Betaling til virksomhed under konkurs
Fra : Rene Frederiksen

Dato : 09-12-01 12:32

Problemstilling:

En grossist er ved at gå konkurs og vi har købt nogle varer hos dem.

Varer 1 & 2

Varer 1
Går i stykker og vi sender den til rep hos grossisten.
Kommer retur stadigvæk i stykker...Sender den ind igen...Kommer retur
stadigvæk istykker.
Vi aftaler med grossisten at han skal sørger for at få den ombyttet til en
ny da de åbenbart ikke kan lave den. Dette indvilligere grossisten i.
Vi fremsender samtidig med en faktura på Service som grossisten skulle have
stået for.
Beløb ca kr. 2000,-
2 dage senere går de konkurs.

Varer 2
Varen er "udlånt" fra grossisten til "test" og vi modtager naturligvis en
faktura på den.
Varen leveres retur til grossisten og vi forventer at få en kreditnota retur
efterfølgende dag iht. normal arbejdsprocedure for vores sammenarbejde
tidligere.
Dagen efter melder grossisten konkurs. Ingen kreditnota.

Firmaet har et andet firma til at udfakturer til os..Dvs grossisten sender
varene ud og så har de NCM til at sende faktura (De har helt sikkert taget
sikkerhed i varen).

Vi "skylder" grossisten ca 18.000 for varer vi har købt men de skylder os
kreditnota´er og varer som er indleveret til REP for ca 8.000 ,-
Vi har "tilbageholdt" betalingen på disse varer indtil vi fik af vide om vi
ville få vores tilgodehavende af "boets" advokat. (Vi har rykket advokaten
for svar skriftligt 3-4 gange) og vi har også skrivet til NCM at vi har
penge tilgode hos grossisten og derfor ikke har indbetalt vores gæld til
grossiten. Når der er kommet en afklaring vil vi så tage "aktion" på det og
der vil ske noget.

NCM truer med Incasso hvis vi ikke indbetaler gælden og vi besvar med at
sende et brev retur igen hvori vi redegør for vores holdning. Dette sker to
gange.

Boets advokat melder nu retur;
1. At vores faktura er at betragte som "et simpelt krav" iht konkursloven.
2. Vores vare der er sendt til REP og nu ombytning kan vi møde op hos
grossistens gamle lokaler (igen..Den første gang udeblev advokaten´s
medarbejder) for udlevering af komponenten. Den kan ikke ombyttes eller på
anden måde krediteres. (Der er købt onsite garanti i 1 år ved 3. part
igennem grossisten).
3. Varen der er tilbageleveret til grossisten IKKE krediteres til trods for
aftale med firmaet ved udlån.
(Husk på at varen faktisk er retuneret!)

Hvad skal man dog gøre ved sådan en gang gøje møj.....

Med venlig hilsen

Rene

Fra : alexbo

Dato : 09-12-01 20:42

"Rene Frederiksen" <rf-removethis@safekey.dk> skrev

> Varer 1
> Går i stykker og vi sender den til rep hos grossisten.

Den er købt og skal betales.
Det er selvfølgelig jeres vare, og I kan få den udleveret.

> Varer 2
> Varen er "udlånt" fra grossisten til "test" og vi modtager
naturligvis en
> faktura på den.

Den er købt og skal betales, hvis man låner noget får man ikke
faktura.
Den er købt med returret.
Det er selvfølgelig jeres vare og I kan få den udleveret.

> Hvad skal man dog gøre ved sådan en gang gøje møj.....

Ikke ret meget, en konkurs går ud over mange "uskyldige".

mvh
Alex Christensen

Fra : Rene Frederiksen

Dato : 10-12-01 10:22

Svar nede i mailen.

> "Rene Frederiksen" <rf-removethis@safekey.dk> skrev

> Den er købt og skal betales.
> Det er selvfølgelig jeres vare, og I kan få den udleveret.
Naturligvis skal en vare der er købt betales...HVIS man havde den varer ! Og
det har vi ikke.

