Rom 15, 18
Fra : Niels

Dato : 08-12-01 17:06

Under vor daglige bibellæsning efter aftensmaden var vi nået til Rom 15 i
"Bibelen på hverdagsdansk"

i vers 18 står der: "Jeg tør ikke dømme det, som han har brugt andre til;
men jeg ved ..."

I den sidste oversættelse står der dette: "For jeg vil ikke driste mig til
at tale om andet end det, som Kristus har gjort gennem mig for at føre
folkeslagene til lydighed, i ord og gerning,"

Jeg studsede over hverdagsdansk-oversættelse som jeg finder (hvad enten den
er korrekt oversat eller ej) meget rammende for os alle på forskellige tider
af vort liv.. og af en eller anden grund er de fleste af denne gruppes
skriverier om dette emne..

Det er så nemt at rakke ned på hvad de andre gør, og det er lige så nemt at
følge op på det af andre, enten som forsvar eller som yderlige angreb..

Paulus siger om dette i et brev til Korintherne..

2 Kor 12,20
"Jeg er nemlig bange for, at jeg ikke skal finde jer sådan, som jeg ønsker,
når jeg kommer, og I heller ikke mig sådan, som I ønsker. Jeg frygter, at
der vil være strid, misundelse, vrede, egoisme, bagtalelse, sladder,
indbildskhed og forvirring."

Er det sådan vi er, eller ønsker vi kristne egentlig ikke at være mere end
det?

Ordsp 26,20
"Uden brænde går ilden ud, uden bagtalelse dør striden hen."

Meningen med dette forum var ikke og har aldrig været "strid"
Tvært om, dette forum er til alle der har brug for at snakke om kristendom..

Til stridigheder og bagtalelser og deslige, har vi et forum som vi deler med
alle andre verslige mennesker, nemlig <news://dk.snak.mudderkastning>

Niels

Fra : Marina Norling Jørge~

Dato : 08-12-01 21:30

Niels <ikke.til@raadighed> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2UqQ7.44$EU1.1834@news.get2net.dk...

> Meningen med dette forum var ikke og har aldrig været "strid"
> Tvært om, dette forum er til alle der har brug for at snakke om
kristendom..

Det spændende ved dette forum er at det er til for alle, som vil bruge det.
Om man er hard core kristen eller noget helt andet kan man alligevel deltage
i debatten. Der kræves ingen specifik entre og stilles ingen krav til
deltagerne. Nu ved jeg godt at der eksisterer en fundats, men jeg havde
deltaget her et par måneder, før jeg blev klar over det.

Min motivation for at være her, er helt klart den frie debat med andre
kristne. Jeg har mine yndlingsemner og nogle særlige holdninger jeg gerne
vil dele med andre. I dette forum er det ikke mit ønske at være særlig
konsensussøgende. Jeg vil gerne have holdninger belyst og prøvet af. Måske
virker det unødvendigt provokerende - men hensigten er afgjort at opnå
større indsigt i den bibelske åbenbaring.

Du nævner at "det er så nemt at rakke ned på andre." Jeg ser det ikke som et
kæmpeproblem i denne gruppe, i hvert fald ikke i de debatter jeg har
deltaget i (men dette er vist de første indlæg, du har skrevet, jeg
besvarer) . Ofte har de givet mig inspiration og stof til eftertanke - men
selvfølgelig risikerer man ubesvarede indlæg, hvis man har været for grov.

Er denne newsgroup præget af forvirring? Af en kristen forsamling at være er
den meget rummelig. Her har vi både præster og frafaldne, syge og raske,
karrieremennesker og invalidepensionister, fundamentalister og ateister,
indermissionske og mormoner. I sådan en babelsk blanding vil der
selvfølgelig være forvirring, men det hænder at vi pludselig taler samme
tungemål.

Marina