Hvad er NAT og en Router?...
Fra : Morten Jørgensen

Dato : 08-12-01 14:33

Hvad er en NAT server?
Og hvad er en router for noget?

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-12-01 15:44

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> writes:

> Hvad er en NAT server?

<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=nat>

> Og hvad er en router for noget?

<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=router>

Du får i øvrigt nok mere ud af at stille dit spørgsmål i
dk.edb.netvaerk, hvor alle dem der ved noget om netværk holder til.

--
Jacob - www.bunk.cc
Walk softly and carry a BFG-9000.

Fra : Morten Jørgensen

Dato : 08-12-01 16:06

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
> <http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=nat>
> <http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=router>

Jeg kan vel lige så godt fortsætte her.

Hvorfor bruger man NAT servere? Er det for at internet udbyderne kan tjene
ekstra penge på at folk skal betale ekstra penge for den offentlige ip
adresse?

Altså, en router bruges til at dele én internet forbindelse eller hvad?
Jeg har selv kabel tv internet gennem Dansk Kabel TV (www.dk-tv.dk). Dér har
jeg ikke nogen offentlig ip adresse.
Men med det fulgte der et Motorola SB4100 kabel modem med. Der er både stik
til usb og ethernet. Så man kan godt dele forbindelsen ved at sætte en
switch eller hub på ethernet porten og derved dele forbindelsen.

Hvorfor skal der så ikke bruges router dér?

Jeg mener også at have hørt at man ved TDC´s ADSL skal ringe op hvis man
vælger et usb modem. Men hvis man vælger en router så er man på når man
tænder computeren.
Men så har jeg også hørt at routeren fungerer som firewall så ingen kan
sende til ens computer. Altså kan man ikke oprette en ftp eller webserver.

Er der noget jeg har misforstået af det ovenstående?

PS: Jeg har lige endnu et spørgsmål:

Jeg har hørt noget om at man skal indstille en router. Men er det på selve
routeren eller er det noget software man indstiller den med på ens computer?

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-12-01 17:33

"Morten Jørgensen" <tbd@mailme.dk> writes:

> Jeg kan vel lige så godt fortsætte her.

Det synes jeg ikke umiddelbart er en god idé. Jeg sætter FUT
(followup-to) dk.edb.netvaerk.

> Hvorfor bruger man NAT servere?

Det er der flere grunde til.

- Fordi man har et begrænset antal IP-adreser til rådighed.

- Fordi det ofte er fint nok. Hvis du har 200 maskiner der bare skal
kunne hentes lidt hjemmesider fra, så er der jo ingen grund til at
de har hver deres offentlige adresse og kan tilgås fra resten af
internettet.

- For privatkunder vil det ofte indebære en væsentlig øget grad af
sikkerhed da deres computere så ikke kan nås direkte fra
internettet.

> Er det for at internet udbyderne kan tjene ekstra penge på at folk
> skal betale ekstra penge for den offentlige ip adresse?

Nej. Faktisk er der regler der siger at IP-adresser ikke må gøres til
genstand for handel.

> Altså, en router bruges til at dele én internet forbindelse eller hvad?

En router bruges til at forwarde (IP-)pakker mellem forskellige
logiske netværk. En router med NAT-funktionalitet kan bruges til at
flere maskine kan dele en enkelt IP-adresse set ude fra internettet.

> [...]
> switch eller hub på ethernet porten og derved dele forbindelsen.
>
> Hvorfor skal der så ikke bruges router dér?

Jeg kender kun en enkelt der har en forbindelse hos Dansk
kabel-TV. Hendes computer står bag en NAT-router, som er centralt
placeret hos udbyderen.

Hvis du vil have kontakt til resten af internettet er du nødt til at
have en offentlig adresse. Jeg kan se at du poster fra
195.249.246.169. Den resolver i DNS til aasnat1.dk-tv.net. Navnet
lugter langt væk af at det er en centralt placeret NAT-router.

> Jeg mener også at have hørt at man ved TDC´s ADSL skal ringe op hvis man
> vælger et usb modem. Men hvis man vælger en router så er man på når man
> tænder computeren.

Det er fordi routeren "ringer op" for en, så den altid er "ringet op"
når den er tændt. Jeg skriver "ringe op" i "" fordi det i
virkeligheden oftest bare drejer sig om et PPP-login, som jo kun er en
del af det man gør når man ringer op til en ISP med en normalt
gammeldags modem.

> Men så har jeg også hørt at routeren fungerer som firewall så ingen kan
> sende til ens computer. Altså kan man ikke oprette en ftp eller webserver.

Det er forkert at sige at den fungerer som firewall. Den fungerer som
en NAT-router. Det betyder så blandt andet at ens computer ikke
umiddelbart kan nås ude fra internettet, da man der vil få fat på
yderside-interfacet på NAT-routeren.

> Jeg har hørt noget om at man skal indstille en router. Men er det på selve
> routeren eller er det noget software man indstiller den med på ens computer?

En router er en "dims" med noget software på. Det kan man
konfigurere. Det er normalt noget man gør på routeren fra en PC. Som
regel via telnet eller via en seriel forbindelse til routeren.

--
Jacob - www.bunk.cc
You have had a long-term stimulation relative to business.