Opladning af batteri
Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-12-01 14:53

Jeg kan huske at der var en, der på et tidspunkt skrev noget om, hvorlænge
man skal lade på en akkumulator (mener næsten at det var Armand).

Jeg har en 12V, 300mA lader som skal stå for at lade mit batteri op. Jeg har
afladet det med en pære, og det skulle gerne være næsten drænet nu.

Mit batteri hedder 12N12A-4A-1, så jeg regner med at det er 12Ah, right?

Dvs. der skal lades på den i 12Ah/300mA ~ 40 timer.

Så var der noget med, at det var godt at lade nogle ekstra timer på
batteriet?
Og hvilken spænding skulle man måle på batteriet, når det er fyldt? 14V?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 07-12-01 17:13

14V lyder rigtig nok. Det skal være lidt over den værdi det skal kunne.

Fra : Ole Mastrup

Dato : 07-12-01 17:32

Hej
Når du lader op, skal du regne med at du skal lade med ca 40 % ekstra, når
spændingen er oppe på ca. 14,2 Volt er batteriet opladet.
Altså det batteri er på 4 amp. timer, så skal du lade med 400 mAmp i 14
timer, Dette forudsætter at din lader giver 400 mAmp i hele ladetiden, det
er de færeste der gør det.
Den letteste måde er at have en lader der har en såkaldt konstant strøms
generator, og at man kan stille spændingen på ca. 14,2 Volt, når så
spændingen er oppe på de 14 Volt, så holder den op med at lade.

Med venlig hilsen

Ole
Wolfstein-mc.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-12-01 22:30

> Altså det batteri er på 4 amp. timer, så skal du lade med 400 mAmp i 14
> timer,

Du siger 4Ah og de andre siger 14Ah? Det betyder jo en hel del.
Jeg synes nu at 14Ah lyder mest realistisk, så lille er den akku heller
ikke.

> Dette forudsætter at din lader giver 400 mAmp i hele ladetiden, det
> er de færeste der gør det.

Det ved jeg så ikke. Men jeg må måle mig lidt frem for at være sikker.

> Den letteste måde er at have en lader der har en såkaldt konstant strøms
> generator, og at man kan stille spændingen på ca. 14,2 Volt, når så
> spændingen er oppe på de 14 Volt, så holder den op med at lade.

Du mener en spændingsgenerator med strømbegrænsning? Hvis den skulle stoppe
ved 14V, ville det jo ikke være en konstantstrømsgenerator.

Jeg må se hvad jeg kan lade batteriet til med den lader jeg bruger nu.
Ellers er det vel rimeligt simpelt at lave noget elektronik, der kan sørge
for den yderligere opladning.

Hvis man sætter en 12V spændingsforsyning til et opladet 12V batteri, vil
der så stadig løbe strøm? I så fald ville man vel heller ikke kunne
parallelkoble to akkumulatorer, uden at de vil 'lade på hinanden'?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 08-12-01 12:41

> Du mener en spændingsgenerator med strømbegrænsning? Hvis den skulle
> stoppe ved 14V, ville det jo ikke være en konstantstrømsgenerator.

En almindelig strømforsyning skulle jvf. min el-gure afgive 100%
jævnstrøm; hvor alm batteri-ladere kun har "vendt sinuskurven over på
den ene side af midten"
Ergo: strømforsyninger er bedre ladere!!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-12-01 23:25

> En almindelig strømforsyning skulle jvf. min el-gure afgive 100%
> jævnstrøm; hvor alm batteri-ladere kun har "vendt sinuskurven over på
> den ene side af midten"
> Ergo: strømforsyninger er bedre ladere!!

Medmindre 100Hz puls-ladning er bedre.

Jeg har lige fjernet strømforsyningen fra batteriet, og der var nogle pænt
store bobler i bunden, der boblede op, hvis jeg lige hældte batteriet lidt.
Jeg målte 13,2V over den uden strømforsyning, men nu ser jeg hvad den er
faldet til imorgen.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kaj Gasseholm \(Repl~

Dato : 09-12-01 01:28

Der tror jeg du tager fejl
når vi taler opladening af mc/auto batteri
er en ustabil jævnstrøm (man kan kalde det puls-jævnstrøm)
det bedste

Med venlig hilsen

Kaj Gasseholm
Stentofterne 19
7600 Struer

Tlf. 97 84 02 87
Mobil. 20 22 42 87
Email. gasse@get2net.dk
http://www.wildwildwest.dk

Fra : Armand

Dato : 09-12-01 02:42

Kaj Gasseholm (Replace DOT with . in address for reply by email)
<gasse@get2netdotdk> skrev i en
> Der tror jeg du tager fejl
> når vi taler opladening af mc/auto batteri
> er en ustabil jævnstrøm (man kan kalde det puls-jævnstrøm)
> det bedste

Du er sikker på ikke at forveksle med puls-ladning, som mere er en
"tænd/sluk" funktion, der lader akku'en køle ned qua pauserne imellem
ladeperioderne og hvorved at den er bedre modtagelig :-/

--
Armand.

