Printserver
Fra : Nicolai Brandt

Dato : 09-12-01 01:16

Hej jeg håber virkelig der er en der forbarmer sig og måske lige giver
en forklaring (gerne skåret ud i pap) på, hvordan man sætter en Mac op
som printserver. Altså udover at man har en printer tilsluttet mac'en og
at der er netkort i mac'en skal der så bruges noget software eller er
det blot et spørgsmål om at sætte nogle krydser hist og her?

Det fedeste ville jo' være hvis jeg kunne få iBook'en til at printe ud
via min efterhånden oldnordiske Laserwriter 300

--
Mvh Nicolai Brandt
"I uvejret beder den vise til Gud, ikke om sikkerhed for

Fra : macsteen

Dato : 09-12-01 12:02

in article 1f44jd7.1dzyii1kq1qo0N%nicstone@mac.com, Nicolai Brandt at
nicstone@mac.com wrote on 09.12.2001 01:16:

> [...]
>
> Det fedeste ville jo' være hvis jeg kunne få iBook'en til at printe ud
> via min efterhånden oldnordiske Laserwriter 300

Du skal have fat i noget der hedder LocalTalk Bridge eller LaserWriter
Bridge. Det kan hentes hos Apple. Derefter går det nærmest af sig selv.
It¹s a Macintosh experience!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-01 16:44

In article <B839032B.E65C%macsteen@remove.yahoo.com>, macsteen
<macsteen@remove.yahoo.com> wrote:

> Du skal have fat i noget der hedder LocalTalk Bridge eller LaserWriter
> Bridge. Det kan hentes hos Apple. Derefter går det nærmest af sig selv.

den kan ikke bruges da printeren ikke er en netværksprinter.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

<icq:131382336>

Fra : macsteen

Dato : 09-12-01 16:54

in article 091220011644142512%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen at
spam@reippuert.dk wrote on 09.12.2001 16:44:

> den kan ikke bruges da printeren ikke er en netværksprinter.

Det er da præcis det den er til! At dele en printer - der sidder på en
seriel forbindelse på én maskine - over AppleTalk-netværk.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-12-01 17:15

macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> writes:

> in article 091220011644142512%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen at

> Det er da præcis det den er til! At dele en printer - der sidder på en
> seriel forbindelse på én maskine - over AppleTalk-netværk.

Næh.

LaserWriter Bridge er en nedgraderet udgave af LocalTalk bridge,
dvs. et stykke software der router dit AppleTalk mellem Ethernet og
LocalTalk.

En LaserWriter 300 er en QuickDraw printer. Uanset hvor mange
LaserWriter bridges du installere på dine computere giver det ikke
printeren en netværksstak. Den skal stadig sidde på en maskine der
kan snakke via serielporten.

Det eneste du kan gøre, er at dele printeren via LaserWriter 300
driveren. Sidst jeg gjorde det, gik det med ca. 20 minutter per side,
så det er ikke ligefrem en voldsom hurtig løsning.

I øvrigt tvivler jeg på, at der kommer en LaswerWriter 300 driver til
Mac OS X.
--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 09-12-01 23:01

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> [...]
> så det er ikke ligefrem en voldsom hurtig løsning.
>
> I øvrigt tvivler jeg på, at der kommer en LaswerWriter 300 driver til

øv, øv, øv... Først blev jeg lige så glad for så bagefter at blive
rigtig skuffet...

Ærgeligt for så er det printeren der ryger ud. OS X er simpelthen for
lækkert

Men tak for besvarelserne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-12-01 17:12

In article <B83947C0.E6A3%macsteen@remove.yahoo.com>, macsteen

> Det er da præcis det den er til! At dele en printer - der sidder på en
> seriel forbindelse på én maskine - over AppleTalk-netværk.

nej, det er til at route en localtalk printer eller mac videre til
ethernet.

localtalk er betegnelsen for Appletalk på serielport, printeren har
ikke localtalk.