Pilgrimsrejse som kristen?
Fra : Christian Henriksen

Dato : 09-12-01 11:15

Hejsa - jeg har et spørgsmål som jeg gerne ville høre om der er nogen der
kunne hjælpe mig med...

Som studerende er jeg snart ved at være færdig med mine studier - og ville
eventuelt gerne ud at rejse lidt...
Da jeg også er kristen, så ville jeg så utrolig gerne forlene dette og så at
rejse - så jeg tænkte på om der er nogen "bud" om at kristne skal foretage
en pilgrimsrejse - eller om der er nogen anmodninger om det i biblen?
Hvis der er, hvor kan jeg så finde beskrivelser af rejsens steder og andre
informationer?

Håber at der er nogen der kan hjælpe mig med denne oplysning

Tak på forhånd!

Kærlig Hilsen
Christian Henriksen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 09-12-01 11:19

"Christian Henriksen" <jenhen@pc.dk> wrote in message
> [...]
> en pilgrimsrejse - eller om der er nogen anmodninger om det i biblen?
> Hvis der er, hvor kan jeg så finde beskrivelser af rejsens steder og andre

Det finder du bestemt intet påbud om i Bibelen,
det er alene et katolsk påhit. Det handler vel
i bund og grund om at gøre en bodshandling?

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-12-01 11:52

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:9uvdnm$gob$1@sunsite.dk...
> "Christian Henriksen" <jenhen@pc.dk> wrote in message

[ ... ]

> Det finder du bestemt intet påbud om i Bibelen,
> det er alene et katolsk påhit. Det handler vel
> i bund og grund om at gøre en bodshandling?

Jeg må erklære mig helt enig!

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Chris Nyborg

Dato : 10-12-01 14:54

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> wrote in message

> "Christian Henriksen" <jenhen@pc.dk> wrote in message

> at
>
> Det finder du bestemt intet påbud om i Bibelen,
> det er alene et katolsk påhit.

Det er ikke noe påbud i NT, men det er heller ikke riktig å kalle det et
katolsk påfunn. I 5. Mos. 16,16 blir det pålagt jødene å reise til et
spesielt sted: "Tre ganger om året skal alle menn blandt eder vise sig for
Herrens, din Guds åsyn på det sted han utvelger: på de usyrede brøds høitid
og på ukenes høitid og på løvsalenes høitid". Fordi Paktkisten ble plassert
i Jerusalem ble dette tolket som et påbud om å reise dit. Lukas forteller
(Luk 2,41) at Den Hellige Familie reiste til Jerusalem for Påskefesten hvert
år, og Johannes nevner flere ganger at Jesus reiste til Jerusalem i
forbindelse med viktige fester. Det var først etter at Helena reiste til Det
Hellige Land på 300-tallet at pilegrimsreiser ble mer utbredt i Vesten, men
tradisjonen ble tatt med inn i kristendommen allerede fra første stund.
En artikkel som dreier seg mest om pilegrimsreiser i middelalderen, men som
også dekker dette, finnes på http://www.katolsk.no/artikler/medieval.htm

>Det handler vel
>i bund og grund om at gøre en bodshandling?

Det er et av motivene, men ikke det eneste. Vanlige grunner til å reise på
pilegrimsferd er:
- Ønske om å være nær det hellige - ved å reise til et spesielt sted setter
man Gud i fokus på en måte som er vanskelig å få til hjemme med alle
distraksjoner
- Ønske om helbredelse - ved å gjøre en gudfryktig handling, og gjerne ved å
reise til et sted der man har håp om helbredelse (som Lourdes). I
middelalderen var dette et av de viktigste motivene, særlig for pilegrimmer
til Santiago og Nidaros. I dag er Lourdes det fremste målet for slike
pilegrimmer, men mange reiser også til andre steder for å søke helbredelse.
- Oppfyllelse av løfte - man avlegger løfte om å reise på pilegrimsferd i
forbindelse med at man ber om noe spesielt (f.eks. Columbus som lovet å fra
på pilegrimsferd dersom en fryktelig storm stilnet; det gjorde det, og han
reiste som pilegrim da han kom tilbake til Europa.
- Botshandling, enten selvpålagt eller pålagt ved skriftemål

En artikkel som forteller mer om dette finnes på
http://www.katolsk.no/artikler/pilegrim.htm

Chris Nyborg

Fra : Mr. D

Dato : 10-12-01 22:08

Chris Nyborg <chris.nyborg@katolsk.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:073R7.12171$yB2.185067@news1.oke.nextra.no...

