subject ser underligt ud
Fra : Jette

Dato : 08-12-01 22:18

Jeg er ikke helt klar over om dette er den rigtige ng til mit spørgsmål, men
jeg prøver.

Jeg så i headeren for et indlæg følgende:

Subject: Re: Er ' noget =?iso-8859-1?Q?vr=F8vl=2E=2E=2E=3F?=

De samme oplysninger i samme tråd, så i et andet indlæg således ud:

Subject: Re: Er ' noget vrøvl...?

De to subjects bliver vist nøjagtig ens i min newsreader (OE6), men er altså
forskellige når jeg kigger på "Detaljer" under "Egenskaber" for
meddelelserne. Jeg kan forestille mig at det har noget at gøre med æ, ø og å
.... men hvorfor?

Mvh. Jette

Fra : Jesper Harder

Dato : 09-12-01 02:19

"Jette" <jni@omnix.dk> writes:

> Jeg er ikke helt klar over om dette er den rigtige ng til mit
> spørgsmål, men jeg prøver.

Det er den helt rigtige gruppe.

> [...]
> altså forskellige når jeg kigger på "Detaljer" under "Egenskaber" for
> meddelelserne. Jeg kan forestille mig at det har noget at gøre med æ,

Ja, det skyldes æøå. Det du ser er en såkaldt RFC 2047-kodning. Den bør
bruges, hvis man anvender ikke-amerikanske tegn i headere for at
newsreadere kan være sikker på at vise tegnene korrekt.

Det første "=?" angiver, hvor den kodede del begynder, og det sidste
"?=", hvor den slutter. "iso-8859-1" fortæller, hvilket tegnsæt strengen
er skrevet i.

"=F8" står for det tegn som har den hexadecimale værdi F8 (248 i
titalssystemet) i tegnsættet iso-8859-1 -- det er "ø". Tilsvarende står
"2E" for "." og "3F" for "?".

Fra : Jette

Dato : 09-12-01 10:26

"Jesper Harder" skrev
> "Jette" <jni@omnix.dk> skrev:
[clip]
> [...]
[klip]

> Ja, det skyldes æøå. Det du ser er en såkaldt RFC 2047-kodning. Den bør
> bruges, hvis man anvender ikke-amerikanske tegn i headere for at
> newsreadere kan være sikker på at vise tegnene korrekt.

Hvis det er korrekt at benytte RFC 2047-kodning når der benyttes
ikke-amerianske tegn..... hvordan kan det så være, at så tilsyneladende få
newsreadere gør det? Jeg spørger fordi jeg kun fandt denne kodning hos én
person i tråden.... resten af deltagernes indlæg indeholdt ikke denne
kodning.

okay .... tak for din forklaring

Mvh. Jette

Fra : Jesper Harder

Dato : 09-12-01 22:20

"Jette" <jni@omnix.dk> writes:

> "Jesper Harder" skrev

> Hvis det er korrekt at benytte RFC 2047-kodning når der benyttes
> ikke-amerianske tegn..... hvordan kan det så være, at så
> tilsyneladende få newsreadere gør det?

Well, desværre findes der en del newsreadere, som ikke altid overholder
standarderne -- eller hvor standardindstillingerne ikke er de mest
hensigtsmæssige.

Men jeg tror dog nok at de fleste newseadere kan indstilles til at bruge
RFC 2047-kodning -- Netscape gør det altid, og Outlook Express gør det,
hvis man lader være med at afkrydse feltet

[ ] Tillad 8-bit tegn i brevhoveder

Jeg ved dog at, hverken Free Agent eller Gravity kan.