Se7en *STOR SPOILER* (men du har nok set d~
Fra : Keld Petersen

Dato : 14-12-00 08:57

Nu er Se7en jo ved at være der i ny fin DVD udgave, og det fik mig til at
tænke tanker, som jeg havde efter at have set filmen i biffen.

Hvem bliver egentlig myrdet for misundelse? Jeg mener, hvis det er konen,
har hun jo egentlig ikke misundt nogen... det har morderen jo... han er
misundelig... og så skal hun vel ikke dø? - men omvendt, så dør morderen jo
også - og det kunne jo også være pga misundelse... men så mangler der mordet
for "vrede"...

Kan andre følge mig? Jeg synes Se7ev er en genial film, men den ER altså
ikke uden skønhedsfejl...

Fra : Ole Alm

Dato : 14-12-00 11:11

"Keld Petersen" <mailto: kingkeld@person.dk> wrote in message
> [...]
mordet
> for "vrede"...
>
> Kan andre følge mig? Jeg synes Se7ev er en genial film, men den ER altså

Du har ret, har også tænkt det samme da jeg så den, hvis det hele skulle gå
op burde Brad blive skudt til sidst (vrede), måske af Morgan. Men måske får
han El-stolen for sit mord?

mvh Ole

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-12-00 11:34

"Ole Alm" <oma@et.dtu.dk> skrev:

>mordet

Nej, "vrede" må da være, da den rasende Pitt skyder Spacey.

Niels Søndergaard

Fra : Keld Petersen

Dato : 14-12-00 12:04

Niels Søndergaard <ns@post.cybercity.dk> wrote in message
> "Ole Alm" <oma@et.dtu.dk> skrev:

> Nej, "vrede" må da være, da den rasende Pitt skyder Spacey.

Det har du ret i - men så er der ingen der "synder" med misundelse... konen
bliver dræbt fordi en anden misunder! Og dermed holder den ikke...

Fra : Ole Alm

Dato : 14-12-00 12:41

> [...]
konen
> bliver dræbt fordi en anden misunder! Og dermed holder den ikke...

Jeg mente også med vrede at Pitt skulle straffes for sin vrede, Spacey blev
jo straffet for sin misundelse.

mvh Ole

Fra : Keld Petersen

Dato : 14-12-00 13:00

Ole Alm <oma@et.dtu.dk> wrote in message

> Jeg mente også med vrede at Pitt skulle straffes for sin vrede, Spacey
blev
> jo straffet for sin misundelse.

Jeg ser det som at Spacey dræber pga sin misundelse og at Pitt dræber pga
sin vrede... og bliver de jo ikke "straffet" for deres synd... De dræber som
konsekvens af deres synd - og det er jo en helt anden snak.
Så vi har altså 5 personer der myrdes fordi de er syndere, og 2 personer,
der myrder i forbindelse med deres synd.
Jeg er ikke helt sikker på om det er det, du siger
Det er ihvertfald hvad jeg mener.

Fra : Ole Alm

Dato : 14-12-00 13:13

> [...]
> der myrder i forbindelse med deres synd.
> Jeg er ikke helt sikker på om det er det, du siger

Jeg ser det som Spacey bliver dræbt/straffet af Pitt for sin misundelse,
Pitt gør dette i vrede, men bliver ikke straffet for det (sin vrede).

mvh Ole

Fra : David

Dato : 14-12-00 13:43

"Ole Alm" <oma@et.dtu.dk> wrote in message

[snip]

> Jeg ser det som Spacey bliver dræbt/straffet af Pitt for sin misundelse,
> Pitt gør dette i vrede, men bliver ikke straffet for det (sin vrede).

Så vidt jeg husker siger Spacey på et tidspunkt at han selv er offer for
misundelse, da han misunder Pitt hans familieliv. Dvs. Spacey plan er at han
selv straffes for misundelse.

Han bliver så straffet af Pitt og Pitt gør sig i den forbindelse skyldig i
vrede. Som jeg så ser det straffes han med mordet af hans kone (hvilet dog
giver en tidsløkke i forhold til de andre ofte, der straffes EFTER af have
begået deres synd).