Fra : Kaj Gasseholm \(Repl~

Dato : 10-12-01 00:43

> Du er sikker på ikke at forveksle med puls-ladning,

nop det er en uren eller støjfyldt jævnstrøm
Det vil sige at en lab forsyning er ikke så god til oplading at batteri
som noget rigtig billig L...

Kaj Gasseholm
Stentofterne 19
7600 Struer

Tlf. 97 84 02 87
Mobil. 20 22 42 87
Email. gasse@get2net.dk
http://www.wildwildwest.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 10-12-01 01:20

On Mon, 10 Dec 2001 00:42:50 +0100, "Kaj Gasseholm \(Replace DOT with
.. in address for reply by email\)" <gasse@get2netdotdk> wrote:

Hej Kaj.

>nop det er en uren eller støjfyldt jævnstrøm
>Det vil sige at en lab forsyning er ikke så god til oplading at batteri
>som noget rigtig billig L...

Jeg kan godt følge din argumentation et stykke hen ad vejen.
Men en akkumulator kan betragtes som en meget stor kondensator, og med
sådan en på er der ikke nogen "pulser" (ripple) tilbage.
Kun glat jævnstrøm
De fleste ladere der kan købes i handlen er beregnet til hvad jeg vil
kalde kunstigt åndedræt.
Altså at få noget suppe på i en fart, og så af med den.
Til det brug betyder det ikke så meget om der postes mere på end
batteriet egentlig har godt af, idet der i regelen ikke lades i
længere tid end til køretøjet kan starte igen.
Men er det til at pleje en akku med er en strømkilde der ligner
køretøjets ladesystem så meget som muligt at foretrække.
Altså noget hvor der er lagt "loft" over spændingen, og dermed også
ladestrømmen.
Hvis der anvendes en stabiliseret lader der er indstillet til mellem
14,2 og 14,5 volt vil ladestrømmen på et fuldt opladet batteri falde
til noget der ligner under 50-100 mA - noget ingen akku vil tage skade
af.
De ustabiliserede ladere vil forsøge at presse spændingen op til det
de som maksimum kan afgive nemli' sinus spids spændingen.
Hvia man måler på sådan en uden akkuen på afgiver de noget der ligner
14-15 volt, men take care.
Spidsspændingen er 1,41 gange (kvadratrod 2) større, og der vil den
gerne presse batteriet op.
Prøv at tage en lille kondensator og sæt den over ledningerne på
laderen og mål spændingen.
Det man måler er det laderen vil pårtykke batteriet.
Desuden er en billig lader følsom overfor netspændingsudsving, og hvis
netspændingen svinger 10%, gør udgangsspændingen det også.
Så derfor er de små billige stabiliserede strømforsyninger til
konsumerelektronik ikke så tossede enda til at vedligeholde akkuen med
i de kolde vintermåneder hvor den er demonteret fra MC'en.
Og af sådanne småstrømforsyninger findes der jo rå mængder som skrot

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-12-01 04:31

> [...]
> 14,2 og 14,5 volt vil ladestrømmen på et fuldt opladet batteri falde
> til noget der ligner under 50-100 mA - noget ingen akku vil tage skade

Det var netop hvad jeg havde sat min strømforsyning til.
Der slugte batteriet bare 3-400mA, da det var færdigopladet.
Den boblede rimeligt meget og efter en dag uden lader kan jeg måle 12,78V på
batteriet. Så skulle den vel være iorden.
Måske ville strømmen have faldet mere, hvis jeg havde ladet den stå og lade
et par timer til, men det synes jeg ikke var nødvendigt.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen Gruby

Dato : 08-12-01 17:53

On Fri, 7 Dec 2001 17:31:42 +0100, "Ole Mastrup" <om@ifom.dk> wrote:

Hej Ole.

