Termostat & gulvvarme
Fra : Dion

Dato : 08-12-01 20:20

Hej

I en nyopført tilbygning har vi fået lavet gulvvarme, dette er koblet på
vores fjernvarme + en retur termostat, jeg vil tro der ialt er ca 30 meter
flexrør.
Mit problem er at gulvvarmen er utrolig svær at styre.
Hvis man skruer op for termostaten til 2 sker der ikke meget men hvis man så
lige drejer den op på 3 og derefter ned igen på 2 kører det bedre - kan det
være tegn på dårlig ventil eller termostat ?
Når man så har fået gang i den skal bare én mm drejning medfører en nærmest
lukning af systemet eller et alt for varmt rum - Mhn hvad kan der være galt.

Fra : Calle

Dato : 08-12-01 21:49

"Dion" <dion@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

nærmest
| lukning af systemet eller et alt for varmt rum - Mhn hvad kan der være

Hej

her er et par punkter.
1. der går lang tid inden man kan mærke forskellen på sit gulv
2. ventilen kan vende forkert, eller sat på tilgangssiden ved en fejl.
3. fremløbstemperatur for lav.
4. brugt forkert ventil. Hvis det er en Danfoss (skal den hedde FJVR, og
skalaen går til 8 hvor en normal går til 5)

Da det ikke er rumtemperaturen, men returvandet man regulerer ved gulvvarme,
kan man ikke bare lige sige at den skal stå på f.eks 3 for 20 Grader i
rummet.

ved FJVR er følgende regel gældende: returtemp=(tal på regulator * 10)+10

Calle

Fra : Bo Jensen

Dato : 10-12-01 00:07

"Calle" <Calle@jyde.dk> skrev i en meddelelse

klip.....
> [...]
> rummet.
>
> ved FJVR er følgende regel gældende: returtemp=(tal på regulator *

Hej.

Hmmm.... Så må det være lavet helt galt hos os. Systemet er her udført med
blandesløjfe, hvor sløjfens temperatur bestemmes af en termostat på
fremløbsvandet til selve sløjfen. Termostaten styres via kapillarrør, der
føler på det blandede vand. Ud til de enkelte kredse (gulve) sidder der
fjernstyrede termostater (telestater) på fremløbssiden. Vi har ingen direkte
føling/regulering på returvandet. Af en eller anden grund virker det
fremragende alligevel.

Mvh
Bo

Fra : Calle

Dato : 10-12-01 13:20

"Bo Jensen" <boj@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
direkte
| føling/regulering på returvandet. Af en eller anden grund virker det

FJVR termostaten føler direkte på vandet indvendigt, du kan ikke se nogen
form for føler. Telestaterne måler jo på din rumtemperatur. derfor skal de
side på fremløbet, da det jo er for sent at skrue ned når det varme vand er
i gulvet. Hvorimod alm. gulvvarme reguleres på retur, da den lukker for
vandet indtil, at det er under en vis temperatur, så åbner den, og nyt varmt
vand kommer ind.

Calle

Calle

Fra : Mari

Dato : 09-12-01 21:09

"Dion" <dion@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3c1267ed$0$62342$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Mit problem er at gulvvarmen er utrolig svær at styre.

Hos os var årsagen, at der var luft i rørene.
Vi skruede op for både temperatur og pumpe, for at drive
luftlommen ud.

MH Mari

Fra : OK

Dato : 14-12-01 19:17

Vi har termostat på fremløbstemperaturen. Derudover er der rumføler der
"tænder/slukker" for varmen.
Det fungerer fint, men temperaturen kan dog kun ændres 1-2 grader i døgnet.
Vær opmærksom på at fremløbstemperaturen skal være ret lav hvis man har
trægulve (som vi har).