David

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 14-12-00 22:28

Ole Alm wrote:

> Jeg ser det som Spacey bliver dræbt/straffet af Pitt for sin misundelse,
> Pitt gør dette i vrede, men bliver ikke straffet for det (sin vrede).

Han bliver straffet - et helt hold politifolk ser ham dræbe en
ubevæbnet, håndlænket mand. Uanset at det er en koldblodig morder, så
vil Pitt blive retsforfulgt og komme i fængsel. Måske ikke så længe pga.
de formildende omstændigheder.

Spacey bliver myrdet, han har også syndet, han misundede Pitts
"almindelige" liv med sin almindelige kone. Alle bliver straffet. Den
eneste der bliver uskyldigt dræbt er Pitts kone.

Mvh. Rene Eske Jensen, rene@eskejensen.dk
(http://www.eskejensen.dk/rene)

D. 11/11-00 kl. 1:42: Nybagt far til en pige, 3460g 52cm:
http://www.eskejensen.dk/rene/prinsessen.jpg

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-12-00 05:16

On Thu, 14 Dec 2000 21:28:17 GMT, Rene Eske Jensen
<rene@eskejensen.dk> wrote:

>Den eneste der bliver uskyldigt dræbt er Pitts kone.

.... og barnet (set ud fra et kristent synspunkt, hvilket vel er oplagt
i filmens ånd).

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Keld Petersen

Dato : 14-12-00 12:05

> Du har ret, har også tænkt det samme da jeg så den, hvis det hele skulle

> op burde Brad blive skudt til sidst (vrede), måske af Morgan. Men måske
får
> han El-stolen for sit mord?

Godt argument...

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-12-00 13:36

On Thu, 14 Dec 2000 08:57:17 +0100, "Keld Petersen" <mailto:
kingkeld@person.dk> wrote:

> [...]
>også - og det kunne jo også være pga misundelse... men så mangler der mordet

Som jeg ser det, er det John Doe, der begår misundelse - og David
Mills, der begår vrede.

Men fordi de uskyldige dør, viser det måske, at John Does handlinger i
virkeligheden ikke var Guds ønske/straf, der blev udført i filmen.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Max R. Andersen

Dato : 14-12-00 14:35

On Thu, 14 Dec 2000, it was written:

> [...]
> for "vrede"...
>
> Kan andre følge mig? Jeg synes Se7ev er en genial film, men den ER altså

Der er nu meget faa :) (see IMDB)

Well - nu er det ved at vaere laenge siden jeg har set seven, men er her
min liste over synder og drab :

Lust - Luderen (Hun symobliserer "lyst" og manden har underlige
lyster)
Greed - Ham med maleriet (Han er advokat!)
Sloth - Ham den "tynde" :) (Han var bare for doven :))
Pride - Modellen der bliver skaaret i ansigtet (begaar selvmord fordi
hun ikke kan taale at se lidt "snittet" ud)
Gluttony - Ham den "fede" :) (han aeder sig selv ihjel)
Envy - Konen (morderen er misundelig)
Wrath - Morderen selv (Detektiven er meget vred)

Bemaerk at det ikke noedvendigvis er den der udfoerer doedssynden der
doer.

Max R. Andersen (max@cs.auc.dk)

Fra : Gergen

Dato : 14-12-00 18:03

Max R. Andersen <max@cs.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Pine.GSO.4.21.0012141425390.15909-

Pride - Modellen der bliver skaaret i ansigtet (begaar selvmord fordi
hun ikke kan taale at se lidt "snittet" ud)

-

Nu er det lidt tid siden jeg så filmen sidst, men jeg syntes da ikke jeg kan
huske noget om hende modellen. Kan du ikke beskrive mere præcist hvornår og
hvordan den scene foregår i filmen?

--
Christian
-----

Fra : Max R. Andersen

Dato : 14-12-00 20:15

On Thu, 14 Dec 2000, Gergen wrote:

> [...]
> huske noget om hende modellen. Kan du ikke beskrive mere præcist hvornår og

Puha - huske huske.....

Inde i mit hoved er det noget med at man ser en pige der ser godt ud på
nær hun er blevet "snittet" i ansigtet. Man ser ikke hun begår selvmord -
man hører det kun.