>Den letteste måde er at have en lader der har en såkaldt konstant strøms
>generator, og at man kan stille spændingen på ca. 14,2 Volt, når så
>spændingen er oppe på de 14 Volt, så holder den op med at lade.

Du mener forhåbentlig "konstantspændingsgenerator" ikk'?
(Jeg regner med at det andet er en "forskrivelse").
Skrevet på civilt dansk:
En stabiliseret strømforsyning hvor spændingen er stillet et eller
andet sted mellem 14,2 0g 14,5 volt

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 09-12-01 02:29

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en

> [...]
> Skrevet på civilt dansk:
> En stabiliseret strømforsyning hvor spændingen er stillet et eller

Aaah! Du kigger med din lurifax

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 09-12-01 15:16

> Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev

> Aaah! Du kigger med din lurifax

Ja, selv i Aalborg Off-Road MC Klub kiggeer han jævnligt indenfor!

Rittig
(Tak for sidst Steen)

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-12-01 23:52

On Sun, 9 Dec 2001 15:15:49 +0100, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

Hej Claus.

>Ja, selv i Aalborg Off-Road MC Klub kiggeer han jævnligt indenfor!
>
>Rittig
>(Tak for sidst Steen)

Ja selv tak, det var hyggeligt.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 09-12-01 23:59

On Sun, 9 Dec 2001 02:29:03 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

>Aaah! Du kigger med din lurifax

Ja, jeg kan ikke lade være
Jeg er, som du plejer at udtrykke det, hårdt arbejdsramt for tiden og
tilbringer det meste af tiden hvor der ingen news reader er til
rådighed.
Så derfor er min aktivitet noget lav for tiden.
Og når der så er noget jeg har lyst til at svare på er der i regelen
nogen der har gjort det fyldestgørende før jeg får læst de sidste
5-600 news
Men jeg er da ikke faldet helt i søvn.
Min gamle XS500 har fået en ordenlig tur i dag, så nu ka' den igen

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Lars Thomsen

Dato : 15-12-01 10:41

Steen Gruby wrote:

> On Fri, 7 Dec 2001 17:31:42 +0100, "Ole Mastrup" <om@ifom.dk> wrote:
>
> Hej Ole.

> Du mener forhåbentlig "konstantspændingsgenerator" ikk'?
Nej Steen, Ole har ret! - Det giver ingen mening, at oplade batterier
ved hjælp af en konstantspændingsgenerator, da den høje opladestrøm i
vil "stresse"
afladte batterier. (Det kræver *meget* stor ladestrøm, at forsøge at
oplade
et afladt batteri til 14V, i løbet af no-time!) - Dette medfører blot
en forøget opvarmning af værkstedet!

Derimod bør man benytte en konstantsstrømsgenerator, der kan leverer
en konstant ladestrøm til batteriet. Når den ønskede batterispænding
nåes, så vil ladestrømmen nedsættes, hvormed opladningen holdes i
"skak", så batterispændingen aldrig bliver højere eller lavere end
det ønskede.... smart ikke?

Det samme trick kan laves med en strømforsyning med variabel
strømbegrænser!

Jeg "hyggede" mig engang med at designe en simpel oplader af denne type,
med en valgfri ladestrøm på tre trin: 500mA, 1A og 2A.

Hvis der er stemning og selvbyggere tilstede, så vil jeg gerne
(engang ved lejlighed) smide tegningerne på nettet? - Skal blot lige
finde papirene og rentegne!
Jeg vil tro, at en sådan kan bygges for et par hundrede og blot kræver,
at man kan
kende forskel på enderne af en loddekolbe!

Hilsen
Lars
Endnu uden MC ;-(

Fra : Per Hansen

Dato : 15-12-01 12:24

"Lars Thomsen" <ltth00@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at man kan
> kende forskel på enderne af en loddekolbe!

Sådan en tingest kunne jeg da godt tænke mig at bygge.

Venlig hilsen
Per Hansen, cb650

Fra : Steen Gruby

Dato : 15-12-01 23:56

Hej Lars.

Du må undskylde at jeg tager den op igen.
Men du har ikke helt ret.

> [...]
>oplade
>et afladt batteri til 14V, i løbet af no-time!) - Dette medfører blot

Spændingsregulatorsystemet på en MC er en konstantspændingsgenerator
der er indstillet til noget der ligner 14,5 volt.
Ladestrømmen vil som følge heraf være høj lige efter start, men
falder meget hurtigt til under en Amp.
Og strømmen vil falde yderligere efterhånden som batteriet når fuld
ladning.