> [...]
> faktura.
> Den er købt med returret.
> Det er selvfølgelig jeres vare og I kan få den udleveret.

He he...Igen...Jeg har en mail hvori der helt klart står at grossisten
"låner" mig den varer til test. OG det ER naturligt at man fakturer en vare
der er i udlån !
Hvordan vil du ellers holde styr på dit lager ???
Altså en faktura ved udlån og en kreditnota ved retunering. Og om jeg har
købt varen ...Nej.
Varen ER leveret retur og jeg har ikke betalt fakturaen..Ergo er den ikke
købt !

> Ikke ret meget, en konkurs går ud over mange "uskyldige".
Igen..Jeg har ikke noget i klemme....Det har de...Jeg "skylder" penge for
nogle varer jeg ikke har fået !
Altså får de ingen penge...Nemmere kan det da ikke værer.

Fra : Peter G C

Dato : 10-12-01 12:09

"Rene Frederiksen" <rf-removethis@safekey.dk> wrote in message

[klip]

> Naturligvis skal en vare der er købt betales...HVIS man havde den varer !
Og
> det har vi ikke.

Du kan våre varen udleveret, hvis du kan påvise den pågældende vare.

[klip]

> [...]
> købt varen ...Nej.
> Varen ER leveret retur og jeg har ikke betalt fakturaen..Ergo er den ikke

Så lægger vi til grund, at den ikke er købt. Da skal du selvfølgelig ikke
betale købesummen. Meddel konkursboet dette i et brev - vedlæg kopi af
e-mailen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : alexbo

Dato : 10-12-01 19:47

> [...]

grossisten
> "låner" mig den varer til test. OG det ER naturligt at man fakturer

Denne mail kan være din redning, men det gør det ikke naturligt at man
fakturerer udlån, jeg ved godt det er almindeligt, " tag begge med
hjem og retuner den du ikke bruger", men reelt er det et salg og et
tilbagekøb. Og hvis tilbagekøbet kommer samtidig med konkursen, ender
det med et simpelt krav.

En korrekt måde at udlåne på, er den biblioteker bruger, en
udlånskvittering og en afleveringskvittering.

> Altså får de ingen penge...Nemmere kan det da ikke værer.

Næh, det bliver først sværere hvis du får en inkassosag på halsen.
Konkurskuratoren har 2 fakturer med dit navn på, de penge vil han
have.
Dit tilgodehavende bliver behandlet på samme måde som andre
tilgodehavender i konkursboet.

Gider du holde os orienteret om udviklingen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter G C

Dato : 10-12-01 20:03

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> hjem og retuner den du ikke bruger", men reelt er det et salg og et
> tilbagekøb. Og hvis tilbagekøbet kommer samtidig med konkursen, ender

Det ligner da mere en fortrydelsesret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Det får man ud af at besvare indlæg i denne nyhedsgruppe:

Fra : alexbo

Dato : 10-12-01 22:32

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev

> Det ligner da mere en fortrydelsesret.

Det kan du have ret i, og så er spørgsmålet, bortfalder
fortrydelsesretten ved konkurs, den indebærer jo en udgift for
konkursboet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter G C

Dato : 11-12-01 07:27

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

[klip]

> Det kan du have ret i, og så er spørgsmålet, bortfalder
> fortrydelsesretten ved konkurs, den indebærer jo en udgift for
> konkursboet.

Konkursboet får jo ikke bedre ret end skyldneren. Hvordan skulle konkursboen
slippe af med aftalen?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : alexbo

Dato : 11-12-01 20:28

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev

> Konkursboet får jo ikke bedre ret end skyldneren.

Naturligvis ikke, men netop fordi det er et konkursbo, kan de vel ikke
honorere fortrydelsesretten foran andre kreditorer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-12-01 21:12

Scripsit "alexbo" <alexbo@email.dk>
> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev

> Naturligvis ikke, men netop fordi det er et konkursbo, kan de vel ikke
> honorere fortrydelsesretten foran andre kreditorer.