> Det er ikke noe påbud i NT, men det er heller ikke riktig å kalle det et
> katolsk påfunn....

....men når nu du, kære Chris, som katolik kommer pilgrimsrejsen til
udnsætning i denne af protestanter overbelagte gruppe, leder det så ikke
tanken hen på at det netop *er* en katolsk praksis

Mr. D

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-12-01 00:14

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> mælte sligt:

>...men når nu du, kære Chris, som katolik kommer pilgrimsrejsen til
>udnsætning i denne af protestanter overbelagte gruppe, leder det så ikke
>tanken hen på at det netop *er* en katolsk praksis

Ja, og når Andreas forsvarer, at man helligholder lørdagen, *kunne* det
da monstro hænde delvist at have noget at gøre med, at han har en
baggrund indenfor adventisterne? Og når nu Børge 1 forsvarer Livets Ord
og Benny Hinn, kunne det så måske tænkes at hænge bare en lille bitte
smule sammen med, at han har en baggrund i herlighedsteologien? Og....
og.... og tilmed Simon.... når nu ham der Simon faktisk taler for
voksendåben og imod barnedåben, kan det så have noget at gøre med, at
han faktisk er prædikant for en kirke, der forkynder "troendes dåb"?

En stor detektiv er født! Spørgsmålet er nu bare - oh det enogtyvende
århundredes Sherlock - om dette invaliderer pågældende personers
argumenter og indlæg med hensyn til pågældende emne?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Vidste du?
... at videnskabsmanden dr. J.O.Kinnaman tager fejl.

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-12-01 00:15

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:uhda1u8qplv22akhc3a5mg8029gedff2fh@4ax.com...

[ ... ]
> En stor detektiv er født! Spørgsmålet er nu bare - oh det
> enogtyvende århundredes Sherlock - om dette invaliderer
> pågældende personers argumenter og indlæg med hensyn
> til pågældende emne?

Selv om Simon har en tendens til at mene sålunde )

...... så burde det afgjort ikke være tilfældet. Det er
argumentationen og dokumentationen der må være afgørende om en persons
indlæg er invalideret - en fint udtryk du der har hentet frem )

Fra : Mr. D

Dato : 11-12-01 17:05

Rasmus Underbjerg Pinnerup <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:uhda1u8qplv22akhc3a5mg8029gedff2fh@4ax.com...
> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> mælte sligt:
>
> Ja, og når Andreas forsvarer, at man helligholder lørdagen, *kunne* det
> da monstro hænde delvist at have noget at gøre med, at han har en
> baggrund indenfor adventisterne?

Joeh

> [...]

> voksendåben og imod barnedåben, kan det så have noget at gøre med, at
> han faktisk er prædikant for en kirke, der forkynder "troendes dåb"?

Ja?

> Spørgsmålet er nu bare - oh det enogtyvende
> århundredes Sherlock -

Tak!

> om dette invaliderer pågældende personers
> argumenter og indlæg med hensyn til pågældende emne?

Joda, måske lige med undtagelse af ham der prædikanten i kirken, der
forkynder troendes dåb

> Vidste du?
> ... at videnskabsmanden dr. J.O.Kinnaman tager fejl.

PROVO!!!

Mr. D

Fra : Chris Nyborg

Dato : 11-12-01 13:07

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> wrote in message

> [...]
> udnsætning i denne af protestanter overbelagte gruppe, leder det så ikke
> tanken hen på at det netop *er* en katolsk praksis

Jeg sier da ikke at det ikke er en katolsk praksis. Jeg sier at det ikke er
noe spesifikt katolsk påfunn.

Chris

Fra : Mr. D

Dato : 11-12-01 17:08

Chris Nyborg <chris.nyborg@katolsk.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:LEmR7.13181$yB2.198220@news1.oke.nextra.no...

> Jeg sier da ikke at det ikke er en katolsk praksis. Jeg sier at det ikke
er
> noe spesifikt katolsk påfunn.

Helt enig. Og jeg siger heller ikke, at det er et katolsk påfund. Også
muslimer gør det jo

Mr. D

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-12-01 00:30

"Chris Nyborg" <chris.nyborg@katolsk.no> mælte sligt:

>Det er ikke noe påbud i NT, men det er heller ikke riktig å kalle det et
>katolsk påfunn.

Nej, ikke i den forstand, at det var noget, den katolske kirke skulle
have fundet på. Det har jøderne altid gjort og de kristne ligeledes.

>Det var først etter at Helena reiste til Det Hellige Land på 300-tallet
>at pilegrimsreiser ble mer utbredt i Vesten, men tradisjonen ble tatt
>med inn i kristendommen allerede fra første stund.