Max R. Andersen (max@cs.auc.dk)

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 12:16

Fra : Lars E.F. Sommer

Dato : 15-12-00 12:16

"lise hansen" <lisemargit@get2net.dk> wrote in message
> Mht misundelse mener jeg at John Doe på køreturen siger, at han misunder
> David Mills' liv (hans forhold til konen, han har barn undervejs osv. -
> indbegrebet af det "normale" liv i modsætning til John Does liv), derfor
tog
> han ud til Mills' lejlighed for at "lege" ham for en tid (jeg kan ikke
huske
> hvad han præcis siger om dette).

Detalje - men det er ikke i bilen, men først ude på "sletten", da Somerset
er gået hen for "at tage imod pakken", han siger disse ting til Mills. I
bilen snakker de lidt om sindssyg/ikke sindssyg og ligenende.

Lars E.F. Sommer
E-mail ls@cadstudio.dk

Fra : lise hansen

Dato : 15-12-00 19:39

Ja selvfølgelig er det det, ellers giver det ingen mening! Tak!

<12n_5.13139$XB.585916@news010.worldonline.dk>...

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 18:43

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 14-12-00 18:43

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> skrev i en meddelelse
> Morderens synd er misundelse, jeg kan ikke huske hvem der bliver myrdet
> pga vrede.

Ingen. Det er Brad Pitt der bliver straffet for vrede. Han bliver dog ikke
straffet med døden, men mister jo alligevel sit liv. Hans kone, hans job,
hans forstand. Det er vel også en slags straf, og hvem ved, måske begår han
også selvmord. JEg kunne godt forestille mig at det var den oprindelige
plan, men at testpublikum eller filmstudiet ikke synes det var en god ide.

Joakim, der ikke anser det for at være fejl i den film...
--
joker @ icq# 19193882

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 23:49

Fra : kcm

Dato : 14-12-00 23:49

> Nemlig. Hele John Doe's "genialitet" er at han på forhånd straffer Mills?
> for hans vrede (ved at myrde hans kone) og samtidig begår den dødssynd at
> have misundt ham og skadet Mills p.g.a. sin egen dødssynd. Så han laver
> altså en fremtidig forpligtelse at Pitt skal myrde ham i vrede/den 7.
> dødssynd. Hele Doe's plan står og falder med det. Han skal selv straffes
for
> sin misundelse og Mills skal udvise vrede for at have "fortjent" sin
straf.
> Godt gået må man sige
>
> /Peter

Er der så nogen der har tænkt på det paradoks der opstår, iogmed at John
Doe
planlægger alle mordene (præcist)1 år i forvejen (hvor han starter
afstraffelsen af den dovne!), men
han kan samtidig først

Fra : N/A

Dato : 18-12-00 14:41

Fra : rabbi

Dato : 18-12-00 14:41

....yes, hvis somerset (ugift og velovervejet) havde fået sagen alene, ville hele
lortet falde på gulvet. et helt års omhyggeligt arbejde!
og hvad er iøvrigt sandsynligheden for at en nok så forfængelig model på stedet
ville foretrække et selvmord frem for øjeblikkelig hjælp!
den halter hist og her, men er stadigvæk en af 90'ernes bedste.

rabbi

Fra : Peter Brodersen

Dato : 18-12-00 15:43

On Mon, 18 Dec 2000 14:40:53 +0100, rabbi <ahem@hem.com> wrote:

>og hvad er iøvrigt sandsynligheden for at en nok så forfængelig model på stedet
>ville foretrække et selvmord frem for øjeblikkelig hjælp!

Grunden til at denne detalje lykkedes er, at hun bliver bedt om at
tage stilling (og konsekvens) lige med det samme.

Folk, der fx er ude for ulykker o.lign., vil sikkert også først og
fremmest tænke "Åh gud, hvordan kan jeg leve med dette?!?", men efter
lidt tid kan de fleste leve med det. Men bliver man tvunget til at
tage konsekvensen lige med det samme - og ikke bare ligge og vente og
se tiden an - kan det vel godt have det udfald, som det gjorde i
Se7en?

--
- Pede
Professionel nørd