> [...]
>nåes, så vil ladestrømmen nedsættes, hvormed opladningen holdes i
>"skak", så batterispændingen aldrig bliver højere eller lavere end

Hvis det er en konstantstrømsgenerator n vil strømmen være konstant,
og så må spændingen nødvendigvist stige for at holde en konstant strøm

>Det samme trick kan laves med en strømforsyning med variabel
>strømbegrænser!

En laboratoriestrømforsyning er idiel til at lade batterier med,
Her kan der sættes en max. spænding og en max strøm.
Den bruger jeg ofte til formålet når det er min bil der er løbet tør.
Jeg har en der kan levere 0-30 volt 0-50 Amp reguleret.
Den kan faktisk starte en bil med en smule hjælp fra en akku der kun
er ladet på i nogle få minutter

> [...]
>at man kan
>kende forskel på enderne af en loddekolbe!

Jeg har selv bygget flere strømforsyninger i min tid end jeg bryder
mig om at tænke på.
Radioamatør, du ved, med en sendetilladelse der er godt 35 år gammel.
Men det kune jo være at der var andre der havde interesse i at se hvad
du havde strikket sammen.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Lars Thomsen

Dato : 16-12-01 17:46

Steen Gruby wrote:

> Hej Lars.
>
> Du må undskylde at jeg tager den op igen.
> Men du har ikke helt ret.
Okay! - Det er jeg ked af!

> Spændingsregulatorsystemet på en MC er en konstantspændingsgenerator
> der er indstillet til noget der ligner 14,5 volt.
Det er fordi, at det er så dejlig nemt at lave! - Desuden virker dette
også fint i praksis, da ladestrømmen aldrig bliver speciel stor og
batteriet lynhurtigt bliver opladet til denne spænding.
Men hvis batteriet er afladt, så er det ikke lige sagen! - Der er dog en
naturlig strømbegrænsning i f.eks. kabler, generator og ladeensretter,
jeg synes blot, at den er al for høj sat, når man bare vil oplade sit
batteri stille og roligt!

Nu hvor du selv er radioamatør, så er det vel også en "børnelærdom" at
man ikke oplader store og gamle elektrolytkondensatore ved hjælp af en
kraftig strømforsyning (uden eller ringe strømbegrænsning) ... kan
sige.... BANG! - Ikke for at drage direkte sammenligninger!

> Ladestrømmen vil som følge heraf være høj lige efter start, men
> falder meget hurtigt til under en Amp.
Jeps, og det er den ladestrøm som der skal begrænses! - Den medfører kun
en opvarmning! - Jeg ville gerne vente lidt længere ved at vælge en
løsning, hvor man tilfører batteriet en konstant strøm på f.eks. 300mA
indtil at polspændingen når f.eks 14V - Men der skal naturligvis være
plads til os alle!

> Og strømmen vil falde yderligere efterhånden som batteriet når fuld
> ladning.
Jep! - Helt enig!

> Hvis det er en konstantstrømsgenerator n vil strømmen være konstant,
> og så må spændingen nødvendigvist stige for at holde en konstant strøm
Jeps! - Min fejl! Jeg mener ikke en konstantstrømsgenerator! - Men en
strømbegrænser! Hvor ladestrømmen falder til 0A når den ønskede
batterispænding nåes!
Altså en konstantspændingsgenerator, der føder en strømbegrænser, så der
vil løbe en konstant ladestrøm til batteriet. Når batteriet opladt, så
vil ladeprocessen ophøre, da der ikke kan løbe strøm mellem to ens
spændingspotentialer.

> Jeg har selv bygget flere strømforsyninger i min tid end jeg bryder
> mig om at tænke på.
Radioamatør eller ej!
Jeg stadig enig med Ole! - Bortset fra, at det måske ikke er den
letteste måde!

Nu er det din tur!
Hilsen
Lars

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-12-01 23:39

On Sun, 16 Dec 2001 17:45:47 +0100, Lars Thomsen <ltth00@kom.auc.dk>
wrote:

Hej Lars.

Vi tager en tur mere

>Det er fordi, at det er så dejlig nemt at lave! - Desuden virker dette
>også fint i praksis, da ladestrømmen aldrig bliver speciel stor og
>batteriet lynhurtigt bliver opladet til denne spænding.

