/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Sp : Betaling til virksomhed under konkurs~
Fra : Rene Frederiksen


Dato : 08-12-01 14:04

Problemstilling:

En grossist er ved at gå konkurs og vi har købt nogle varer hos dem.

Varer 1 & 2

Varer 1
Går i stykker og vi sender den til rep hos grossisten.
Kommer retur stadigvæk i stykker...Sender den ind igen...Kommer retur
stadigvæk istykker.
Vi aftaler med grossisten at han skal sørger for at få den ombyttet til en
ny da de åbenbart ikke kan lave den. Dette indvilligere grossisten i.
Vi fremsender samtidig med en faktura på Service som grossisten skulle have
stået for.
Beløb ca kr. 2000,-
2 dage senere går de konkurs.


Varer 2
Varen er "udlånt" fra grossisten til "test" og vi modtager naturligvis en
faktura på den.
Varen leveres retur til grossisten og vi forventer at få en kreditnota retur
efterfølgende dag iht. normal arbejdsprocedure for vores sammenarbejde
tidligere.
Dagen efter melder grossisten konkurs. Ingen kreditnota.

Firmaet har et andet firma til at udfakturer til os..Dvs grossisten sender
varene ud og så har de NCM til at sende faktura (De har helt sikkert taget
sikkerhed i varen).

Vi "skylder" grossisten ca 18.000 for varer vi har købt men de skylder os
kreditnota´er og varer som er indleveret til REP for ca 8.000 ,-
Vi har "tilbageholdt" betalingen på disse varer indtil vi fik af vide om vi
ville få vores tilgodehavende af "boets" advokat. (Vi har rykket advokaten
for svar skriftligt 3-4 gange) og vi har også skrivet til NCM at vi har
penge tilgode hos grossisten og derfor ikke har indbetalt vores gæld til
grossiten. Når der er kommet en afklaring vil vi så tage "aktion" på det og
der vil ske noget.

NCM truer med Incasso hvis vi ikke indbetaler gælden og vi besvar med at
sende et brev retur igen hvori vi redegør for vores holdning. Dette sker to
gange.

Boets advokat melder nu retur;
1. At vores faktura er at betragte som "et simpelt krav" iht konkursloven.
2. Vores vare der er sendt til REP og nu ombytning kan vi møde op hos
grossistens gamle lokaler (igen..Den første gang udeblev advokaten´s
medarbejder) for udlevering af komponenten. Den kan ikke ombyttes eller på
anden måde krediteres. (Der er købt onsite garanti i 1 år ved 3. part
igennem grossisten).
3. Varen der er tilbageleveret til grossisten IKKE krediteres til trods for
aftale med firmaet ved udlån.
(Husk på at varen faktisk er retuneret!)

Hvad skal man dog gøre ved sådan en gang gøje møj.....

Med venlig hilsen

Rene
Den sidste del



 
 
Erik G Christensen (08-12-2001)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 08-12-01 14:55

Rene Frederiksen wrote:
>
> Problemstilling:
>
> En grossist er ved at gå konkurs og vi har købt nogle varer hos dem.

Du indbetaler den forskel, du efter din egen opgørelse faktisk skylder,
med modregning.
Der er ikke fuld klarhed over, om du må modregne for evt. mgl. mulighed
for at gøre mangel ansvar gældene, men kan det opnås gennem fx primær
producent, kan du ikke modregne for det.
Men brug det evt. som argument.

Dit argument for modregning hedder "normal mellemregning", så du bør
sikre dig dokumentation for, at det er sket på denne måde flere gange
før.
Forskellen til "unormal mellemregning" kan fx være, at du lige denne
gang har nået at indlevere en del tidligere fakturerede genstande, så
det ikke kan udelukkes, at du har handlet i ond tro.
Metoden bruges af og til, til at forskelsbehandle kreditorer, og kan
derfor omstødes.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - always hope for the best