Jeg har ikke nærlæst det oprindelige spørgmål, men jeg fik indtryk af
at der var tale om at kunden slet ikke har betalt pengene endnu?

I så fald må kravet om pengene retur være konnekst med sælgerens krav
om den oprindelige pris, og kunden kan derfor modregne sit krav ex
tunc, uanset at modparten senere er gået konkurs.

(Det er ihvertfald hvad jeg får ud af hvad Grauslund lærte mig
forleden uge. Ret mig gerne.)

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : Peter G C

Dato : 11-12-01 21:25

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

[klip]

> (Det er ihvertfald hvad jeg får ud af hvad Grauslund lærte mig
> forleden uge. Ret mig gerne.)

Modregning i konkurs - jeg fik aldrig helt fat i reglerne. Det er ikke helt
let...... jeg tør ikke.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-12-01 22:12

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk>

> Modregning i konkurs - jeg fik aldrig helt fat i reglerne. Det er ikke helt
> let...... jeg tør ikke.

Hmm .. hvor er der nu en telefonboks .. this looks like a job for Lægmanden!

Som overordnet grundlag har vi konkurslovens §42:

> [...]
|
| Stk. 3. En fordring på skyldneren, som er erhvervet fra tredjemand ved
| overdragelse eller retsforfølgning senere end tre måneder før
| fristdagen, kan ikke anvendes til modregning over for en fordring, som
| skyldneren havde, da den anden erhvervede sin fordring. Det samme
| gælder, hvis erhvervelsen er sket tidligere og erhververen da indså
| eller burde indse, at skyldneren var insolvent.
|
| Stk. 4. Modregning kan ikke ske, hvis skyldnerens krav mod
| fordringshaveren er erhvervet under sådanne omstændigheder, at
| erhvervelsen i forbindelse med modregning må sidestilles med en

Dette må kunne anvendes på de almindelige løbende gældsforhold mellem
Rene og leverandøren (kreditnotaer udstedt før konkursen m.v.).

Men idet leverandøren anvender et faktureringsfirma er spørgsmålet om
modregningsretten også består efter fordringen er overdraget til
faktureringsfirmaet. Her giver Lægmanden op - men formoder forsigtigt
at princippet fra gældsbrevsloven §28 måske kan anvendes analogt og
give ret til fortsat modregning, selv om der ikke findes noget
egentligt gældsbrev i forholdet. I givet fald må der foretages en
nøjere opgørelse over hvilke betalinger i hver retning der forfaldt
hvornår, for at finde ud af præcis hvad der kan modregnes.

Den forventede, men udeblevne kreditnota, er der vist ikke meget
at stille op med. Hvis der nogensinde har været en aftale om
tilbagekøb, er det boets ret at lade være med et indtræde i den
- i så fald er en evt aftale hævet, og Rene har naturligvis krav
på at få varen udleveret og forsøge at sælge den til anden side.

--
Henning Makholm "You are in a little twisting
maze of passages, all different"

Fra : Peter G C

Dato : 12-12-01 07:31

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

[klip]

> Hmm .. hvor er der nu en telefonboks .. this looks like a job for
Lægmanden!

Det er det ikke. Tro mig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peter G C

Dato : 12-12-01 07:33

> [...]

> nøjere opgørelse over hvilke betalinger i hver retning der forfaldt
> hvornår, for at finde ud af præcis hvad der kan modregnes.

Gbl § 28 skal ikke anvendes her. Fordringen er ikke overdraget.

KL § 42 skal anvendes - god fornøjelse.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-12-01 16:44

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk>

> Gbl § 28 skal ikke anvendes her. Fordringen er ikke overdraget.

> KL § 42 skal anvendes - god fornøjelse.

Det ser ud som om vi snakker om ganske forskellige delspørgsmål.