Just my point.
Og når batteriet har nået 14,5 volt har det for et sundt batteri's
vedkommende også nået fuld ladning.
Og det er kun lige efter start ladestrømmen vil være stor.

> [...]
>naturlig strømbegrænsning i f.eks. kabler, generator og ladeensretter,
>jeg synes blot, at den er al for høj sat, når man bare vil oplade sit

Tjah, men når spændingen på den der afgiver spændingen (laderen) og
den der modtager den (batteriet) er lige store vil strømmen være nul.
Helt nul vil den af gode grunde aldrig kunne blive, men som tidligere
skrevet vil den falde til en værdi der ikke vil skade batteriet.

> [...]
>kraftig strømforsyning (uden eller ringe strømbegrænsning) ... kan
>sige.... BANG! - Ikke for at drage direkte sammenligninger!

Det med kondensatorer der har ligget i længere tid og kondisionering
har ikke noget med blyakkumulatorer at gøre.

> [...]
>løsning, hvor man tilfører batteriet en konstant strøm på f.eks. 300mA
>indtil at polspændingen når f.eks 14V - Men der skal naturligvis være

Det kan jeg sagtens tilslutte mig.
Derfor er en strømforsyning der er begrænset i både spænding og strøm
ingen dårlig ide.

> [...]
>vil løbe en konstant ladestrøm til batteriet. Når batteriet opladt, så
>vil ladeprocessen ophøre, da der ikke kan løbe strøm mellem to ens

Det er netop princippet i mange moderne ladere.
Her er man endog så fræk at man pulslader batteriet med en meget stor
strøm i en kort periode og måler batteriets ladetilstand i
ladepauserne.
Et Dansk firma ved navn Chartech er romsmestre i den deciplin.

>Radioamatør eller ej!
>Jeg stadig enig med Ole! - Bortset fra, at det måske ikke er den
>letteste måde!

Nu kender jeg tilfældigvist Ole gennem de sidste 35 år, og jeg tror
ikke han tager mine "tilråb" særligt højttideligt.
Og jeg er lige så sikker på at han og jeg kunne få en diskussion ud af
det der ville få Erasmus Montanus til at blegne.
Og efterfølgende fremstille en lader der ville lgne noget fra tilbage
til fremtiden
Men det denne tråd burde gå ud på er ikke at få en studentikos
afhandling ud af det, men at finde løsninger der er tilstrækkelige til
at opfylde formålet uden at skade den arme akku.
Og det mener jeg faktisk stadig kan gøres for små penge og en smule
omtanke.

>Nu er det din tur!

Jam' - jeg tager da gerne handsken op

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Lars Thomsen

Dato : 17-12-01 01:59

Hej Steen!

Steen Gruby wrote:
> Vi tager en tur mere
Yes! - Jeg tror, at vi er på vej mod en pointe

> Just my point.
> Og når batteriet har nået 14,5 volt har det for et sundt batteri's
> vedkommende også nået fuld ladning.

Øhja!?
Som sagt, så kan jeg fint enes med denne løsning, når man i forvejen
ved, at batteriets polspænding er i omegnen af de 14V!
Hvis spændingen falder yderligere, så ville jeg da overveje om man ikke
skulle oplade batteriet i en oplader, altså f.eks. en strømforsyning,
der både har en spænding- strømbegrænser. (Mest udfra viden om
batteriets polspænding og viden om batteriets lave seriemodstand)

- Så vil jeg hellere brænde varmen af i en effekttransistor end at
afsætte effekten i batteriet (før det bliver klar til at akkumulere) ...
Og hvis jeg snublede over et batteri, så ville jeg altid vælge, at smide
den på denne strømforsyning. Altså: Ville jeg altid vælge denne løsning!
- Og naturligvis lade min allerførste (og forhåbenlig snarest indkøbte)
MC klare finere opladningsarbejde!

> Og det er kun lige efter start ladestrømmen vil være stor.
Hvor stor i hvor lang tid!?

> Tjah, men når spændingen på den der afgiver spændingen (laderen) og
> den der modtager den (batteriet) er lige store vil strømmen være nul.
Jep! - Men det er også beviset på, at det er ladestrømmen der oplader
batteriet!
Denne er lidt ond (håber ikke, at du misforstår mig):
Et batteri oplades via. en (på forhånd fastsat) ladestrøm. Men
batteriets polspænding (dvs. den ønskede polspænding) er først
interessant, idet denne når den ønskede værdi. Når denne polspænding
nås, så kan ladestrømmen fjernes (eller begrænses yderligere)!

