøre.... :-/

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Mads Jensen

Dato : 10-12-01 00:22

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vil købe en Ø48,00 mm cylinder til min HOT 50.
> I følge logikken, burde motoren nu køre med et højere omdrejningstal.

Det er nok Proma 48 mm du tænker på, men lad være med at vælge det
cylinderkit.
Køb en Polini 47 mm Kit3 cylinder, den yder langt mere end Proma 48 mm.
Proma er godt til knallerter, men på scootere kan man få en langt bedre
cylinder til samme pris.

> På min gamle Puch Maxi i 1996 ville jeg have klaret dette, ved at sætte et
> større fortandhjul på og eventuelt en omdysning af karburatoren.

Du skal ikke gøre noget ved omdrejningstallet, men sæt en #78 dyse i
karburaten.

> Men hvad skal jeg gøre ved min scooter?

Ikke mere :)

> Skal jeg til at pille ved variomatikken?

Nej, det behøves ikke når du ikke har tun udstødning på.

> Hvis ja. Er der så noget specielt jeg bør vide inden jeg begynder?

Næh, hvis du kan skifte cylinder på en Maxi, så kan du også på en scooter.

> Skal jeg pille ved tændingen? (hvordan)

Nej, der er CDI på en scooter, så det sørger den selv for.

Mads