Konkursauktion
Fra : Martin Kiefer

Dato : 09-12-01 18:37

Hej.

Jeg var her i lørdags til en konkursauktion over en række it-udstyr (sjovt
at se brugte dele blive solgt til mere end nyprisen), og jeg har i en den
forbindelse et par spørgsmål.

Det auktionsfirma der stod for auktionen skriver i deres
auktionsbetingelser:
"1. Alle effekter sælges til den højestbydende i den stand, hvori de
forefindes ved hammerslag samt uden ansvar for hverken rekvirent,
auktionsleder eller auktionsholder af nogen art, herunder ansvar for
funktionalitet, stand, lovlighed, målangivelser, vægt, aldersangivelse og
beskrivelse. Katalogisering er efter bedste overbevisning. Evt.
beskadigelser er ikke anført. Da der har været eftersyn, tages reklamationer
ikke til følge." Se evt.
http://www.auktionshuset-dab.dk/sider/5_auktionsbetingelser/dansk.htm

Den første del af det kan jeg som godt forstå, men det er den sidste del jeg
ikke helt forstår. Kan et auktionsfirma på den måde fraskrive sig ethvert
ansvar og hvad med købeloven?

Det skal siges at effekterne blev solgt til både virksomheder og private.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Peter G C

Dato : 09-12-01 20:22

"Martin Kiefer" <martin@kiefer.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
jeg
> ikke helt forstår. Kan et auktionsfirma på den måde fraskrive sig ethvert

Forholdet er i forbrugerkøb omfattet af Købelovens § 77, stk. 2:

§ 77. Selv om salgsgenstanden er solgt, som den er og forefindes eller med
tilsvarende forbehold, kan køberen i de tilfælde, der er nævnt i § 76, stk
1, nr 1-3, påberåbe sig, at genstanden lider af en mangel. Det samme gælder,
hvis genstanden er i væsentlig ringere stand, end køberen under hensyn til
prisen og omstændighederne i øvrigt havde grund til at regne med.
Stk 2. Brugte genstande, som sælges på auktion, anses for solgt, som de er
og forefindes.

- Bestemmelsen kan ikke fraviges i forbrugerkøb.

I andre køb af § 48:

§ 48. Sker salg ved auktion, kan køberen ikke påberåbe sig, at genstanden
lider af nogen mangel, medmindre genstanden ikke svarer til den betegnelse,
under hvilken den er solgt, eller sælgeren har handlet svigagtigt. Hvad her
er foreskrevet, gælder dog ikke, når en handlende sælger sine varer ved
auktion.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Karnovs Lovsamling 1998/1999 (opdateret frem til 2000) - i alt 6 bind sælges
til kr. 200 - afhentes i Århus V

Fra : Martin Kiefer

Dato : 10-12-01 18:24

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote in message

> Forholdet er i forbrugerkøb omfattet af Købelovens § 77, stk. 2:

Tak for informationen, jeg var som bare blevet lidt i tvivl om man sådan bar
ekan tilsidesætte købeloven på den måde.

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Erik G Christensen

Dato : 10-12-01 19:13

Martin Kiefer wrote:

> Tak for informationen, jeg var som bare blevet lidt i tvivl om man sådan bar
> ekan tilsidesætte købeloven på den måde.

Så virker det, som om du totalt har misforstået det.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Martin Kiefer

Dato : 11-12-01 18:15

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

> Så virker det, som om du totalt har misforstået det.

.... eller bare ikke formuleret mig så godt i mit svar til Peter...

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Peter G C

Dato : 10-12-01 20:04

"Martin Kiefer" <martin@kiefer.dk> wrote in message

[klip]

> Tak for informationen, jeg var som bare blevet lidt i tvivl om man sådan
bar
> ekan tilsidesætte købeloven på den måde.

Det kan man godt - dog ikke i forbrugerkøb.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Det får man ud af at besvare indlæg i denne nyhedsgruppe:

Fra : Erik G Christensen

Dato : 13-12-01 19:23

Peter G C wrote:

> Det kan man godt - dog ikke i forbrugerkøb.

Nej, det kan man desværre ikke.
Heller ikke i handelskøb, eller hvad du ellers kalder
tvangsauktion over fast ejendom, incl. landbrug.

Fra : Peter G C

Dato : 13-12-01 19:36

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Nej, det kan man desværre ikke.
> Heller ikke i handelskøb, eller hvad du ellers kalder
> tvangsauktion over fast ejendom, incl. landbrug.

Hvorfor kan man ikke aftale sig ud af købeloven?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Erik G Christensen

Dato : 13-12-01 20:17

Peter G C wrote:

> Hvorfor kan man ikke aftale sig ud af købeloven?

Tjek evt. undtagelserne i indledningerne, rækkefølgen af
beskrivelserne har betydning.

Fra : Peter G C

Dato : 14-12-01 09:49

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Tjek evt. undtagelserne i indledningerne, rækkefølgen af
> beskrivelserne har betydning.

Hvad mener du?

/Peter

--