asp på macserver
Fra : Jimmy

Dato : 09-12-01 13:50

Hej
Jeg skal udvikle en hjemmeside på en mac, og jeg skulle gerne kunne lave det
i asp(Activer Server Pages). Hvad er mulighederne for dette?

Jimmy

Fra : Jimmy

Dato : 09-12-01 14:50

Jeg mener selvfølgelig at den skal køre på en mac server!

Fra : Richard Nees

Dato : 09-12-01 18:38

iASP - http://www.tenon.com/products/itools-osx/halcyon.shtml

jeg har ikke prøvet det, så om det virker, ved jeg ikke

/Richard Nees

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-12-01 17:38

Jimmy wrote:

> Hej
> Jeg skal udvikle en hjemmeside på en mac, og jeg skulle gerne kunne
> lave det i asp(Activer Server Pages). Hvad er mulighederne for dette?

Activer Server Pages er noget elendigt gejl fra BetteBlød, der som
standard kun kan afvikles fra M$ servere, der findes dog ASP-plug-in til
andre typer web-servere, jeg har dog ikke set et sådan plug-in til de
Mac web-server som jeg kender.

Hvorfor vælger du ikke du ikke en platformsuafhængig løsning, der findes
mange gode løsninger, som kører bedre end ASP, og som kan afvikles fra
enhver web-server (Unix, Linux, Wintel, MacOS o.s.v.).

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 10-12-01 18:43

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Activer Server Pages er noget elendigt gejl fra BetteBlød, der som
> standard kun kan afvikles fra M$ servere...

Hvad er det du finder så elendigt ved ASP?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-12-01 21:41

Jan Oksfeldt Jonasen wrote:

> Hvad er det du finder så elendigt ved ASP?

- at sites der er kodet i ASP, som regel kun fungerer med IE...!

Fra : Jakob Bock

Dato : 10-12-01 22:21

Hej Niels

> - at sites der er kodet i ASP, som regel kun fungerer med IE...!

Det har i så fald intet med ASP at gøre, da ASP-koden udføres serveren. En
typisk opgave der kan udføres vha. ASP er f.eks. at hente data fra en
database, og så formatere dette som HTML. HTML-koderne sendes så til
brugerens klient. Om disse HTML-koder er skrevet af et ASP-, PHP,
Perl-script, eller i en teksteditor, er for den sags skyld underordnet.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-12-01 01:51

Jakob Bock wrote:

> [...]
> hente data fra en database, og så formatere dette som HTML.
> HTML-koderne sendes så til brugerens klient.

Og det er en kendsgerning, at ASP / serveren genererer noget jammerligt
HTML kodning, der kræver en særdeles fejltolerent web-browser.

Der kan selvfølgelig også laves elendig HTML kode med andre script
værktøjer, men med ASP er det stensikkert noget møj hver gang...!

Fra : Jakob Bock

Dato : 11-12-01 02:34

Niels Ebbesen skrev:

> [...]
>
> Der kan selvfølgelig også laves elendig HTML kode med andre script
> værktøjer, men med ASP er det stensikkert noget møj hver gang...!

Det er næppe korrekt.

Dette er et ASP-script:

<% Response.Write "Whatever" %>

'Response' er et ASP-objekt, og 'Write' er en function. Den skriver det der
står mellem anførelsestegnene, og det sendes efterfølgende til klienten --
f.eks. din browser. Jeg har valgt ordet "Whatever", fordi man kan skrive
hvad som helst -- noget der er del af en side med 100% korrekt kode der kan
forstås af selv den mest lavteknologiske browser eller noget der kun kan
afvikles på den nyeste fra MS. Det er 100% op til programmøren, og har
_intet_ med ASP at gøre.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 09-12-01 18:17

Jimmy <escherich@get2net.dk> wrote:

> Hej
> Jeg skal udvikle en hjemmeside på en mac, og jeg skulle gerne kunne lave det
> i asp(Activer Server Pages). Hvad er mulighederne for dette?

Ikke mig bekendt. ASP er Microsoft IIS specifikt omend der findes nogle
udgaver til lidt andre web servere. Du kunne muligvis have held med
Apache på OS 10 kombineret med et ASP modul, jeg engang så dertil, men
jeg tvivler på at det vil virke.