Ja, især var det i oldkirkens dage udbredt, at man valfartede til
helgeners og martyrers grave for dér at samles om et nadvermåltid,
ganske som det i den øvrige hellenistiske verden var praksis at mødes på
afdødes grave og holde måltider. Senere opstod der kirker på de steder,
der havde tilknytning til særligt hellige mennesker eller begivenheder -
f.eks. kirkerne i Jerusalem ved Jesu gravsted, ved hans fødselssted i
Bethlehen, på Golgatha, de mange kirker, der er bygget over martyrgrave
osv., da stedet tænktes at være i besiddelse af en ganske særlig
hellighed. Det er samme tankegang, som når man krævede, at et relikvie
fra en helgen skulle placeres i alteret på en nyopført kirke for at det
kunne blive korrekt helliget og indviet, så det kunne bruges.

>- Ønske om å være nær det hellige - ved å reise til et spesielt sted setter
>man Gud i fokus på en måte som er vanskelig å få til hjemme med alle
>distraksjoner

Afgørende var jo nok, at man tænkte, at disse steder var i besiddelse af
en særlig hellighed, som det var gavnligt at være i nærheden af. Guds
opmærksomhed var særligt på disse steder, og ved at opsende sine bønner
dérfra tænktes de bedre at blive hørt. Dette minskedes ikke ved, at
mange hedenske templer omdannedes til kirke derved, at man udførte et
bestemt ritual, der først fordrev de gamle guder - nu opfattet som
dæmoner - og dernæst helligede bygning til kristen brug, bl.a. ved
opførsel af alter og ilæggelse af relikvier. Disse steder bevarede i den
samtidigt "konverterede" befolknings øjne ofte den samme stedslige
hellighed, der før havde været tilknyttet templet (som særligt helligt
for denne eller hin gud), og mange helligsteder, hellige kilder, lunde
og høje fortsatte således at fungere som sådanne i den nye religion.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
.... der sidder og skriver bachelorprojekt om kirkers udformning gennem
tiderne.

Fra : Chris Nyborg

Dato : 12-12-01 13:39

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> wrote in message
> "Chris Nyborg" <chris.nyborg@katolsk.no> mælte sligt:
[snip]

>Det er samme tankegang, som når man krævede, at et relikvie
> fra en helgen skulle placeres i alteret på en nyopført kirke for at det
> kunne blive korrekt helliget og indviet, så det kunne bruges.

Jeg la merke til fortidsformen, og tenkte jeg skulle nevne at man fortsatt
krever dette i Den Katolske Kirke:

CIC (1983) Can. 1237 §2: The ancient tradition of placing relics of Martyrs
or of other Saints beneath a fixed altar is to be retained, in accordance
with the norms prescribed in the liturgical books.

Chris Nyborg

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 12-12-01 20:48

"Chris Nyborg" <chris.nyborg@katolsk.no> mælte sligt:

>Jeg la merke til fortidsformen, og tenkte jeg skulle nevne at man fortsatt
>krever dette i Den Katolske Kirke:

Mendog, det var interessant viden.

>CIC (1983) Can. 1237 §2: The ancient tradition of placing relics of Martyrs
>or of other Saints beneath a fixed altar is to be retained, in accordance
>with the norms prescribed in the liturgical books.

Hvad står CIC for?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Jeg er et afløbsrør for det, der rører sig i fiskernes indre"

Fra : Chris Nyborg

Dato : 13-12-01 14:27

> "Chris Nyborg" <chris.nyborg@katolsk.no> mælte sligt:

Martyrs

> Hvad står CIC for?

Codex Iuris Canonici, altså "Den Kanoniske Rettens Bok", Kirkelovboken. Du
finner hele i engelsk oversettelse på
http://www.deacons.net/Canon_Law/cci.htm
Det brukes også som forkortelse for Corpus Iuris Canonici, men ettersom alt
nå er samlet i en bok er det den første betydningen som er den vanligste.

Det finnes også en egen lovbok for de unerte (orientalsk-katolske) kirkene,
Codex Canonum Ecclesiarum Orientalium (CCEO).

Chris Nyborg

Fra : TommyGun

Dato : 10-12-01 22:26

> Det finder du bestemt intet påbud om i Bibelen,
> det er alene et katolsk påhit. Det handler vel
> i bund og grund om at gøre en bodshandling?
>
> Med venlig hilsen
> Bodil.

Påhit er der skam mange religioner/trosretninger der har!

