TV-Reklamer på nettet
Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 09-12-01 11:47

Hej alle.

Vil det være ulovligt hvis jeg optager nogle reklamer fra tv og lægger dem
ud på en hjemmeside hvor folk så kan se dem. Om reklamen vil der stå
sendetid samt produktet der reklameres for og producenten.

Mvh Mark

Fra : Christian Andersen

Dato : 09-12-01 12:04

Mark S. Rasmussen wrote:

>Vil det være ulovligt hvis jeg optager nogle reklamer fra tv og lægger dem
>ud på en hjemmeside hvor folk så kan se dem.

Ja, ifølge loven om ophavsret.

--
Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

http://chran.dyndns.dk - Nu med statistik!

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 09-12-01 12:07

> Ja, ifølge loven om ophavsret.

Det tænkte jeg desværre nok. Hvad nu hvis jeg kontakter producenten af
produktet, derved formentligt dem der har med reklamen at gøre, og spørger
hvad de ville sige til at deres reklame kom på et website. Og derved spurgte
om lov til at gøre det. Ville det så ikke være "ok" at lægge dem ud, hvis
jeg har fået svar om at de ikke har noget imod det.

Mvh Mark

Fra : Christian Andersen

Dato : 09-12-01 12:22

Mark S. Rasmussen wrote:

>om lov til at gøre det. Ville det så ikke være "ok" at lægge dem ud, hvis
>jeg har fået svar om at de ikke har noget imod det.

Jeg kan ikke se noget sted i loven at det ville være ok.

Der står faktisk sort på hvidt at det ville være ulovligt:

§2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger, eneret
til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre
det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret skikkelse, i
oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur- eller kunstart eller i anden
teknik.

Men hvis du har et tilsagn om at det er ok, sker der sikkert ikke noget.

Dog kan du måske bruge §22 til noget:

Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god
skik og i det omfang, som betinges af formålet.

Men hvis du lægger reklamen ud i sin fulde længde er det jo ikke et
citat.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-12-01 12:34

Christian Andersen <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> skrev:

> Jeg kan ikke se noget sted i loven at det ville være ok.
>
> Der står faktisk sort på hvidt at det ville være ulovligt:

Nej der gør ej. Hvis du har fået lov til at anvende et ophavsretligt
beskyttet værk, eksempelvis på en hjemmeside, så har du naturligvis lov
til det.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 09-12-01 14:44

Christian Andersen skrev:

>Jeg kan ikke se noget sted i loven at det ville være ok.

Øhh?!! Hvis man får lov af dem der har lavet værket, så kan der da
ikke være nogen ko på isen!

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nye lavere priser fra 3. december, mange penge at spare.

Fra : Christian Andersen

Dato : 09-12-01 14:52

Lasse Hedegaard wrote:

>Øhh?!! Hvis man får lov af dem der har lavet værket, så kan der da
>ikke være nogen ko på isen!

Ja, ja. Så er det vel heller ikke værre

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-01 16:48

Mark S. Rasmussen skrev:

>Det tænkte jeg desværre nok. Hvad nu hvis jeg kontakter producenten af
>produktet, derved formentligt dem der har med reklamen at gøre, og spørger
>hvad de ville sige til at deres reklame kom på et website.

Spørg dem hvem der har ophavsretten til reklamen. Det er langt
fra sikkert at det er dem selv. Men ellers er du naturligvis
dækket ind med en tilladelse. Hvis de stiller en betingelse, er
du nødt til at opfylde den.

--
Bertel
Min usenetstatistik er blevet opdateret. Se min

Fra : Daniel Birch

Dato : 09-12-01 22:34

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> fra sikkert at det er dem selv. Men ellers er du naturligvis
> dækket ind med en tilladelse. Hvis de stiller en betingelse, er

Hvis der er anvendt musik i reklamen, skal der vel betales til koda/ncb hvis
den lægges på nettet?

- Daniel

Fra : Mickey

Dato : 09-12-01 23:05

"Daniel Birch" <danielbirch@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis der er anvendt musik i reklamen, skal der vel betales til koda/ncb
hvis
> den lægges på nettet?

er det ikke klaret i forbindelse med erhvervelsen af rettighederne til at
bruge musikken i reklamen ? (kan selvfølgelig være fiksfakserier i de
rettigheder)

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
Problemer med forbindelsen ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-01 23:30

Daniel Birch skrev:

>Hvis der er anvendt musik i reklamen, skal der vel betales til koda/ncb hvis
>den lægges på nettet?

Mon ikke man kan dække sig ind under citatretten?

(Ikke at jeg tror at reklamebureauet kan gøre det)

Fra : Daniel Birch

Dato : 11-12-01 07:03

> Mon ikke man kan dække sig ind under citatretten?
>
> (Ikke at jeg tror at reklamebureauet kan gøre det)

Vel ikke hvis der - som jeg forstod det - er tale om at lægge hele reklamer
op?

- Daniel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-12-01 15:52

Daniel Birch skrev:

>Vel ikke hvis der - som jeg forstod det - er tale om at lægge hele reklamer op?

Mit svar var konkret møntet på musikdelen. Jeg har tidligere
forklaret (rimeligt grundigt, synes jeg selv) hvordan jeg ser på
sagen.

--
Bertel