*IKKE SÅLEDES*:
At man lader et batteri op, ved at påtrykke en konstant spænding (dvs.
den ønskede polspænding) på polerne og derpå er ligeglad for
ladestrømmen!
(END)

Man kan være ligeglad på ladestrømmen, hvis man ved, at denne ligger i
den lille ende: F.eks. hvis polspændingen skal hæves (lad os bare sige
2V!) ;)

> Helt nul vil den af gode grunde aldrig kunne blive, men som tidligere
> skrevet vil den falde til en værdi der ikke vil skade batteriet.
Falde til en værdi, der ikke vil skade batteriet.... Jeps! - Men hvad
med før!?

> Det med kondensatorer der har ligget i længere tid og kondisionering
> har ikke noget med blyakkumulatorer at gøre.
Noarh! - Nu skrev jeg også "ikke for at drage direkte sammenligninger!"
Jeg prøvede blot, at sammenligne dem med en akkumulator pga. den lave
seriemodstand og konsekvensen af en for høj ladestrøm! ... det kan godt
være.... tænke...tænke, at jeg ikke slap helt godt fra det!

> Det kan jeg sagtens tilslutte mig.
> Derfor er en strømforsyning der er begrænset i både spænding og strøm
> ingen dårlig ide.
OKAY....... JAMEN, SÅ ER VI JO ENIGE!!!????

> Det er netop princippet i mange moderne ladere.
Jeps! - Så spørgsmålet er blot, om man derpå gider at bygge en selv!?
Jeg lavede første udkast i .... tænke...tænke..... i 1995 (som 16 årig).

> Her er man endog så fræk at man pulslader batteriet med en meget stor
> strøm i en kort periode og måler batteriets ladetilstand i
> ladepauserne.
Okay frækt, men ideen fejler intet! - På denne måde kan man jo også
nedsætte effektafsættelsen i opladeren!

> Nu kender jeg tilfældigvist Ole gennem de sidste 35 år, og jeg tror
> ikke han tager mine "tilråb" særligt højttideligt.
Nej, sådan var det heller ikke ment!

> Og jeg er lige så sikker på at han og jeg kunne få en diskussion ud af
> det der ville få Erasmus Montanus til at blegne.
Okay! - Det er måske derfor, at han holder sig "pænt" i baggrunden?

> Og efterfølgende fremstille en lader der ville lgne noget fra tilbage
> til fremtiden

Okay, jeg vil gerne med! Jeg har vist et par ringkernetransformatorer
samt nogle effektpentoder liggende! - Godt, så går vi i gang med at
bygge en oplader som både kan oplade akkumulatorer og friturestege!

> Men det denne tråd burde gå ud på er ikke at få en studentikos
> afhandling ud af det, men at finde løsninger der er tilstrækkelige til
> at opfylde formålet uden at skade den arme akku.
Jep! - Men vi har nok været lige gode om at geile hinanden lidt op..

> Og det mener jeg faktisk stadig kan gøres for små penge og en smule
> omtanke.
Ja, men tanken var nu også, at der er sjovt, med lidt
gør-det-selv-arbejde!

> Nu er det din tur!
>
> Jam' - jeg tager da gerne handsken op
Hmm! - Hvem vandt? - Eller står der 12-12 !?

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 07-12-01 18:28

> [...]
> afladet det med en pære, og det skulle gerne være næsten drænet nu.
> Mit batteri hedder 12N12A-4A-1, så jeg regner med at det er 12Ah,

Jup!

> [...]

> batteriet?
> Og hvilken spænding skulle man måle på batteriet, når det er fyldt?

Dér løber du lidt tør:
Hvordan vil du få 14 volt på en akku. v.h.a. en 12V lader???

Mc'ens egen ladespænding er 14,2V og kunne man finde en
strømforsyning/lader på denne størrelse og med en ydelse under(!) 10% af
batterikapaciteten er det nært optimalt!
Trick'et ligger i at med så lave en strømstyrke vil ladningen nærmest
automatisk udlignes når det fuldt opladede batteri ved fuld opladning
kommer op på fuld spænding!

Modsat tørbatterier (NiCd) er der ingen fidus i at totalaflade akku'en,
men netop til at "motionere" akkumulatoren igennem vinteren ved
kortvarig afladning, således at man kan genoplade, er en så svag lader
som en 300mA ganske fin - Den burde blot være lidt kraftigere (i
spændingen)!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-12-01 22:17

> 14V?
> Dér løber du lidt tør:
> Hvordan vil du få 14 volt på en akku. v.h.a. en 12V lader???

