Rulletekster
Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 09-12-01 19:19

Hej gruppe,
Det er sikkert blevet diskuteret til hudløshed før, men bær over med en
newbie her i gruppen.
Er det egentlig ikke ulovligt når TV3/TvDK og lignende skodstationer skærer
rulleteksterne bort?

--
'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'
Jakob Medgyesi

"All your base are belong to us"
'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'*'

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 09-12-01 20:31

Nex skrev:

> Det er sikkert blevet diskuteret til hudløshed før, men bær
> over med en newbie her i gruppen.

Ja, det er diskuteret før, men fair nok.

> Er det egentlig ikke ulovligt når TV3/TvDK og lignende
> skodstationer skærer rulleteksterne bort?

Nej, der er intet som helst ulovligt ved det. Det kan allerhøjest være
et brud på aftalen mellem tv-stationen og distributøren. Og dér tror jeg
et eller andet sted, at distributøren tænker mest på pengepungen.

Men du kan jo tage del i kampen mod tv-stationernes lemfældige og
pengegriske omgang med filmkunsten. Fx ved at skrive dig på listen på
Peter Brandts hjemmeside http://brandtnielsen.adr.dk/initiativ.html - om
det hjælper, er tvivlsomt, men tv-stationerne bør i al fald høre seernes
mening.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 10-12-01 14:46

"Peter Bjerre Rosa" <Peter.rosa@mobilixnet.dk>
> [...]
> Peter Brandts hjemmeside http://brandtnielsen.adr.dk/initiativ.html - om
> det hjælper, er tvivlsomt, men tv-stationerne bør i al fald høre seernes

My cue... Angående "initivet" har jeg haft indsendt 230 og et par
stykker underskrifter. TV3 har svaret pænt med en forsikring om,
at de ville tage buddene "til efterretning og med i vore overvejelser".
DR har svaret mere end pænt ved programchefen, der takker for
den konstruktive kritik og tilslutter sig de fleste punkter ... men
ikke det om speak over credits (fagsprog for oral rulletekst-
mishandling). Han skriver dog også, at han vil tage punkterne "til
efterretning" i den løbende vurdering af programpræsentationen.

TV 2 og TvDanmark har ikke svaret, men det bad jeg nu heller
ikke eksplicit om.

Yderligere elektroniske underskrifter vil blive indsamlet og
formentlig indsendt på et senere tidspunkt.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Thïngmand

Dato : 10-12-01 09:50

> Er det egentlig ikke ulovligt når TV3/TvDK og lignende skodstationer
skærer
> rulleteksterne bort?

Glem nu ikke TV2...

Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 10-12-01 11:32

> skærer
>
> Glem nu ikke TV2...

Er de også begyndt på det??

Jakob

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 10-12-01 14:40

"Nex (Formerly known as Jakob, formerly known as Nex)" wrote:

> Er de også begyndt på det??
>
> Jakob

Hmmm. Tænk på at mange film indeholder 'sjove' ting i selve rulleteksterne.
F.eks. 4 brylluper og 1 begravelse samt en kort en lang. Det ville da være
katastrofalt at skære det væk.

Anders

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 10-12-01 15:16

"Anders Sune Jensen" <anders@tycho.dk>
> Hmmm. Tænk på at mange film indeholder 'sjove' ting i selve rulleteksterne.
> F.eks. 4 brylluper og 1 begravelse samt en kort en lang. Det ville da være
> katastrofalt at skære det væk.

Det har jeg nu heller ikke set gjort i sådanne tilfælde. Men
snakke henover det har de ingen problemer med.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Thïngmand

Dato : 11-12-01 08:59

> Er de også begyndt på det??

Den sidste film jeg så på TV2, var denne hersens julefilm med julemanden i
stormagasinet (Jul på Manhatten?) og der viste de, de 10 første navne på
rulleteksterne - derefter kom der en flot sort plade, der dækkede resten, så
de kunne kører de 10 navne i top...