Mit eller hans ansvar?
Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 09-12-01 11:08

Hej,

Jeg har lige solgt en projektor, dvd og surround til en pris af 8.500,- (som
privatperson - lad sig ikke narre af e-mailadressen)

Køber ville gerne se at det virkede - og selvfølgelig - det skulle han have
lov til. Køber mødte op på min adresse og så at der var billede på
projektoren - og ligeledes prøvede hans kammerat sågar at køre en runde i
RidgeRacer V...(ps2).

Det hele var i fineste orden - vi lukkede ned, og pakkede bilen.

Da han kom hjem ringede han til mig og sagde det ikke virkede. Nu kommer han
her idag kl. 12.00 og så prøver jeg at hjælpe ham med at få det til at køre
igen.

Kan det være MIT problem at det evt. er gået i stykker pga. hjemtransporten?

Kan han kræve sine penge tilbage?

Håber på svar inden han kommer,

Pfh. tak,

Søren

Fra : Poulsen

Dato : 09-12-01 11:17

Jf. stk 2, er det købers ansvar, når han har hentet varen og har forladt
sælgers domicil
---------------------
(udsnit af købeloven)

§ 17. Sælgeren bærer faren for salgsgenstandens hændelige undergang eller
forringelse, indtil levering har fundet sted (jfr. §§ 9-11).

Stk. 2. Angår købet en bestemt genstand, som skal hentes af køberen, og
er tiden inde, da den ifølge aftalen kan hentes, samt genstanden holdes
rede, bærer dog køberen faren og må således betale købesummen, selv om
genstanden hændelig er gået til grunde eller forringet.
--------------------

// ole

Fra : "

Dato : 09-12-01 13:51

"Poulsen" skrev:
> må således betale købesummen, selv om
> genstanden hændelig er gået til grunde eller
> forringet.

Jamen, genstanden er jo ikke hændeligt gået til grunde.

Udstyret er holdt op med at virke, og dermed træder købelovens 1 års
reklamationsret i kraft.

Mvh, Lars

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-12-01 14:04

In article <3c135e65$0$62389$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, lars@et-soft.dkX wrote:

> Jamen, genstanden er jo ikke hændeligt gået til grunde.
>
> Udstyret er holdt op med at virke, og dermed træder købelovens 1 års
> reklamationsret i kraft.

Det kommer vel an på hvad der har lavet skaden ??
Hvis det er fordi vedkommende har flyttet genstanden
således at den er blevet udsat for stød og rystelser ud
over et rimeligt omfang, så kan det da ikke være dækket
af reklamationsretten ?? Fx. et brugt fjernsyn hvor du
bremser hårdt og det bevæger sig i bagagerummet, og
derved går billedrøret i stykker.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-12-01 16:08

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) skrev:

> Det kommer vel an på hvad der har lavet skaden ?

Som det er nu dækker reklamationsretten over fejl og mangler, der var
tilstede da varen blev købt.

Men i dette tilfælde er det ikke et forbrugerkøb og i såfald kan
købeloven fraviges ved aftale eller kutyme.

Ved salg mellem private er det vist meget almindeligt, at der aftales,
at der ingen reklamationsret er.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 09-12-01 17:22

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message

[klip]

> Ved salg mellem private er det vist meget almindeligt, at der aftales,
> at der ingen reklamationsret er.

Men det er i hvert fald ikke aftalt her.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Karnovs Lovsamling 1998/1999 (opdateret frem til 2000) - i alt 6 bind sælges
til kr. 200 - afhentes i Århus V

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-12-01 18:32

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev:

> Men det er i hvert fald ikke aftalt her.

Ja men så falder vi vel tiltage til kutymen/sædvanen ved køb mellem to
private - nemlig, at der ingen reklamatiosnret er.

Fra : Peter G C

Dato : 09-12-01 20:17

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message

[klip]

> Ja men så falder vi vel tiltage til kutymen/sædvanen ved køb mellem to
> private - nemlig, at der ingen reklamatiosnret er.

He he. Hvis der er en kutyme ja.

Men du kan på ingen måde bevise at består en sådan. Jeg har aldrig nogen
sinde hørt om, at der skulle bestå en en kutyme herfor.

Derfor kan der reklameres inden for 1 års fristen.

/Peter

Fra : boe

Dato : 09-12-01 17:20

"<LL>" <lars@et-soft.dkX> wrote in message

> Jamen, genstanden er jo ikke hændeligt gået til grunde.
>
> Udstyret er holdt op med at virke, og dermed træder købelovens 1 års
> reklamationsret i kraft.

Jamen udstyret var jo netop ikke defekt ved afhentningen/købet - det blev
afprøvet og fundet i orden, og må derfor være gået i stykker efter
leveringen og så dækker rekalmationsretten ikke, idet reklamationsret dækker
mangler, som var til stede ved købet.