Jeg forsøgte at opklare om Rene kunne modregne sine gamle kreditnotaer
i den fakturakyld, som leverandøren har diskonteret hos et
faktureringsselskab før konkursen.

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the

Fra : Peter G C

Dato : 12-12-01 18:10

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

[klip]

> Jeg forsøgte at opklare om Rene kunne modregne sine gamle kreditnotaer
> i den fakturakyld, som leverandøren har diskonteret hos et
> faktureringsselskab før konkursen.

§ 42 gælder i tiden op til konkursen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-12-01 18:34

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk>

> § 42 gælder i tiden op til konkursen.

§42 handler om mangler, som der slet ikke (så vidt jeg kan læse) er
tale om i det delspørgsmål jeg forsøgte at svare på.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Joe Smith

Dato : 12-12-01 19:03

Fra : Peter G C

Dato : 12-12-01 19:55

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

[klip]

> §42 handler om mangler, som der slet ikke (så vidt jeg kan læse) er
> tale om i det delspørgsmål jeg forsøgte at svare på.

KL § 42 om modregning i konkurs.

Skal vi lade spørgsmålet ligge?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-12-01 20:08

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk>

> KL § 42 om modregning i konkurs.

Åhja, K og K kan jo stå for så mange ting.

> Skal vi lade spørgsmålet ligge?

Tja - så finder jeg bare aldrig ud hvad svaret er. Det må jeg vel så
leve med.

--
Henning Makholm "*Her* sidder jaj & har *ild* bå cigarren
*imens* Pelle Jönsson i Nordnorge har mavepine."

Fra : Peter G C

Dato : 11-12-01 21:24

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

[klip]

> Naturligvis ikke, men netop fordi det er et konkursbo, kan de vel ikke
> honorere fortrydelsesretten foran andre kreditorer.

Boet kan undlade at indtræde i aftalen, jf. konkurslovens kapitel 7. Disse
regler bør kendes.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Erik G Christensen

Dato : 10-12-01 20:13

alexbo wrote:
klip
> [...]
> have.
> Dit tilgodehavende bliver behandlet på samme måde som andre

Jeg har nu en afgørelse på det modsatte, fra byretten i Mariager,
og - til alm. morskab, på en fennetyr

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : alexbo

Dato : 10-12-01 22:31

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev

> Jeg har nu en afgørelse på det modsatte, fra byretten i Mariager,
> og - til alm. morskab, på en fennetyr

Skal det forstås sådan, at en tyr var solgt og tilbageleveret,
sælgeren konkurs og køberen fik pengene tilbage før andre kreditorer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 11-12-01 00:33

alexbo wrote:

> "Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev

> Skal det forstås sådan, at en tyr var solgt og tilbageleveret,
> sælgeren konkurs og køberen fik pengene tilbage før andre kreditorer.

Næ, men næsten.

Tyren solgt på faktura i foråret, uden at modtage betaling, og modregnet
ved konkurs i efteråret, hvor tilbagelevering var aftalt.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 11-12-01 00:34

alexbo wrote:
Klip
replik

Men naturligvis kun fordi, det var sket således de foregående tre år.

Fra : alexbo

Dato : 11-12-01 20:33

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev

> Men naturligvis kun fordi, det var sket således de foregående tre
år.

Det må byretten så have lagt vægt på.

Det kan så undre mig, at man åbenbart gennem flere år har solgt en tyr
om foråret og købt tilbage/ returneret om efteråret, men det er måske
noget avls/opfedningsnoget.
Men det behøver vi ikke bruge tid på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 13-12-01 19:20

alexbo wrote:

> Det kan så undre mig, at man åbenbart gennem flere år har solgt en tyr
> om foråret og købt tilbage/ returneret om efteråret, men det er måske
> noget avls/opfedningsnoget.
> Men det behøver vi ikke bruge tid på.

Udstationeret, men se evt. :

for nærmere