Det tænkte jeg også lidt selv over.. Men op til 12 V er da et stykke af
vejen.

> Mc'ens egen ladespænding er 14,2V og kunne man finde en
> strømforsyning/lader på denne størrelse og med en ydelse under(!) 10% af
> batterikapaciteten er det nært optimalt!

Hmm. Jeg har faktisk en strømforsyning der kan levere ca 1,4A v. 14V. Måske
skulle man prøve den istedet for den lille? - Der er desværre ingen
strømbegrænser i den, det havde ellers været optimalt.

> [...]
> kortvarig afladning, således at man kan genoplade, er en så svag lader
> som en 300mA ganske fin - Den burde blot være lidt kraftigere (i

Jeg afladede den hovedsageligt for at have noget at oplade igen. Jeg har tid
nok.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 08-12-01 12:38

> [...]
> skulle man prøve den istedet for den lille? - Der er desværre ingen
> strømbegrænser i den, det havde ellers været optimalt.

Til et 12Ah batteri passer en 1400 mA's forsyning næsten perfekt - Kunne
man ikke begrænse kapaciteten ved at sætte en mild modstand (á en pære)
i serie inden akkumulatoren ?

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-12-01 14:04

> Til et 12Ah batteri passer en 1400 mA's forsyning næsten perfekt - Kunne
> man ikke begrænse kapaciteten ved at sætte en mild modstand (á en pære)
> i serie inden akkumulatoren ?

Jeg har netop sat strømforsyningen til at lade den. Ved ca. 14V trækker den
0,9 - 1,0 A, så der har jeg sat den. Nu kan der høres små lyde fra batteriet
og det bobler lidt.. Men det er vel helt normalt?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Michael K.S.

Dato : 08-12-01 14:39

On Sat, 8 Dec 2001 14:04:22 +0100, "Martin Sørensen"
<mosREMOVE@laxity.dk> wrote:

>Jeg har netop sat strømforsyningen til at lade den. Ved ca. 14V trækker den
>0,9 - 1,0 A, så der har jeg sat den. Nu kan der høres små lyde fra batteriet
>og det bobler lidt.. Men det er vel helt normalt?

Ja - helt normalt,der dannes brint ved opladningen,brug af åben ild
frarådes og ventilation tilrådes

-M

Fra : Poul B-H

Dato : 08-12-01 21:50

Lige lidt basal batteri viden:
Et blybatteri tåler ikke dybe afladninger, det har det bedst med altid at
være opladet.

Den bedste indikation på at et fungerende batteri er færdig opladet at det
bobler.
Det må ikke "koge" så er ladestrømmen for høj.
man lader det typisk boble ca ½ time for at få rørt om i H2SO4'en, da den
ellers kan ligge i lag med forskellig vægtfylde.

--
Poul B-H
"Ventiler Skal Sidde I Slangen/Fælgen"

Har du virkelig et 12 Ah batteri ? Er det en HD eller Goldwing ? Mine
maskiner har 3Ah (lige udskiftet til 1,2Ah; 1,5 kg sparet ), de er dog
uden elstart,

Fra : Michael K.S.

Dato : 08-12-01 22:11

On Sat, 8 Dec 2001 21:50:11 +0100, "Poul B-H" <pbekkerh@post6.tele.dk>
wrote:

>Det må ikke "koge" så er ladestrømmen for høj.

Ja hvis det skal forstås som en kontinuerlig strøm af bobler,det må
det ikke,men en enkelt boble i ny og næ med sekunders mellemrum er
ganske normalt i en opladningsfase....

-M

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-12-01 23:16

> Lige lidt basal batteri viden:
> Et blybatteri tåler ikke dybe afladninger, det har det bedst med altid at
> være opladet.

Well, så forbliver den sådan fra nu af.

> Den bedste indikation på at et fungerende batteri er færdig opladet at det
> bobler.

Den boblede lige fra jeg begyndte at lade på den?
Det var små bobler der kom lidt tilfældigt.

> Det må ikke "koge" så er ladestrømmen for høj.

Det tror jeg ikke den gjorde. Ladestrømmen har været ca. 500mA, og batteriet
var helt koldt når jeg rørte ved det.

> Har du virkelig et 12 Ah batteri ? Er det en HD eller Goldwing ? Mine
> maskiner har 3Ah (lige udskiftet til 1,2Ah; 1,5 kg sparet ), de er
dog
> uden elstart,

Set i forhold til størrelsen på et bilbatteri, som typisk er 60Ah, så synes
jeg at det passer fint, hvis mit er på 12Ah.
Under afladningen brugte jeg en 20W 12V pære, og den lyste ihvertfald i 4-5
timer, inden den begyndte at blive svagere, så 4Ah kan nok ikke gøre det.

Jeg har lige fundet noget info i min manual om batteriet:
12V, 12Ah og skal lades 20 timer (v. 27 grader C) v. 600mA. Hvis det er
koldt, så falder kapaciteten betydeligt.

Så det er på 12Ah, men der er jo også elstart på min Seca. Der er ingen
kickstarterpedal, så batteriet må gerne kunne trække starteren, eller skal
man ud og løbe.
Der hvor jeg har batteriet til at stå, er der ret køligt, da det er en
cykelkælder med god udluftning, så kapaciteten er nok ikke så stor. Hvor
meget 'betydeligt' betyder, ved jeg ikke.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Rune Larsen

Dato : 10-12-01 12:49

Poul B-H wrote:

> Har du virkelig et 12 Ah batteri ? Er det en HD eller Goldwing ? Mine
> maskiner har 3Ah (lige udskiftet til 1,2Ah; 1,5 kg sparet ), de er
> dog uden elstart,

Det er på de der tunge hondaer goldwing/NSR eller hvad i nu kalder dem. På
en _rigtig_ racer, f.eks. en TZR, virker elsystemet blot der er en
kondensator på

--
/Rune

Fra : Allan Wisborg

Dato : 08-12-01 19:27

> Hvordan vil du få 14 volt på en akku. v.h.a. en 12V lader???

En 12 volts lader afgiver typisk i omegnen af 16 volt uden belastning.
Når et batteri lades vil spændingen falde lige efter at ladningen er
afsluttet.
Under ladning kan der f.eks. måles 14 volt, men lige så snart laderen tages
af begynder spændingen at falde. Efter et par timer skal der være 12,8 volt.
Det er den spænding der skal være på et fuldt opladet 12 volts
motorcykelbatteri. 12,5 - 12, 7 volt er ok. Måler du kun 12,0 volt er
batteriet at betragte som fladt!!!!

Lyder sært, men et 12 volts motorcykel batteri med 12 volt på er altså
fladt.

Vedligeholdelsesfri batterier lades bedst med ladere specielt beregnet til
dette. De lader nemlig i pulser, hvilket giver en bedre opladning. Med en
almindelig lader er det ikke sikkert at man kan få et vedligeholdelsesfri
batteri op på 12, 8 volt

Allan
TRX 850
-der lader sit batteri med sin hjemmelavede strømforsyning.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-12-01 14:12

> En 12 volts lader afgiver typisk i omegnen af 16 volt uden belastning.

Den lille lader jeg brugte, målte jeg til 15½V uden belastning, så det
passer jo meget godt.

> Når et batteri lades vil spændingen falde lige efter at ladningen er
> afsluttet.

Pga. at spændingen over batteriet efterhånden er den samme som fra laderen?

> Under ladning kan der f.eks. måles 14 volt, men lige så snart laderen
tages
> af begynder spændingen at falde. Efter et par timer skal der være 12,8
volt.

Jeg målte ca. 12,5V lige efter jeg havde taget laderen af, så den skal
ihvertfald have noget mere.. Men den burde heller ikke være mere end halvt
opladet.

> Lyder sært, men et 12 volts motorcykel batteri med 12 volt på er altså
> fladt.

Så falder spændingen vel hurtigt, når man trækker noget strøm fra den?

> Allan
> -der lader sit batteri med sin hjemmelavede strømforsyning.

Det gør jeg også nu.

Men skulle jeg give den 40% ekstra? Hvad nytter det?
Er det ikke nok at måle sig frem til de 12,8V, der skulle være?

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 08-12-01 14:01

Allan Wisborg <awXXX@teamuniuqe.dk> skrev i en

> En 12 volts lader afgiver typisk i omegnen af 16 volt uden belastning.

Jup!
Men snakken går på at bruge ganske almindelige strømforsyninger á dem du
sikkert har mindst et par stykker af i forbindelse med PC'ens tilbehør,
endsamt adskillige andre steder rundt i huset!

--
Armand.