Mvh Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-12-01 17:33

boe skrev:

> [...]
>afprøvet og fundet i orden, og må derfor være gået i stykker efter
>leveringen og så dækker rekalmationsretten ikke, idet reklamationsret dækker

Teoretisk kunne man jo godt tænke sig en slasket forbindelse -
til stede ved købet - der netop smutter ved normal transport, men
sandsynligheden er *meget* lille.

--
Bertel
Min usenetstatistik er blevet opdateret. Se min

Fra : Peter G C

Dato : 09-12-01 17:43

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

[klip]

> Teoretisk kunne man jo godt tænke sig en slasket forbindelse -
> til stede ved købet - der netop smutter ved normal transport, men
> sandsynligheden er *meget* lille.

Enig. Det må køber så bevise.

/Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-12-01 18:33

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev:

> Det må køber så bevise.

Det er med de nuværende regler under alle omstændigheder køber, der
skal bevise, at den opståede fejl var tilstede ved købet.

Fra : padre

Dato : 10-12-01 09:55

> Jamen, genstanden er jo ikke hændeligt gået til grunde.

Det ved vi da ikke ?

Vi har fået oplyst, at udstyret virkede ved en demonstration foretaget
umiddelbart før levering skete og, at køber efterfølgende har meddelt,
at det efter opstilling i hans hjem ikke virker.

Vi ved intet om, *hvorfor* det ikke virker.

> Udstyret er holdt op med at virke, og dermed træder købelovens 1 års
> reklamationsret i kraft.

Der er tale om civilkøb, derfor er der ikke nogen 1-årig
reklamationsret.

Sælger har i civilkøb pligt til at levere en vare, som lever op til
købers forventninger og, som er i en stand, der svarer til prisen.

Såfremt varen efter salget går til grunde og, det ikke skyldes
mangler, som sælger kendte til, eller burde kende til og, som sælger
ikke har oplyst køber om, er det ikke sælgers problem.

Padre

Fra : Peter G C

Dato : 10-12-01 12:07

"padre" <spirito_santo@yahoo.com> wrote in message

[klip]

> Der er tale om civilkøb, derfor er der ikke nogen 1-årig
> reklamationsret.

Hvad med købelovens § 54 som giver køber ret til at reklamere i indtil 12
måneder efter købet - der kan selvsagt kun reklameres over mangler.

> Sælger har i civilkøb pligt til at levere en vare, som lever op til
> købers forventninger og, som er i en stand, der svarer til prisen.

Det gælder i alle køb.

> Såfremt varen efter salget går til grunde og, det ikke skyldes
> mangler, som sælger kendte til, eller burde kende til og, som sælger
> ikke har oplyst køber om, er det ikke sælgers problem.

Snik snak. Hvad er det for noget med viden eller burde viden? Hvor kommer
det ind i billedet?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Padre

Dato : 10-12-01 22:36

> Hvad med købelovens § 54 som giver køber ret til at reklamere i indtil 12
> måneder efter købet - der kan selvsagt kun reklameres over mangler.

Den må de have smuglet ind i loven efter jeg havde køberet [fornærmet]

> Det gælder i alle køb.

Ja, men det lød da meget flot ?

> Snik snak. Hvad er det for noget med viden eller burde viden? Hvor kommer
> det ind i billedet?

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarghhhhhhhhh - jeg blandede overdragelse af
fast ejendom ind i det ??

Støn - glem mit forrige indlæg, jeg har vist haft en hjerneblødning og må
tilbage på skolebænken.

Padre

Fra : Peter G C

Dato : 11-12-01 07:26

"Padre" <spirito_santo@nospam.yahoo.com> wrote in message

[klip]

> Støn - glem mit forrige indlæg, jeg har vist haft en hjerneblødning og må
> tilbage på skolebænken.

Det er jeg ked af. Er det chefen der er efter dig?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : "

Dato : 10-12-01 17:41

"padre" skrev:
> Det ved vi da ikke ?

Hvis køber - som nævnt - lige ville kigge forbi hos sælger med det
fejlbehæftede udstyr så han kunne kigge på det, så er det jo ikke gået til
grunde.

Gået til grunde = undergang
(købeloven §58)

Mvh, Lars

Fra : Peter G C

Dato : 09-12-01 17:21

"Søren Aaholm Møller" <swdata@image.dk> wrote in message

[klip]

> Kan det være MIT problem at det evt. er gået i stykker pga.
hjemtransporten?

Nej, jf. Købelovens § 17, stk. 1.

> Kan han kræve sine penge tilbage?

Nej, ikke hvis genstanden var i orden da den blev overgivet til køber.

/Peter

Fra : Poulsen

Dato : 09-12-01 21:16

Og så er vi tilbage ved starten. Det var faktisk samme jeg svarede..........

Har senere, fået oplyst at skaden er sket under købers transport på vej
hjem, efter at varen var testet på købers bopæl og fungerede da 100%

// ole

> hjemtransporten?
Svar: Nej, jf. Købelovens § 17, stk. 1.

Svar: Nej, ikke hvis genstanden var i orden da den blev overgivet til køber.