Guds Fred,

Tommy.

Fra : Live4Him

Dato : 09-12-01 12:44

"Christian Henriksen" <jenhen@pc.dk> wrote in message
> Som studerende er jeg snart ved at være færdig med mine studier - og ville
> eventuelt gerne ud at rejse lidt...
~~~~~~~~~~~~
Israel er et oplagt valg. Mange kristne har haft stor glæde af at besøge det
hellige land og de bibelske steder, enten på enetur eller i en gruppe med
andre kristne. På den negative side må man huske at det er et land med megen
terror.

http://www.unitas.dk/israel/

http://www.felixrejser.dk/

jørgen.

Fra : Mr. D

Dato : 09-12-01 13:25

Christian Henriksen <jenhen@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c1339bb$0$62405$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Håber at der er nogen der kan hjælpe mig med denne oplysning

Pilgrimsrejser er ikke påbudt. Men derfor kunne det jo være spændende
alligevel. De fleste tager jo i denne henseende rejsen til Israel, men vil
du prøve noget andet og mere varieret, så tag evt. rejsen i Pauli fodspor.

Så får du at se Rom, icilien, Malta, Kreta, Grækenland, Makedonien, Syrien,
Jerusalem og meget andet

Mr. D

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 09-12-01 21:20

> [...]

> en pilgrimsrejse - eller om der er nogen anmodninger om det i biblen?
> Hvis der er, hvor kan jeg så finde beskrivelser af rejsens steder og andre

Jeg mener der står noget i bibelen om at "gå ud i alverden og gør alle
folkeslag til mine disciple" Så hvis du ikke specielt har lyst til at se
Israel - kan du faktisk rejse hvor som helst i verden som et Guds lys. Hvis
du gerne vil prøve klassiske pilgrimsvandringer findes der flere i katolst
regi bla. Santiago de Compostello (nu må I andre ikke grine ad stavningen-
jeg har kun hørt ruten beskrevet i radioen)

Marina

Fra : Christian Henriksen

Dato : 09-12-01 22:02

Hejsa Alle - tak for de input i har givet - med forslag til rejsemål - jeg
synes at den ide med at rejse i pauli fodspor lyder spændende, men jeg kunne
også godt tænke mig at se israel, dolce rosa, grædemuren og mange andre
kristne/jødiske religiøse arnesteder... Så alt i alt må jeg sige at selv om
jeg ikke kan "legalisere" min rejselyst med et bibelsk bud, så kan jeg
måske forlene rejsen med en målsætning om at se de steder som har været
betydende for kristendommen

Kærlig Hilsen
Christian Henriksen

Fra : Grethe Juuhl

Dato : 10-12-01 20:28

"Christian Henriksen" <jenhen@pc.dk> skrev i melding
> [...]
> jeg ikke kan "legalisere" min rejselyst med et bibelsk bud, så kan jeg
> måske forlene rejsen med en målsætning om at se de steder som har været

Hei Christian!

Jeg har også hatt lyst til å ta en pilgrimsreise.Før syntes jeg de hørtes
litt rart ut, men så har jeg sett på Norsk Tv flere pilgrimer som gått på
pilgrimsvandring fra Oslo til Tronheim.Dette er den gamle pilgrimsvei som
var i bruk i riktig gamle dager her i Norge.Den fører fram til Norges
største og flotteste kirke som heter Nidarosdomen.Den har adlri bli
ferdigbygd, man har arbeidet på den i århundrer og vår konge ble kronet der.
Det ser fint ut å vandre langs veien over fjell og strand, se seg omkring og
sette av tid til tanker og refleskjoner og kanskje ta tid til Gud i bønn.
Min far dro forresten på flere pilgrimsreiser til Israel og likte det veldig
godt.
gud har nok slett ikke noe imot at vi setter av tid til ham på denne
måten."Prøv alt og hold fast på det gode"

Vnenlig hilsen
Grethe

Fra : Lyrik

Dato : 15-12-01 01:55

> [...]
> informationer?
>
> Håber at der er nogen der kan hjælpe mig med denne oplysning

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Jeg har hørt om masser af troende som tog til Israel på en rundrejse til de
steder som Jesus vandrede.
Geneseret sø, Jerusalem, Getsemane have, Fødselskirken, Bethlehem og andre
steder.
Indenfor pinsemenighederne er, eller var der et rejsebureau med specielt
program, hvor kristne kunne rejse sammen.
Et sted der er forbundet med noget der har betydning for din tro, ville være
et specielt godt sted at tage hen.

Hilsen
Jens