Karsten Jensen (08-12-2001)
Kommentar
Fra : Karsten Jensen


Dato : 08-12-01 15:13


"Rene Frederiksen" <rf-removethis@safekey.dk> wrote in message
news:3c120fed$0$10798$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Problemstilling:
>
> En grossist er ved at gå konkurs og vi har købt nogle varer hos dem.
>
> Varer 1 & 2
>
> Varer 1
> Går i stykker og vi sender den til rep hos grossisten.
> Kommer retur stadigvæk i stykker...Sender den ind igen...Kommer retur
> stadigvæk istykker.
> Vi aftaler med grossisten at han skal sørger for at få den ombyttet til en
> ny da de åbenbart ikke kan lave den. Dette indvilligere grossisten i.
> Vi fremsender samtidig med en faktura på Service som grossisten skulle
have
> stået for.
> Beløb ca kr. 2000,-
> 2 dage senere går de konkurs.
>
>
> Varer 2
> Varen er "udlånt" fra grossisten til "test" og vi modtager naturligvis en
> faktura på den.
> Varen leveres retur til grossisten og vi forventer at få en kreditnota
retur
> efterfølgende dag iht. normal arbejdsprocedure for vores sammenarbejde
> tidligere.
> Dagen efter melder grossisten konkurs. Ingen kreditnota.
>
> Firmaet har et andet firma til at udfakturer til os..Dvs grossisten sender
> varene ud og så har de NCM til at sende faktura (De har helt sikkert taget
> sikkerhed i varen).
>
> Vi "skylder" grossisten ca 18.000 for varer vi har købt men de skylder os
> kreditnota´er og varer som er indleveret til REP for ca 8.000 ,-
> Vi har "tilbageholdt" betalingen på disse varer indtil vi fik af vide om
vi
> ville få vores tilgodehavende af "boets" advokat. (Vi har rykket advokaten
> for svar skriftligt 3-4 gange) og vi har også skrivet til NCM at vi har
> penge tilgode hos grossisten og derfor ikke har indbetalt vores gæld til
> grossiten. Når der er kommet en afklaring vil vi så tage "aktion" på det
og
> der vil ske noget.
>
> NCM truer med Incasso hvis vi ikke indbetaler gælden og vi besvar med at
> sende et brev retur igen hvori vi redegør for vores holdning. Dette sker
to
> gange.
>
> Boets advokat melder nu retur;
> 1. At vores faktura er at betragte som "et simpelt krav" iht konkursloven.
> 2. Vores vare der er sendt til REP og nu ombytning kan vi møde op hos
> grossistens gamle lokaler (igen..Den første gang udeblev advokaten´s
> medarbejder) for udlevering af komponenten. Den kan ikke ombyttes eller på
> anden måde krediteres. (Der er købt onsite garanti i 1 år ved 3. part
> igennem grossisten).
> 3. Varen der er tilbageleveret til grossisten IKKE krediteres til trods
for
> aftale med firmaet ved udlån.
> (Husk på at varen faktisk er retuneret!)
>
> Hvad skal man dog gøre ved sådan en gang gøje møj.....
>
> Med venlig hilsen
>
> Rene
> Den sidste del
>
>

Tja, det ligner unægtelig det gamle, klassiske eksempel på køber, der køber
en bil, betaler udbetalingen og i gamle dage underskrev 36 veksler, og hvor
bilen først kan leveres om 8 dage i den ønskede farve. I mellemtiden går
sælger konkurs. Vekslerne forfalder planmæssigt og skal indfries, desuagtet
der ikke har fundet noget vareleverance sted. Omvendt har køber med
fakturaen for det solgte og den manglende levering et simpelt krav i
fakturaens størrelse og kan nu kun håbe på dividente efter opgørelse af
konkursboet, der jo kantil flere år.

I første omgang ville jeg i dit tilfælde ikke fare til lommerne, for uanset,
hvad der juridisk hjemmel for, har pengene det bedst dér så længe som
muligt. Men jeg ville nok lige henvende mig til min husadvokat for under
alle omstændigheder at sikre mig, at kravet i konkursboet er korrekt
registreret, samt at alle forhold er korrekt oplyst, for der kan være
forhold, kurator, der jo varetager boets interesser - og sandelig ikke dine
i samme ånd måske undlader at gøre dig opmærksom på. Der er faktisk ingen
grænser for advokaters mangel på hukommelse i forbindelse med retsager, hvor
de er indkaldt som vidner - og dårlig hukommelse kan ingen jo dømmes for,
selvom de ellers er involveret i ansvarspådragende forhold.

Igen i dit tilfælde er det et spørgsmål om, hvorvidt også et konkursbo kan
undsige sig eventuelle garantibestemmelser gældende fra før konkursen.

I nogle tilfælde kan der muligvis kommet et forlig på tale, hvor du måske
vil komme lidt bedre ud af det, end først antaget.

Held og lykke med det.

Mvh
Karsten Jensen



Peter G C (08-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 08-12-01 22:42

"Rene Frederiksen" <rf-removethis@safekey.dk> wrote in message
news:3c120fed$0$10798$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Problemstilling:
>
> En grossist er ved at gå konkurs og vi har købt nogle varer hos dem.

Prøv i dk.videnskab.jura

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....
Karnovs Lovsamling 1998/1999 (opdateret frem til 2000) - i alt 6 bind sælges
til kr. 200 - afhentes i Århus V




Erik G Christensen (08-12-2001)
Kommentar
Fra : Erik G Christensen


Dato : 08-12-01 22:52

Peter G C wrote:
>
> "Rene Frederiksen" <rf-removethis@safekey.dk> wrote in message
> >
> > En grossist er ved at gå konkurs og vi har købt nogle varer hos dem.
>
> Prøv i dk.videnskab.jura

Og, hvorfor ?

Bare en antydning af et formål ?

Andet end at du skal kommentere ?

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - always hope for the best

Peter G C (09-12-2001)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 09-12-01 17:13

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> wrote in message
news:3C128B78.51C3E20A@post1.tele.dk...

[klip]

> Og, hvorfor ?
>
> Bare en antydning af et formål ?

Måske var der en enkelt, der vidste en hel masse om konkurs i den anden NG.

>
> Andet end at du skal kommentere ?

Det var blot for at hjælpe!

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=182594 - når det går galt....
Karnovs Lovsamling 1998/1999 (opdateret frem til 2000) - i alt 6 bind sælges
til kr. 200 - afhentes i Århus V




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste