OS/2's historie?
Fra : Knud Berggreen

Dato : 08-12-01 17:50

Davs alle!

Jeg har fået en forespørgsel omkring OS/2's historie. Er der nogen som har
nogle data?

Et link til en argumentliste som beskriver hvorfor OS/2 er så godt vil
også være en hjælp-

På forhånd tak

Hilsen/Regards
Knud

Member of Team OS/2 Denmark

--
Scandinavian OS/2 Shareware Registration: http://www.berggreen.dk/
Team OS/2 Danmark: Links, tips, tilmelding p http://www.teamos2.dk/

Fra : jrnmeyer

Dato : 08-12-01 18:55

"Knud Berggreen" skrev d. 08-12-01 17:50 dette indlæg :
> [...]
har
> nogle data?
>
> Et link til en argumentliste som beskriver hvorfor OS/2 er så godt vil

Lidt historie som jeg har oplevet den:
OS/2 blev født i et udviklingmiljø, der var repræsenteret af såvel
Microsoft-teams som IBM-teams
hvor der ikke var tvivl om at det var IBM der stod for udviklingen.
Som det sker, Mer vil have Mere.
man kunne ikke blive enige om fordelingen af kagen og man måtte erkende
et brud og her
begyndte så en anden krig om markedet.
OS/2 kernel, den programkode der så optimalt som nogen kode lå tæt på
maskinkoden
var helt og holdent IBM´s hvorimod Windows var Microsofts. En kort
overgang fastholdt man et samarbejde hvor
IBM måtte anvende Windows (shell) under OS/2.
Efter det endelige brud har vi set at OS/2 ikke blev svagere men snarere
et stabilt hurtigt
operativtsystem.
Men selv ikke træer vokser ind i himmelen, og her som i så mange andre
situationer,
valget skal være og når nu "alle" har det så må det være godt, eller
snarere billigt
Microsoft har presset OS/2 hårdt på markedet og er mere allemandseje og
kendt af alle
hvorfor mange vælger det flertals anvendte for at sikre at der udvikles
også i fremtiden.
Jeg har fulgt og anvendt OS/2 fra starten til idag hvor vi er ved at
udfase til fordel for noget andet.
Årsag: Der er ikke nok med hår på brystet til at holde liv (supportere)
i OS/2.

Jeg vil anbefale at tage kontakt til IBM, der må være den bedste
historiefortæller om udviklingen i OS/2´s historie.

Venlig hilsen
jrnmeyer

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Jespersen

Dato : 09-12-01 00:30

On Sat, 08 Dec 2001 17:55:14 GMT, jrnmeyer wrote:

> [...]
>
>Jeg vil anbefale at tage kontakt til IBM, der må være den bedste
>historiefortæller om udviklingen i OS/2´s historie.

Der er så de officielle og de uofficielle historier, hvoraf
ingen er 100% sandhed!

Fx på http://www.os2bbs.com/os2news/OS2News.html er der en
udemærket indgang!

Har selv en på http://www.illogical.dk/sa/history.html

MHT Grunde, så er der den gamle traver :

Hardware investment protection
OS/2 Warp exploits your hardware more effeciently than most
operating systems. Especially multiprocessor servers and
workstations, where it really rocks.

Crash protection
OS/2 Warp is designed to run each program in its own protected
space so that a problem with one program will not affect the
others. Of cause nothing is 100% proof...but believe me it is a
die hard operating system.

Multitasking and multithreading
OS/2 Warp enables you to run multiple programs for OS/2, DOS,
DOS/Windows and JAVA programs at the same time. Also it supports
multithreading (Hmmmmm..lets just call it internal multitasking
within a program). This combined with the multitasking, which I
haven't seen smoother anywhere, increases the injoyment and
productivity.

Multimedia support
The built-in Multimedia Support which gives you a great way to
fun games while your computer also carries out other, more
businesslike tasks for you. It runs most DOS and Windows games
plus a whole new class of 32-bit games.

Object oriented
OS/2 is a true 100% Object Oriented system, in difference to
most other Operating Systems.

Easy access to the Internet
OS/2 Warp was the first PC operating system to deliver complete
access to the Internet. And of cause that has not changed.
Through applications such as, Netscape Navigator, IBM Gopher FTP
Browser, the HotJAVA Browser and WGet. You are able to navigate
through the mountains of information and downloadable software
on the internet.

Multiprocessor (SMP) support
Of cause OS/2 provides SMP support, for tasks needing extreme
processing power, like forecasting, modeling, simulation and
CAD. OS/2 Warp Server SMP, supports 16 x86 processors in a
single personal computer and the latest branch on the OS/2 tree
OS/2 Warp Server for E-business support as many as 64 x86
processors, though it is specially optimized for 8. Your
existing OS/2, DOS, DOS/Windows and JAVA programs can take
advantage of performance increases as processors are added.

Application development support
OS/2 Warp is the the ideal development environment with its open
industry standards, object technology, and single, consistent
programming interface across platforms. OS/2 uses a common code
base to deliver one API set and user interface across its family
of products. In contradiction to Microsoft Windows, which has at
least four different API's : Win16, Win32s, Win32 (NT only) and
Win32c (Windows 95 only). Which causes confusion and increases
the developers costs.

Plug and play support
Naturally OS/2 WARP supports Plug'n'play, which you are able to
disable. This means that you desides, when your OS/2 shall
search for new equipment, again this results in shorter loading
time of the system and less annoyment.

Share local resources
OS/2 Warp seamlessly links users to colleagues and the
information resources of their organization. It provides
peer-to-peer, local and remote network access in one package
with a streamlined installation. Using the OS/2 Warp Connect
requesters, you can access a local or remote IBM LAN Server,
Novell NetWare or Microsoft server, and use Transmission Control
Protocol/Internet Protocol (TCP/IP) capability for multivendor
environments.

Work together without being together
The BonusPak includes the IBM Person to Person for OS/2 (P2P)
software that lets people work together on the same document
from remote PCs over standard telephone lines or the office
network. You can use P2P to confer with as many as eight people.
Place your data, files and graphics into the shared chalkboard.
Then every participant can view your information simultaneously
and write or draw their comments.

The perfect JAVA-platform
OS/2 Warp 4 is the first commercial operating system solution to
have Sun Microsystems' Java technology incorporated. Java is a
new kind of machine code--one that is designed for networks, and
runs anywhere. It allows you to run Java applications natively
from the desktop without using a browser or configuring a
complex add-on. Java 1.1.8 has just been released for OS/2 and
once again the JVM is the fastest on the market, quite
impressive.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
On a clear disk you can seek forever

Fra : peter volsted

Dato : 08-12-01 19:20

hi boss

Knud Berggreen wrote:

> Davs alle!
>
> Jeg har fået en forespørgsel omkring OS/2's historie. Er der nogen som har
> nogle data?

I Voice's dec. nummer en god historie om v 2.1, såvidt jeg husker var der en
ligeså god om v. 1.1 og eller 1.3 i augustnummeret -
<http://www.os2voice.org/>

OS/2 Warp Generation. IBM Redbook SG24-4552 fra 1995 er en god skildring af
systemet og på den vis historie, omend nok mest for nogen, der kender Warp i
forvejen. Kan læses & dl'es på:
   <http://www.redbooks.ibm.com/redbooksonline.html>.
Registrering er gratis og medfører et par gange månedlig orientering om
nyudkomne Redbooks.

På:   <http://www.os2.cz/index.php3?lang=en&v=download>
findes 3 meget dybdegående papirer om forudætninger, principper og arbejdet
med udviklingen af OS/2 v. 1 & 1.1 - skrevet af 3 M$ herrer. De giver efter
mit skøn en meget fair skildring af M$'s andel i udviklingen af den tidlige
OS/2, og giver derudover indblik i en hel del programmeringstekniske detaljer.
For god ordens skyld, de er på engelsk, ikke zchekisk

> Et link til en argumentliste som beskriver hvorfor OS/2 er så godt vil
> også være en hjælp-

Et Styresystem der uanset mange og manges Euroæringer om at det er af gået ved
døden, upåvirket og vitalt arbejder videre uden at Carsten.

> På for hånd tak

So velkomne, sir.

peter

--
Peter Volsted Pedersen
Frederiksberg C

mbr. TeamOS/2 Danmark

Fra : peter volsted

Dato : 09-12-01 00:08

hi

jeg ser at min stavekontrol har været på spil.

peter volsted wrote:
> Et Styresystem der uanset mange og manges Euroæringer om at det er af gået ved
> døden, upåvirket og vitalt arbejder videre uden at Carsten.
skulle være:
Et Styresystem der uanset mange og manges erklæringer om at det er afgået ved
døden, upåvirket og vitalt arbejder videre uden at crashe.

--
good luck

peter

Fra : Knud Berggreen

Dato : 10-12-01 18:53

In <3c124532$1$xahq$mr2ice@news.get2net.dk>, on 12/08/2001
at 05:50 PM, kub@mobilixnet.dk (Knud Berggreen) said:

>Davs alle!

>Jeg har fået en forespørgsel omkring OS/2's historie. Er der nogen som
>har nogle data?

Tak for hjælpen. Jeg har videresendt jeres guldkorn til spørgeren.

Hilsen/Regards
Knud

Member of Team OS/2 Denmark

--